Nieuw onderzoek naar diversiteit en inclusie in marcombranche aangekondigd

De resultaten van de D&I Monitor worden in juni bekendgemaakt, aldus BvA en VIA.

De D&I Monitor kan tot 15 april worden ingevuld

De internationale branchevereniging World Federation of Advertisers start een nieuw onderzoek naar diversiteit en inclusie in de marcombranche. In Nederland zijn BvA en VIA de initiatiefnemers, zij krijgen steun van twaalf andere verenigingen en bedrijven. Het betreft het vervolg op het eerdere onderzoek uit 2021. 

Doel van de zogenoemde D&I Monitor is om inzichtelijk te maken hoe de marketing- en communicatiesector ervoor staat op het gebied van diversiteit en inclusie, discriminatie en ongewenst gedrag en daarnaast in welke mate mensen zich thuisvoelen in het vak. 

De nieuwe onderzoeksresultaten zullen vergeleken worden met de D&I Monitor van 2021, die in 27 landen plaatsvond. De WFA verwacht dat in de komende vier weken miljoenen mensen uit 34 landen hun ervaringen met D&I in het vak gaan delen. Als het aan de Nederlandse initiatiefnemers BvA en VIA ligt, komt een groot deel van deze respondenten uit Nederland.

Henriette van Swinderen, directeur BvA: 'Hoe meer mensen hun ervaringen delen, des te beter kunnen we de situatie in kaart brengen en initiatieven ontwikkelen waarmee we een werkomgeving creëren waarin iedereen zich erkend en gewaardeerd voelt. Diversiteit, gelijkheid en veiligheid zijn meer dan ooit van belang in deze tijd waarin het vinden en behouden van talent voor veel bedrijven en organisaties een uitdaging is.'

Onder meer NIMA, DDMA, Raw, JCDecaux Nederland, Effie Awards, Embassy of Dutch Creativity, GVR, Logeion, IncludeNow, Data & Insights Network, MWG, Orange Lions en Sire gaan in de komende weken hun netwerk oproepen om aan het onderzoek deel te nemen. De steun van deze partijen is volgens VIA-directeur Saskia Baneke een duidelijk signaal dat de sector inziet hoe belangrijk het is dat de huidige stand van zaken in kaart wordt gebracht.

Baneke: 'De resultaten van het onderzoeksrapport uit 2021 hebben ons toentertijd als sector enorm geholpen om te bepalen op welke gebieden we het beter kunnen doen. Als brancheverenigingen zijn we daar, samen met vele anderen uit het vak, voortvarend mee aan de slag gegaan. Maar was het voldoende? Is er significante vooruitgang geboekt? We hopen dat ook ditmaal veel Nederlandse vakgenoten aan het onderzoek deelnemen. Het invullen van het onderzoek duurt maximaal vijftien minuten; een kleine moeite als je het mij vraagt, want de impact is enorm.'

De D&I Monitor kan tussen 15 maart en 15 april worden ingevuld op wfanet.org/census. De resultaten worden in juni 2023 bekendgemaakt. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie