Uitbesteden van marketing - een serieuze optie

Voor veel bedrijven levert het outsourcen van marketing activiteiten veel op, in termen van merkwaarde en kosten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er zijn tal van activiteiten die in de afgelopen jaren door bedrijven zijn uitbesteed (‘geoutsourced’). Die activiteiten worden dan niet meer in eigen beheer uitgevoerd, maar ingekocht bij externe leveranciers voor wie het een kernactiviteit betreft. En die het derhalve goedkoper en beter kunnen uitvoeren. In de regel gaat het bij outsourcing om activiteiten met een repetitief karakter, die daardoor relatief eenvoudig gestandaardiseerd kunnen worden. Bijvoorbeeld ICT, administratie, procurement.

Maar in de netwerkeconomie hoeft outsourcing daar niet toe beperkt te blijven. Immers, op veel terreinen ligt de betere kennis buiten het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de farmaceutische industrie, waar zelf R&D en productie door sommige ondernemingen uitbesteed wordt.

Hoe komt het dan dat nog zoveel ondernemingen een eigen marketing afdeling hebben? We doelen dan niet op de grote adverteerders voor wie marketing een verlengstuk is van de kerncompetentie, maar op het gros van bedrijven tussen, pakweg, 100 en 1.000 medewerkers. Veel van die bedrijven hebben een marketingmanager, vaak vergezeld van een assistent of secretaresse. Maar zij missen de schaal en breedte om middels marketingactiviteiten een onderscheidende positie te verwerven en te behouden. En vallen daarmee ten prooi aan creatieve middelmaat, gebrek aan scherpte en inefficiëntie.

Want de toppers in marketing werken bij de grote en bekende merken of bij gespecialiseerde dienstverleners die hun strategische en creatieve expertise in de diepte en breedte hebben ontwikkeld. De meeste ondernemingen hebben noch de schaalgrootte noch de breedte in positionering om blijvend aantrekkelijk te zijn voor toptalent in marketing. Daarmee is voor veel ondernemingen het zelf uitvoeren van de marketingfunctie niet rendabel.

Net zoals de financiële en ICT functies in de afgelopen jaren op grote schaal uitbesteed zijn, zo kunnen de strategische, creatieve en uitvoerende functies in marketing voor een groot aantal bedrijven beter uitbesteed worden. Voor deze bedrijven is dat niet alleen rendabeler, de kwaliteit van hun marketingcommunicatie – en dus hun onderscheidend vermogen - zal er zienderogen van opknappen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie