Webby's voor MediaMonks, Dept en N=5

Nederland is flink in de prijzen gevallen tijdens de Webby Awards. De oscars voor het internet gingen onder meer naar MediaMonks en Dept.

De prijs werd voor de 25e keer uitgereikt.

Nederland heeft dit jaar meerdere prijzen in de wacht weten te slepen bij de Webby Awards. Dit zijn de 'Oscars van het internet'. De prijs werd voor de 25e keer uitgereikt. 

Digital agency Dept heeft in totaal elf awards binnengehaald voor hun werk voor Van Gogh Museum, Honig, Muuto, SteelSeries en GANNI. Samen met BASIC® (part of Dept) werden awards gewonnen voor onder andere Patagonia en Google. Zowel de jury als het publiek riep de pagina van het Van Gogh museum uit tot beste site van een culturele instelling. Dept kreeg ook een Webby voor 'Live Eet', een virtueel benefietdiner voor de voedselbank.

Lees ookNederland valt flink in de prijzen, maar wie won welke Webby?

Advertentie
advertisement

Rijksmuseum

Het Rijksmuseum kreeg in dezelfde categorie een eervolle vermelding. Dat museum was ook genomineerd voor een Webby voor de app Masterpieces, waarmee mensen virtueel langs bijvoorbeeld De Nachtwacht kunnen wandelen, maar ook die prijs ging naar een andere instelling. De app Rembrandt Reality van het Mauritshuis kreeg ook geen Webby. Met de app kunnen mensen naar het jaar 1632 afreizen en 'live' meekijken met de door Rembrandt geschilderde anatomische les van Nicolaes Tulp.

MediaMonks

MediaMonks, ook bekroond tot Productiebureau van het Jaar, kreeg een award voor The Uncensored Library, een project waarbij gecensureerde boeken en nieuwsberichten uit landen als Saudi-Arabië en Rusland worden aangeboden via de populaire game Minecraft. In de game is een bibliotheek gebouwd, waar gamers de censuur in hun land kunnen omzeilen. De virtuele bibliotheek kreeg een Webby in de categorie "activisme en maatschappelijke impact in games" en ontving daarnaast een aparte onderscheiding, als "bijzondere prestatie". Ook ontving de Uncensored Library een eervolle vermelding in een andere categorie. 

Ocean Cleanup

'Om 20 jaar MediaMonks te bekronen met het winnen van Productiebureau van het Jaar bij de 25ste editie van de Webby Awards is wat we in de business een synergie noemen', reageert executive director Wesley ter Haar. 'Voor ons zijn de Webby's een constante factor. Het heeft ons altijd geïnspireerd, af en toe geïrriteerd - wanneer ons werk de standaard niet haalde - en ons geëngageerd omdat we een gedeelde liefde voor all things Internet hebben. We hebben 20 jaar geduldig en volhardend ons werk gepusht zodat ons werk deze vijf woorden waard zou zijn: Thanks Webby's, we made it!'

The Dark Side of Money

N=5 viel in de prijzen voor The Dark Side of Money, die werd ontwikkeld in samenwerking met Abn Amro. De financiële thriller biedt kijkers een inzicht in de werkelijkheid achter de witwaspraktijken. Volgens de bank wordt tegelijkertijd getest of de young potentials scherp genoeg zijn voor een baan als financial crime analist.

Ook The Ocean Cleanup kon feest vieren. Het project van Nederlander Boyan Slat wil plastic uit de wereldzeeën en rivieren halen. De website kreeg de Webby Awards van zowel jury als publiek in de categorie "beste website over duurzaamheid en milieu".

De openbaarvervoersapp 9292 was genomineerd voor een Webby in de categorie "beste reisapp", maar dit leverde geen award op.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie