Vliegt KLM achter de feiten aan met de Werelddeal Weken?

Waarom onze nationale vliegmaatschappij het met dit soort acties niet gaat winnen van Arabische concurrenten.

Wie kent ze niet, de Werelddeal Weken van de KLM? Ze zijn een begrip in ons land. Net zo&;n beetje als de Drie Dwaze Dagen (DDD) dat waren van de Bijenkorf.

WAREN, inderdaad! Deze DDD, zijn "helaas" niet meer. Het had zijn werk gedaan.

De Werelddeal Weken van de KLM
Afgelopen maand ging ik op vakantie naar Bali, maar niet met een werelddeal van de . Deze waren aan me voorbij gegaan. Ik kreeg wel een mail van de KLM met aanbiedingen, maar de uitverkoopprijzen, waarmee ze adverteerden, waren onvindbaar.


Dus ging ik shoppen via de vliegvergelijkers. Al snel vond ik de prijzen van de Arabische vliegtuigmaatschappijen die zelfs zonder “werelddeals” beduidend lager zijn.

Mailcontact met KLM over de prijzen
Ik besloot KLM te mailen of ze ervan op de hoogte waren dat hun vluchten zo’n €300,- duurder waren. Als liefhebber van KLM heb ik er best een extra bedrag voor over om met hun te vliegen, maar niet een dusdanig hoog bedrag. Maar ze konden niks voor me betekenen.

Service en comfort Arabische vliegtuigmaatschappijen
Daarom werd het uiteindelijk , waar ik in een hotel-achtige lobby van hun Dreamliner stapte op weg naar Bali.
Pal voor mijn vlucht las ik nog net dat de KLM onder druk staat door de opkomst van de Arabische vliegtuigmaatschappijen. Oorzaak: de oneerlijke prijsconcurrentie. Arabische maatschappijen hebben namelijk een brandstofvoordeel.

Na mijn vlucht weet ik dat de concurrentie veel verder gaat dan alleen prijs. Het zit namelijk ook verweven in de service en comfort tijdens de vluchten van deze maatschappijen. 

Eerder die maand kreeg ik al een selfie van mijn broertje tijdens zijn vlucht met Emirates, waar iedereen in het toestel gebruik kon maken van gratis Wi-Fi. De service van Qatar Airways ervaarde ik persoonlijk als uitermate goed, comfort ontbreekt aan niets en ze zijn misschien nog wel vooruitstrevender met hun video’s dan de KLM. Zie maar het “safety” filmpje met de voetballers van Barcelona. Hiermee starten zij hun vlucht.

Dat heeft niks meer van doen met het verplicht kijken naar statische stewardessen die een demo geeft.



Voorliefde voor sponsoren van voetbal
Dat de voetballers van Barcelona de hoofdrol spelen in deze safety video is niet zo verbazingwekkend. Arabische maatschappijen schijnen een voorliefde te hebben voor het sponsoren van de voetballerij. Zo wist Qatar Airways de plek op de borst van het shirt van Barcelona over te nemen van UNICEF. Het logo van UNICEF prijkte daar tot 2011 gratis, echter de dertig miljoen van Qatar Airways bleek genoeg om deze plek over te nemen.

Maar dat weten ze dan wel op zo’n manier goed uit te buiten in de branding.

Dat ook Emirates dat goed weet te doen, blijkt uit bijgaande video.

Het is als Nederlander dan ook pijnlijk om te zien, maar de consument kan niet meer heen om de Arabische vliegtuigmaatschappijen. En daarmee ook niet meer om de vliegvelden van Qatar en Dubai die zij als hub gebruiken. Dit gaat weer ten koste gaat van Schiphol.

De Wereldeals van JCDecaux
JCDecaux deed in ieder geval goede zaken afgelopen twee weken. Met de abri’s van zowel Qatar Airways, Emirates als ook Turkisch Airlines (laatste, weliswaar geen Arabische vliegtuigmaatschappij) werd nog eens de opkomst van deze maatschappijen benadrukt.

Vooral de boodschap van de vliegmaatschappijen is interessant. GEEN van hen heeft het namelijk over prijs. Maar puur over beleving en uitbreiding van bestemmingen!

Mijn visie
We gaan van een nieuwe werelddeal bij de KLM naar een nieuw werelddeel met de Arabische vliegtuigmaatschappijen. Neemt niet weg dat de KLM het over een andere boeg kan gooien. Net zoals de DDD niet meer aansloot op de strategie van de Bijenkorf.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie