Waarom TikTok experimenteert met games in zijn app

De razend populaire video-app test momenteel games in Vietnam en wil later gebruikers in veel meer landen games voorschotelen.

TikTok experimenteert in Vietnam met het aanbieden van games in zijn video-app. Later dit jaar wil het bedrijf de app in meer Aziatische landen van games voorzien. Dat meldt Reuters op basis van anonieme bronnen. Een woordvoerder van TikTok bevestigt dat het bedrijf tests uitgevoerd heeft met games afkomstig van externe gameontwikkelaars, maar wil niet ingaan op de geruchten over de gamingstrategie. 

Advertentie
advertisement

Advertentie-inkomsten en gebruikstijd ophogen

In de TikTok-app kunnen gebruikers momenteel alleen video's delen en bekijken. Dat legt de Chinese TikTok-eigenaar ByteDance geen windeieren. TikTok heeft meer dan één miljard maandelijkse gebruikers en haalt naar schatting dit jaar zeker tien miljard euro aan advertentie-inkomsten op. Reuters schrijft op basis van de anonieme bronnen dat het toevoegen van games aan de app meer advertentie-inkomsten kan opleveren - hoeveel is onduidelijk. Daarnaast verwacht ByteDance dat TikTok-gebruikers de app langer gebruiken als ze games kunnen spelen. Een langere gebruiksduur betekent meer vertoonde advertenties, wat goed is voor TikTok's verdienmodel. 

TikTok start met minigames

Naar verwachting start TikTok met het integreren van minigames in zijn app. Dergelijke games zijn visueel en qua opzet eenvoudig en gebaseerd op de programmeertaal HTML5. 

ByteDance biedt in China al jaren de app Douyin aan, dat vergelijkbaar is met TikTok. In Douyin zitten al tijden eenvoudige games. Volgens Reuters is de kans groot dat TikTok deze games gaat overnemen en dat ByteDance gaat samenwerken met externe gameontwikkelaars als Zynga. Door zo'n samenwerking hoeft ByteDance zelf geen games te ontwikkelen. Onduidelijk is of TikTok zijn app ook in Europa wil voorzien van games en zo ja, welke. 

Advertentie