Trendrede 2014: ‘Vertrouwen wordt belangrijkste valuta’

‘Vertrouwen, transparantie, wederkerigheid en duurzaamheid worden de valuta van de toekomst,’ zo wordt gesteld in de Trendrede 2014.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

'De maatschappij moet gaan denken en handelen als in een ecosysteem met vertrouwen als een van de belangrijkste valuta,’ zo stellen de 12 trendwatchers die vanochtend de Trendrede 14 presenteerden.

De Trendrede is een visie op de toekomst die jaarlijks wordt samengesteld door vooraanstaande trendwatchers.

‘Het gebrek aan vertrouwen is de werkelijke crisis,’ was één van de belangrijkste statements die in de Trendrede weerklonken. Financiële groei en het traditionele begrip van vooruitgang zal volgens de trendwatchers aan belang inboeten en waarden als vertrouwen, transparantie, wederkerigheid en duurzaamheid worden de belangrijkste valuta.

Toch zal er nooit radicale vernieuwing komen wanneer we het oude concept van vooruitgang blijven najagen. Ware vooruitgang zal zich gaan uiten in het in twijfel trekken en afbreken van ingesleten gedrag.

Ook voorspellen de trendwatchers dat zelforganisatie en de toenemende behoefte om te delen bestaande instituten aan het wankelen zullen brengen. De generatie die nu opgroeit hecht minder waarde aan bezit van en meer aan dagelijkse toegang tot producten en diensten.

‘Airbnb is straks een groter bedrijf dan Hilton,’ aldus Farid Tabarki tijdens de voordracht van de Trendrede. Hoewel de economische crisis onze objectieve rijkdom lijkt af te breken, bouwen consumenten met slimme vormen van zelfbeschikking, lenen, delen aan een nieuwe rijkdom.

Lees de hele Trendrede na op

De Trendrede 2014 werd samengesteld door:

Christine Boland, trendanalist en consultant Trends & Mindsets

Tony Bosma, futurist en trendwatcher Extend Limits en partner Ordina

Marcel Bullinga, futurist en trendwatcher Futurecheck

Goos Eilander, marktonderzoeker en directer Trendbox

Ronald van den Hoff, trendstrategist en mede-eigenaar Seats2meet.com

Tom Kniesmeijer, toekomstpsycholoog Tom Kniesmeijer Strategie

Richard Lamb, trendstrateeg en futuroloog, Bureau Trendwatcher.com

Norbert Mirani, trendstrateeg, Science of the Time

Carl Rohde, academisch trendwatcher, Science of the Times

Hilde Roothart, trendonderzoeker en oprichter Trendslator

Farid Tabarki, trendwatcher en oprichter Zeitgeist

Marie-Lou Witmer, merk- en trendstrateeg Witmer Consultancy

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie