Snapchat lanceert eigen AR bril

Alles Augmented #71: Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. Snapchat lanceerde hun eigen AR-bril en nog veel meer nieuwe AR features

Als Lens Creative Partner zat ik aan het scherm gekluisterd om de #snappartnersummit te kijken. En ik werd niet teleurgesteld.

Snapchat heeft een eigen AR-bril gelanceerd met de nieuwe generatie Spectacles en er was zoveel ander verbluffend AR-nieuws. Ceo Evan Spiegel vertelde ons dat Snapchat nu 500 miljoen maandelijkse actieve gebruikers heeft en overgaat van een communicatietool naar een AR-platform. 'Our camera is playing a meaningful role in people’s lives…it empowers a new type of human connection.' 

Al het andere AR-nieuws:

  • De volgende generatie Spectacles heeft AR.  Spatial engine, 26,3 graden FOV, 6 DOF, spraak, touchpad, 134 g. Voor nu nog alleen een select aantal creators. 😎
  • Connected lenses voor multiplayer-ervaringen. Er was een Lego demo waar men samen kon bouwen. Snap ML wordt uitgebreid met audio. 🔊
  • Dynamische lenzen die datas kunnen integreren zoals de live score van een MLB-game of data van je activity tracker. 🏃🏽‍♂️
  • Betere body tracking, cloth simulatie, pols tracking, true size tech voor de perfecte virtuele try-on. En ook 40 spraakopdrachten om te kleding te passen en te shoppen. 👗
  • Openbare profielen voor bedrijven en een marktplaats voor Lens Creators.  👾
  • De Snap Map heeft Layers met lokale inhoud zoals bedrijven, herinneringen of AR-lenzen. Stel je dit eens voor op de nieuwe Spectacles. 📍
  • Scan een outfit en ontvang aanbevelingen en scan je omgeving en krijg passende Lensen. 📷
  • Een meer inclusieve camera die werkt voor elke Snapchatter 👌
  • De camerakit van Snap komt naar YouTube, Bumble en de My Disney Experience-app, zodat je magische selfies kunt maken 📸
  • Ghost, een AR Innovation Lab met $ 3,5 miljoen aan funding 👻

Snapchat loopt echt flink voorop. Bekijk hier de hele recap van het event.

Advertentie
advertisement
Introducing the Next Generation of Spectacles

2. Met de app Volu maak je 3D video’s gewoon met je smartphone

Vologram is een start-up die technologie heeft ontwikkeld om op een hele makkelijke manier 3D video’s te maken met een smartphone. Ik heb een private beta account gekregen voor hun app Volu. Hiermee maak je een 3D video (een zogeheten Vologram) die je vervolgens ergens plaatst in AR en als je dat opneemt kan je allemaal effecten toevoegen. Die video deel je dan weer met je vrienden.

De technologie werkt nog niet helemaal perfect vind ik want pas buiten in het zonlicht zag mijn video er echt goed uit en nog steeds zie je wat delen die niet helemaal kloppen, maar dat is ook logisch. Het ziet er al wel tof uit. Ik heb een Vologram gemaakt geïnspireerd op de meme ‘Confused Travolta’.

Create 3D videos in AR with the Volu app

3. Google kondigt ook veel nieuwe AR features aan op Google I/O

Naast de Snap Partner Summit was deze week ook Google I/O met al het laatste tech nieuws van Google. Zo kondigde Google ARCore 1.24 aan (850 miljoen devices hebben ARCore) waarin o.a. de nieuwe Raw Depth Api zit. Hiermee kan de afmetingen van ruimte makkelijker gemeten worden waardoor de AR experience nog beter aansluit op de omgeving. Ook is er de nieuwe Recording and Playback API waarmee een omgeving als video in 3D kan worden opgenomen en er later nog AR aan toegevoegd kan worden.

Nexus Studios ontwikkelde hiervoor de Android app Voxelpop. Als je spatial video’s hebt opgenomen kan je er later nog grappige karakters aan toevoegen om te delen met je vrienden. Fun! Daarnaast komt er meer AR content in Google Maps, hebben ze een aantal 3D sporters toegevoegd in Google Search en toonde ze hun nieuwste onderzoeksproject Project Starline. Hardware en software (een light field systeem) dat in een video call voor volume en diepte zorgt waardoor het lijkt alsof je in dezelfde ruimte zit. Om op afstand toch een beetje bij elkaar te zijn om gewoon te kletsen of bijvoorbeeld samen te werken. Magisch.

Project Starline: Feel like you're there, together

4. Burger King zet AR in op straat als navigatie en op de verpakkingen als game.

Burger King heeft samen met BBH London een Out of Home campagne opgezet waarbij als je de poster scant een rookspoor kan volgen om de dichtstbijzijnde Burger King te volgen. Want waar rook is, is vuur en waar vuur is zijn Whoppers.

Leuk idee, maar ik heb nog geen daadwerkelijk beeld gezien van de experience alleen maar deze video met vfx. Daarnaast hebben ze ook op het webAR platform Zappar een game gelanceerd met Angry Birds. Als de verpakkingen van kids meals gescand worden kan je een game spelen waarmee je eieren van een Angry Bird moet beschermen.

Angry Birds AR Burger King

5. Niantic lanceert hun nieuwe AR Cloud platform Lightship in private beta

Niantic is misschien wel de grootste potentiële concurrent op dit moment van de grote sociale platformen op het vlak van AR. Niantic heeft de developers kit voor Lightship (voorheen ‘Real World Platform’) beschikbaar gesteld in private beta. Een platform om location based multiplayer AR experiences te maken. Met het platform kan een real-time map gemaakt worden van een omgeving, segmentatie dus dat AR voor of achter objecten kan zitten en multiplayer functionaliteiten zoals messaging.

De eerste beelden zien er veelbelovend uit en er zijn al partners zoals het bureau Trigger die er mee aan de slag gaan.

Niantic Lightship

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie