YouTube Update: boost jouw merk met deze nieuwste features

YouTube Marketing Agency 5PM zet elke maand de nieuwe YouTube-updates op een rij.

Door Mio Blankesteijn, 5PM

Om het maximale bereik te halen met jouw content en de concurrentie een stap voor te blijven, zet YouTube Marketing Agency 5PM elke maand de nieuwe YouTube-updates op een rij.

#1 Copyright in YouTube Analytics

Vraag jij je soms ook af waarom een video ineens minder views genereert of waarom er ineens geen inkomsten meer verdiend worden? Dit kan komen door een copyright claim op één van jouw videos. Om het effect van claims zichtbaarder te maken, voert YouTube binnenkort een update door waardoor het mogelijk is om direct vanuit YouTube Analytics informatie over copyright claims te zien. Het is ook mogelijk om vanuit hier de claim te bekijken en deze eventueel direct aan te vechten. YouTube verwacht deze update nog in januari door te voeren voor alle kanalen.

#2 YouTube Premieres 2.0 

In 2018 heeft YouTube een nieuwe functie gelanceerd, namelijk YouTube Premières. Dankzij YouTube Premières kun jij samen met je kijkers op hetzelfde moment een nieuwe video bekijken. De ervaring is vergelijkbaar met een livestream waarbij iedereen op hetzelfde moment kijkt en in de livechat reacties kan achterlaten. Sinds de lancering is dit een veel gebruikte functie, vooral bij belangrijke nieuwe uploads waar je net even wat meer nadruk op wilt leggen.

Sinds de lancering is er echter weinig aan de functie veranderd, tot nu althans. YouTube heeft namelijk aangekondigd dat er vanaf januari meerdere vernieuwingen worden doorgevoerd:

1. Redirect (minimaal 1.000 abonnees)

Binnenkort kun je voorafgaand aan je première een livestream hosten. Als je deze beëindigt, gaan je kijkers vervolgens automatisch naar je première. Je kijkers zien dat je livestream is geëindigd en autoplay stuurt ze naar je première-pagina. Een mooie manier om iedereen hyped te krijgen voor de première van jouw nieuwe video!

Je kunt daarnaast je première zo instellen dat je kijkers na afloop naar een livestream of een andere première worden gestuurd. Je kijkers zien dat je première is geëindigd en autoplay stuurt ze naar je livestream of andere première. Zo kun je jouw kijkers nog beter en langer vasthouden.

2. Trailers (minimaal 1.000 abonnees)

Maak je publiek enthousiast over een aankomende première door een trailer ervan te laten zien op de première-pagina. Je kunt een trailer laten zien op elk moment vóór het aftellen en live gaan van je première-video.

3. Countdown

Bij premières is er altijd een ingebouwde countdown geweest van 2 minuten. Sinds 2018 is hiervoor altijd maar één thema beschikbaar geweest. Veel creators hebben aangegeven dat deze countdown niet bij hun content pastte en om die reden lanceert YouTube nu meer dan 10 nieuwe thema’s. Daarnaast wordt het mogelijk om de lengte van deze countdown zelf aan te passen. Waar deze vroeger standaard twee minuten was, heb je nu de keuze tussen minimaal één minuut en maximaal tien minuten. De nieuwe thema’s worden ergens begin 2021 beschikbaar voor alle kanalen.

Wat betekent dit voor jou? 

Deze vernieuwingen in YouTube premières zorgen ervoor dat je jouw publiek beter kan vasthouden na een première, de countdowns beter aansluiten bij jouw content en dat je door middel van trailers de ervaring voor de kijkers nog verder kan verbeteren. Wat ons betreft een goede reden om deze functie de komende tijd nog vaker in te zetten!

#3 Cruciale eerste 24 uur in YouTube Analytics

Zoals veel van jullie misschien al weten, is de eerste 24 uur na de upload van een video het belangrijkst. Dit is namelijk het belangrijkste moment voor YouTube om informatie over jouw video en kijkers te verzamelen en te bepalen of de video onder- of bovengemiddeld presteert. Op basis van deze data zal YouTube de video vaker gaan aanbevelen, of misschien wel helemaal niet. Het is dan ook een welkome vernieuwing in YouTube Analytics dat bij het kiezen van een periode de optie ‘’first 24 hours’’ is toegevoegd. Hierdoor kan je heel gemakkelijk zien hoe de prestaties van de video zijn binnen deze eerste 24 uur. Naast dat je deze informatie per metric kan bekijken is het ook mogelijk om de eerste 24 uur van twee video’s met elkaar te vergelijken. 

Wat betekent dit voor jou? 

Met deze toevoeging in YouTube Analytics wordt het een stuk makkelijk om de prestaties van de eerste 24 uur te bekijken en te vergelijken met eerdere uploads. Dit maakt het ook eenvoudiger om een goede voorspelling van de toekomstige resultaten van de video te maken.

YouTube is het grootste videoplatform ter wereld en blijft nog steeds dagelijks groeien. Met deze groei is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste functies en ontwikkelingen om alles uit het platform te halen. Waarom? YouTube pusht namelijk creators die deze nieuwste functies inzetten. Als ‘early adopter’ behaal je zo niet alleen het maximale bereik met jouw content, maar blijf je ook een stap voor op jouw concurrent. Om die reden zet YouTube Marketing Agency 5PM elke maand voor jou de nieuwe YouTube-updates op een rij. Abonneer je nu op de nieuwsbrief van 5PM om de nieuwste YouTube features als eerste in jouw inbox te ontvangen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie