Premium

Swappie wil het imago van refurbished smartphones verbeteren

De refurbished telefoon heeft nog last van een imagoprobleem. Onterecht, wil Swappie bewijzen met een nieuwe strategie.

Een abri van Swappie in Amsterdam
Afbeelding: Swappie

Wie een nieuwe smartphone koopt, kiest steeds vaker een refurbished exemplaar in plaats van een splinternieuwe. Dat is beter voor de portemonnee én het milieu, weet ook refurbished iPhone-verkoper Swappie. Die ook constateert dat een deel van de consumenten refurbished nog links laat liggen vanwege kwaliteitszorgen. Een nieuwe serie moet het imago van refurbished gelijktrekken met nieuw, maar dan voordeliger. Maar in hoeverre klopt dat laatste?

De groei van refurbished smartphones – nagekeken door de verkoper, indien nodig voorzien van nieuwe onderdelen en met een aantal maanden tot drie jaar garantie – zit al een tijdje in de lift. Marktbrede cijfers ontbreken, maar vrijwel alle partijen laten stevige groeicijfers zien. Zij schrijven die deels toe aan de hoge inflatie in veel Europese landen, waardoor mensen vaker een voordeligere smartphone willen. Een refurbished telefoon is – verschillend per model en de fysieke staat – tientallen tot honderden euro’s goedkoper dan een nieuwe.

Ook het duurzaamheidsaspect speelt voor consumenten mee, zij het in mindere mate. De CO2-uitstoot van een refurbished smartphone is 78 procent lager dan van hetzelfde nieuwe model, meldt Swappie op basis van eigen, extern gevalideerd onderzoek. Dat komt omdat de meeste CO2-uitstoot te wijten is aan het mijnen van de grondstoffen, het verschepen en de productie van het toestel. ‘Het is dan ook goed voor ons en de planeet dat steeds meer mensen een refurbished iPhone kopen’, zegt Casper Andersen van Swappie. Inderdaad goed voor de Finse onderneming, die nu zo’n achthonderd medewerkers heeft en door de Financial Times is uitgeroepen tot de snelst groeiende Europese startup van 2022.

Imagoprobleem

Maar de branche is er nog lang niet, voegt Andersen toe. ‘Sommige mensen blijven het idee houden dat een refurbished iPhone niet nieuw maar tweedehands is.’ Maar tweedehands is anders dan refurbished, beklemtonen Swappie en concurrenten. Een tweedehands toestel dat je via een platform als Marktplaats koopt, is immers niet nagekeken en gereviseerd door technici en heeft afhankelijk van de originele aankoopdatum aflopende of geen garantie meer.

Refurbished is als gezegd technisch gecontroleerd en komt met garantie, maar weet dus nog niet iedereen te overtuigen. Nederlanders zijn met name bang voor een slechtere accu (33 procent), willen geen gebruikerssporen (23 procent) of verlangen ‘kwaliteitsgarantie’ bij de aanschaf (22 procent). Althans, dat meldt Swappie op basis van onderzoek door Kantar en Factsnapp Nederland onder 1006 Nederlandse respondenten. Tegelijkertijd zegt liefst 76 procent van de respondenten de huidige economische situatie mee te wegen bij het kopen van een volgende smartphone.

Premium is bijna even duur als nieuw

De Nederlandse onderzoeksresultaten staan niet op zichzelf, zo blijkt uit Swappie’s keuze om een nieuwe serie refurbished iPhones uit te brengen. Deze ‘Premium’-lijn moet zorgen over de kwaliteit van refurbished wegnemen, legt Andersen uit. ‘Een refurbished iPhone met Premium-logo heeft nul gebruikerssporen, een accu met honderd procent capaciteit en twee jaar garantie.’ Zo’n model is daarom een goede keuze voor wie een als-nieuwe telefoon met een lagere prijs zoekt, betoogt hij. Volgens Swappie is slechts één procent van zijn toestellen in dusdanig goede staat dat het een Premium-model is. Zo’n Premium-exemplaar is daarom duurder dan een refurbished variant, maar volgens Swappie nog steeds goedkoper dan een splinternieuwe telefoon van de winkel of provider. Hoeveel goedkoper verschilt letterlijk per toestel en per periode, antwoordt countrymanager Martine Hardeveld Kleuver op de vraag van Adformatie. Deze website doet na het persevenement daarom een steekproef met twee smartphones.

Een Premium refurbished iPhone 14 Pro (paars, 128 GB) kost bij Swappie 1135 euro inclusief verzending. Bij bekende (web)winkels kost dezelfde telefoon nieuw vanaf 1138 euro inclusief verzending. Een prijsverschil van slechts drie euro dus. En voor een Premium refurbished iPhone 13 mini (wit, 128 GB) betaal je bij Swappie 715 euro inclusief verzending. Bekende (web)winkels vragen vanaf 717 euro inclusief verzending voor deze nieuwe telefoon – twee euro meer. Het milieu minder belasten lijkt in deze gevallen een logischere reden om refurbished te kiezen dan het prijsverschil.

Hardeveld Kleuver antwoordt hier desgevraagd op: ‘Voor dezelfde prijs kun je nu een aanzienlijk milieuvriendelijkere keuze maken. Mocht je toch meer op zoek zijn naar een voordeliger toestel, hebben we nog drie andere gradaties van telefoons die aan de binnenkant even goed werken, maar aan de buitenkant wellicht wat tekenen van gebruik laten zien. Onze Premium Series zal wel altijd lager zijn dan de adviesprijs van de fabrikant.’

Gen Z

Tot dusver vormen milieubewuste consumenten in ieder geval een kleinere kopende groep, zegt Hardeveld Kleuver. ‘Gen Z koopt veel bij ons, want onze toestellen zijn goedkoper dan nieuwe smartphones. Een andere grote doelgroep zijn ouders die een refurbished iPhone kopen voor hun kind van doorgaans twaalf of dertien jaar. Waarschijnlijk ook vanwege de lagere prijs door de oudere introductiedatum.’ Het prijsverschil tussen refurbished met gebruikerssporen en nieuw is inderdaad groter, bij de twee telefoons in de steekproef zo’n honderd euro per stuk. De bestverkochte toestellen van nu zijn bij Swappie de iPhone 11 en iPhone 12, respectievelijk geïntroduceerd in 2019 en 2020.

Marketingcampagne

Swappie is deze week overigens ook zijn eerste abricampagne in Nederland gestart, al houdt die niet direct verband met de introductie van de premium-lijn. De abri’s, die tot en met volgende week alleen in Amsterdam hangen, spelen in op het vakantiegeld dat veel Nederlanders in mei uitgekeerd krijgen. Met dat vakantiegeld kun je bijvoorbeeld een refurbished iPhone bij Swappie kopen, zo luidt de boodschap. In bredere zin focust het bedrijf zijn Nederlandse marketingstrategie op het vergroten van de naamsbekendheid en het aanjagen van de online verkopen. ‘De brand awareness is nog vrij laag, dus we gaan vooral inzetten op groei van het merk Swappie’, licht countrymanager Hardeveld Kleuver toe. Dat doet haar team vooral online, onder andere via performance marketing, search, Google Shopping en experimenteren met bijvoorbeeld TikTok.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie