Stichting Reclame Code (RCC) herschrijft Reclamecode Social Media

De code uit 2014 wordt geëvalueerd en aangepast aan de actuele praktijk.

De Reclamecode Social Media uit 2014 geeft regels en handvatten (zoals het gebruik van #spon en #adv) voor herkenbaarheid van reclame via alle social media, waaronder Facebook, Instagram en YouTube.

Praktijk
Eind vorig jaar is de evaluatie van deze reclamecode van start gegaan. Aan de hand van een vragenlijst die is gestuurd aan de achterban van onder andere DDMA, BVA en MMA is onderzocht in hoeverre de huidige code wordt toegepast en aansluit bij de praktijk.

Herkenbaar reclame
Aan de hand van de resultaten van dit vooronderzoek zal een nieuwe versie van de code worden geschreven, die in een speciale werkgroep van praktijkdeskundigen zal worden besproken. RCC: ‘De algemene hoofdregel die al sinds jaar en dag in de Nederlandse Reclame Code staat, namelijk dat reclame altijd duidelijk herkenbaar moet zijn, ongeacht welk platform wordt gebruikt, is daarbij leidend.’

Meedenken
De RCC zegt dat partijen als YouTubers en Multichannel Network (MCNs) ook zijn uitgenodigd om mee te denken over de actualisering van de reclamecode. De Social Code: YouTube waarin een groep YouTubers voorbeelden heeft uitgewerkt van hoe je duidelijk kunt maken dat sprake is van reclame, zal ook worden besproken in het kader van de evaluatie van de Reclamecode Social Media.

Oproep
RCC: ‘Uiteraard is overige input vanuit de praktijk altijd welkom. Stuur uw ervaring met de Reclamecode Social Media, ideeën en feedback naar communicatie@reclamecode.nl’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie