Premium

P&G en Facebook breiden steun aan vrouwelijke regisseurs uit

P&G en Facebook hebben ook hun steun uitgesproken aan Free The Work, dat door initiatiefnemer Alma Har’el in Cannes werd gelanceerd.

Natasha Lyonne (fotografie Philip Schulte)

P&G en Facebook spraken eerder hun steun aan Free The Bid, dat ervoor pleit dat vrouwelijke regisseurs tenminste mee mogen pitchen op klussen - waar 160 reclamebureaus in meer dan 20 landen en ruim 180 zich al aan hebben verbonden. Nu hebben ze dat publiekelijk ook gedaan aan Free The Work, dat erop wil toezien dat vrouwelijke regisseurs niet alleen mee-pitchen, maar ook daadwerkelijk meer werk gaan maken, en niet alleen in de reclame-industrie, maar ook in de TV-, film en muziek-industrie.

Een veelzeggende greep uit de cijfers: oorspronkelijk werd 7% van de reclame geregisseerd door vrouwen, terwijl 51% van alle producten door vrouwen worden gekocht (dan is het verstandig werk te maken met de female gaze, zoals de initiatiefnemer Alma Har’el het uitdrukt). En waar in 2016 nog 1% van de films van 72andSunny door vrouwen werden geregisseerd, is dat nu 35%. Bij enkele merken van P&G, zoals Ariel en Always, is dat inmiddels meer dan 50%.

Marc Pritchard, Chief Brand Officer van Procter & Gamble, die de betreffende sessie 'Reimagining Creativity through Free the Work' modereerde: 'Wij steunen deze initiatieven, omdat ze concreet zijn. Je kunt heel lang praten over diversiteit, maar je verandert pas iets, als je er wat aan doet. Daar komt bij dat wij al langer wisten dat diversiteit goed is voor business en daarom voor creativiteit.

'Alma, wat vormde voor jou de aanleiding om in eerste instantie Free The Bid te beginnen?'

De Israëlisch-Amerikaanse Ha'rel: 'Het kostte mij altijd zoveel moeite om mee te mogen doen met de jongens, om het zo maar te zeggen. En toen won ik met Bombay Beach de prijs voor beste documentaire tijdens het Tribeca Film Festival en gingen er allerlei deuren open, maar nog steeds was ik bijna altijd de enige vrouw. Dat begon me nogal (lacht) dwars te zitten. Als je bedenkt dat je duizenden boodschappen per dag te verwerken krijgt en je weet dat die praktisch allemaal door blanke mannen gemaakt worden, dan weet je - hoe goedbedoeld ook - dat je gebrainwasht wordt. Ik wilde dat perspectief veranderen.

'Voor Free The Work hebben we met Wieden + Kennedy Portland en regisseur Amber Grace Johnson een film gemaakt over Maria Mozart, die echt bestaan heeft en óók een zeer getalenteerde pianiste was. Welke talenten hebben we op die manier nog meer verloren? We willen duidelijk maken dat er heel veel, divers talent verloren gaat als vrouwen niet de ruimte krijgen om hun kijk op de wereld te geven.'

(Lees verder onder de film.)

Advertentie
advertisement
De film van Wieden + Kennedy Portland waarmee Free The Work werd gelanceerd

Antonio Lucio, Chief Marketing Officer Facebook, hielp Har'el aanvankelijk op weg: ‘Toen wij de belofte tekenden dat wij meer vrouwelijke regisseurs een kans zouden geven, vroeg Alma mij wat mijn favoriete film van een vrouwelijke regisseur was. Ik kon haar niet één film uit mijn hoofd noemen, waarvan ik wist dat die geregisseerd was door een vrouw. En toen wij hoorden dat Alma deze strijd in de avonduren voerde, besloten wij haar te helpen. Als je zoiets wil veranderen, moet het hele systeem veranderen – dat kun je niet in je eentje.

‘Ik sluit me overigens bij Marc aan dat wij dit niet alleen doen, omdat ik 4 dochters heb, maar omdat het – professioneel gezien – werkt. Het is ook logisch: als je een diverse doelgroep wil bereiken, en dat willen we met Facebook – we willen zoveel mogelijk mensen met Facebook bereiken –, dan is het logisch dat je dat doet vanuit een divers perspectief.’

Tot slot is het de beurt aan actrice en regisseuse Natasha Lyonne van - onder meer - de recente, populaire Netflix-serie Russion Doll (die door vrouwen geschreven en geregisseerd is): 'Ik vind dit huge hoor, revolutionair zelfs. Er is decennialang propaganda gevoerd voor een bepaalde levensstijl, die leidde tot eetstoornissen en dat soort dingen bij veel vrouwen. Ik zeg niet dat het dé schuld van mannen is. Het is zo gegroeid, laten we het daarop houden. Maar nu willen we graag iets anders.

'Met Free The Work maken wij onderdeel uit van het debat. Met Russion Doll geef ik bijvoorbeeld mijn vrouwelijke, humoristische visie op zelfdestructief gedrag. Ik geef er geen oordeel over; ik keur het niet af of juich het niet toe. Ik kijk er op een humane manier naar.'

Marc Pritchard van P&G en Alma Ha'rel van Free The Work
Marc Pritchard van P&G en Alma Ha'rel van Free The Work
Rechts op het podium Antonio Lucio, de CMO van Facebook
Rechts op het podium Antonio Lucio, de CMO van Facebook
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie