‘Voor een goed doel een gewaagde stap’

Delight Agency heeft in samenwerking met SOS Kinderdorpen een campagne én een letterbak nieuwe stijl ontwikkeld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het doel: 2000 nieuwe donateurs werven, waarvan er inmiddels ‘een paar honderd’ binnen zijn.

‘Geef een familie cadeau’ is het centrale idee van de campagne en vormt de herintroductie van het kindsponsorschap-product van SOS Kinderdorpen op de Nederlandse markt. SOS kinderdorpen creëert nieuwe families met SOS moeders voor kinderen zonder ouders of een veilig thuis.

Creative director van Delight Agency, Maarten van Huijstee: ‘Met het Familiecadeau – zie het als een soort “starterspakket”– geef je een kind dat er alleen voor staat een moeder, broertjes en zusjes in een SOS Kinderdorp, en geef je je eigen familie een verzamelplaats voor mooie familiemomenten; een letterbak in de vorm van een huisje, gevuld met voorwerpen die bij familierituelen van over de hele wereld horen. Zoals bijvoorbeeld een familiebandje uit India of een geluksolifantje uit Thailand.’

De campagne ging eind oktober van start. ‘In de campagne hebben we kinderen gevraagd om te vertellen wat hun familie zo bijzonder maakt. Hun verhalen en tekeningen hebben we gebruikt in de tv-commercial en print-uitingen, gekoppeld aan beeld dat de noodzaak van het sponsoren van een kind zonder veilig thuis benadrukt.’

De verkoop van de letterbak in De Bijenkorf (in alle vestigingen) start 29 november, en wordt afgetrapt door de ambassadeurs Daniëlle Oerlemans en Annemarie van Gaal.

SOS Kinderdorpen is naar eigen zeggen van strategie veranderd (van what naar why), hoe begeleid je dat creatief?
‘Het is bij een goed doel als SOS Kinderdorpen een gewaagde stap om grote veranderingen in de communicatie door te voeren. De “why” vertellen we op een manier die de aandacht trekt is. Door middel van kindertekeningen, bijbehorende verhalen en de fysieke letterbak laten we mensen voelen hoe onmisbaar familie is.&;

‘In de commercial hebben we ervoor gekozen om ook de “what” over te brengen, met bestaand beeld uit het archief van SOS Kinderdorpen dat zich qua effectiviteit al bewezen heeft. We vonden het belangrijk om met minimale kosten een zo groot mogelijke impact te maken.’

Pascal van Ham, manager fondsenwerving en communicatie SOS Kinderdorpen voegt toe: ‘Het is een spannende campagne, omdat het kindsponsorschap in deze tijd relatief duur (€25 per maand) is. Verrassend genoeg hebben zich in de eerste weken van de campagne al een paar honderd nieuwe kindsponsoren gemeld, terwijl het hoogtepunt met de lancering bij De Bijenkorf nog moet komen. Inmiddels is door het succes van de campagne al een nieuwe bestelling Familiecadeaus geplaatst bij de producent.’

 

Credits:
Bureau: Delight Agency
Productontwikkeling: Return to Sender
Regie: Viola Groenhart
Edit: Patrick Schonewille
Animatie: Gatze Zonneveld - Jiek Weishut
Geluid: RecSound
Offline en online: Hectic Electric
Klant: Pascal van Ham, Marjolein Lankhout, Anita de Beijl, Layla Salamoun

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie