Website Van Gogh Museum vernieuwd 

Nieuwe feature laat bezoekers inzoomen tot op de kleinste details van de schilderijen.

Website Van Gogh Museum vernieuwd 
Dept

De website van het Van Gogh Museum is vernieuwd. De site, die jaarlijks 8,5 miljoen keer wordt bezocht, biedt volgens het museum nu meer mogelijkheden om mensen met het werk en informatie over het leven van Van Gogh te inspireren. Het redesign is samen met techbureau Q42 (development) en digital agency Dept (concept en design) gerealiseerd. De ontwikkelaars geven aan dat bezoekers met een nieuwe feature in kunnen zoomen tot op de fijnste penseelstreken van de kunstwerken.

Via de nieuwe site is de complete museumcollectie van schilderijen, tekeningen en brieven te bekijken. Volgens Q42 kan een bezoeker met een andere nieuwe functionaliteit ‘Vincent for Scale’ in een oogopslag zien wat de ware grootte van een werk is aan de hand van de lichaamslengte van Van Gogh zelf. 

Website Van Gogh Museum vernieuwd 

Nieuw concept

Twee jaar geleden ontwikkelde Studio Dumbar (onderdeel van Dept) de nieuwe identiteit voor het museum waarbij de focus lag op de combinatie van kleur en het werk van Van Gogh. Dept geeft aan dat het redesign van de website een verlenging is van deze gedachte. Dept: ‘Elke pagina kan één van de kleuren van het kleurenpallet krijgen dat geïnspireerd is op Vincents zoektocht naar kleur, van donker naar licht. Het Van Gogh Museum stelde een enorme hoeveelheid content beschikbaar, dit liet zich lastig in een ander format gieten.’

Het digitale bureau wilde nieuwe content formats ontwikkelen waarmee rijkere verhalen verteld kunnen worden, compleet met interactieve afbeeldingen, video’s en vergelijkers; maar ook kortere verhalen, zodat het museum snel kan inspelen op actualiteiten.

Vincent for Scale
Vincent for Scale Dept / Q42

Vincent for Scale

Techbureau Q42 ontwikkelde voor de website een nieuwe feature die aangeeft hoe groot een schilderij is: Vincent for Scale. Q42 legt uit dat door het schilderij naast een figuur van Van Gogh te plaatsen, die 1.64 meter lang was, de bezoeker in een oogopslag de ware grootte van het werk ziet. 

Volgens het techbureau is er bij de ontwikkeling van de website extra gelet op de toegankelijkheid voor gebruikers met een beperking: ‘De website is geoptimaliseerd voor screenreaders die blinden en slechtzienden gebruiken bij het navigeren. Verder is de collectie beter doorzoekbaar gemaakt en wordt er meer inhoudelijke informatie geboden voor geïnteresseerden. Daarnaast kunnen bezoekers inzoomen tot de kleinste details van de schilderijen dankzij de ontwikkelde ultra-res storytellingtool Micrio.’
 

Verder bouwen

Martijn Pronk, hoofd digitale communicatie bij het Van Gogh Museum: ‘De teams van Q42, Dept en het Van Gogh Museum hebben een site gebouwd die helemaal van nu is en die de kern zal zijn van een digitale Vincent van Gogh-wereld. Hiermee bouwen we verder aan het succes van de afgelopen jaren.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie