Premium

BvA zet diversiteits-taskforce op: 'Bewustzijn bij marketeers en bureaus steeds groter'

De taakgroep gaat handvatten ontwikkelen om diversiteit in advertenties te bevorderen.

Beeld uit een bekende gewraakte reclame van Dove (onderdeel van Unilever) waarin een zwarte huid wordt witgewassen. De reclame werd na een golf van kritiek verwijderd.

Adverteerdersbond Bva gaat komend najaar starten met de Taskforce Diversiteit & Inclusie (D&I). De taakgroep zal handvatten ontwikkelen om diversiteit en inclusie in advertenties te bevorderen, laat de bond weten. Initiatiefnemers zijn bestuurslid Theo van Uffelen (Yakult) en Bva-lid Nathalie Lam (Philips). Lam: 'Ik begrijp als marketeer van kleur heel goed hoe groot het belang is van representativiteit.'

Advertentie
advertisement

Structurele verbeteringen

Aanleiding voor het opzetten van de taskforce is het 'tumultueuze jaar', waarin volgens de bond met de dood van de Amerikaan George Floyd en de daarop volgende Black Lives Matter-demonstraties het besef is gegroeid dat racisme en uitsluiting ook in Nederland nog steeds teveel voorkomen. Ook aan merken wordt inmiddels gevraagd stelling te nemen. Zo sloten honderden merken zich aan bij de Facebook-boycot.

De taskforce moet merken niet alleen helpen hier verstandig mee om te gaan, ook moet de groep ervoor zorgen dat de aandacht bij adverteerders voor dit onderwerp niet alleen afhankelijk is van actualiteit en incidenten, maar van 'onze wens om dit structureel te verbeteren in bedrijfsleven, in communicatie en in de samenleving', zo klinkt het.

Meer bewustzijn

Volgens initiatiefnemer Nathalie Lam zijn steeds meer marketeers en bureaus zich bewust van het belang van het thema. 'Ik heb veel gesprekken met marketeers, waarin ik ook om hulp wordt gevraagd. Deze week heb ik bijvoorbeeld bij WPP gesproken over hoe Philips met dit thema omgaat en hoe ik er als marketeer van kleur zelf mee omga. Ik begrijp vanuit intrinsieke motivatie heel goed hoe groot het belang is van representativiteit.'

Volgens Lam worden er soms met de beste bedoelingen reclames gemaakt die wat representatie betreft beter hadden gekund. 'Dat gebeurde bijvoorbeeld bij de Lidl-reclame met Ali B. Die werd door een homogene groep ontwikkeld. Maar als de commercial was gemaakt door een meer diverse groep, was de aansluiting met de doelgroep veel beter geweest.'

Lam noemt de taskforce een katalysator. 'Wij als BvA kunnen dit niet alleen. Het zou daarom heel goed zijn als we ook met andere organisaties zoals de VEA en de IAB samen kunnen gaan werken.'

Beeldvorming

De BvA, die zich onlangs ook aansloot bij The Dutch Marketing and Diversity Fund, baseerde zich voor de oprichting van de taskforce op twee onderzoeken naar de invloed van merkcommunicatie op de beeldvorming in Nederland. Uit de ene studie kwam naar voren dat in ons land tot ver in de twintigste eeuw racistische reclames te zien waren. Het tweede onderzoek van Motivaction toont aan dat Nederlanders vinden dat de representatie van niet-witte Nederlanders in reclame beter kan, ook anno 2020.

Onlangs vloog Volkswagen nog flink uit de bocht. Ook grote merken als Unilever, H&M en Heineken gingen het in het verleden door het stof vanwege dubieuze reclames. Nog geen maand geleden bood Unilever excuses aan voor een racistische advertentie voor zijn merk Tresemmé in de Zuid-Afrikaanse winkelketen Clicks na een golf van deels gewelddadig protest. 

Op dit moment wordt de Taskforce samengesteld voor de kick-off dit najaar. Meer informatie vind je hier.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie