Esprix 2018: ‘Er is niets meer heilig’

De Esprix-jury heeft dit jaar 33 nominaties toegekend. Roel Welling en Nathalie Peters vertellen over de opzet, de trends en de uitreiking.

Roel Welling en Nathalie Peters | Fotografie: Reinier RVDA
Roel Welling en Nathalie Peters | Fotografie: Reinier RVDA

Bij de Esprix kiezen merken en makers het beste werk van Nederland. Dit jaar heeft de Esprix-jury 33 nominaties toegekend. Sinds januari zijn er twee nieuwe juryvoorzitters: Nathalie Peters, Head of Digital Transformation bij Mediabrands en Roel Welling, medeoprichter van Wefilm. Samen blikken ze vooruit op de uitreiking op 23 mei, vertellen ze over het jureringsproces en over de trends. ‘Er is niets meer heilig en dat is heel leuk om te zien.’

Advertentie
advertisement

Bestuurslid Dick Buschman noemde vorige week de Esprix de Leeuwen van Nederland. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Dick geeft met deze uitspraak het ambitieniveau van de Esprix aan. Winnende cases op de Esprix scoren ook op internationale festivals. De Esprix is de bekroning van het beste werk op het gebied van marketingcommunicatie en beloont creativiteit en effectiviteit.’

Dat was de volgende vraag : waar staat de Esprix voor?
‘Effectief werk maken is simpelweg niet mogelijk zonder goede ideeën. En alleen maar mooi of creatief werk maken zonder resultaat heeft geen zin. Het is de kunst in ons vak om werk te maken dat door slimme, vernieuwende ideeën iets teweeg brengt, van nut is, spannend en effectief is. En daar staat de Esprix voor: krachtige ideeën die mensen aantoonbaar in beweging krijgen.

De jurering, de uitreiking en de communicatie het hele jaar rond heeft ultiem doel ons vakgebied te inspireren en adverteerders en bureaus te motiveren om nog creatievere en effectievere communicatie te maken. Dat is wat de Esprix beloont.’

Als je kijkt naar de cases, zijn er dan trends te bespeuren?
Gelukkig niet, dat zou de veelzijdigheid en authenticiteit niet ten goede komen. Als je naar de winnende Esprix-cases kijkt die volgende week woensdag in de schijnwerpers staan, dan hebben ze allemaal een totaal eigen karakter. Van mega-trendsettend tot klassiek ambachtelijk.

Als er al een trend is, dan is het dat niets meer heilig is. Het doel heiligt alle middelen. En dat is juist heel leuk om te zien: je moet echt creatief aan de bak om iets te maken dat impactvol en effectief is. Als jury vinden we het belangrijk dat een merk een unieke merk-eigen oplossing vindt voor een probleem dat ze hebben. Dat waarborgt de waarde van de Esprix. We zoeken niet naar het invullen van welke trend dan ook. Wij belonen juist ideeën die van strategie en concept tot executie en media-aanpak creatief doordacht zijn. Effectieve campagnes die bovendien bijdragen aan de grotere merkreputatie.’

Kunnen jullie hier enkele voorbeelden bij noemen?
Kijk naar de nominaties. Je hebt een aantal merken die overall heel goed bezig zijn: bol.com, Dorito’s, Samsung. Merken die structureel door de jaren heen opvallend en succesvol werk leveren. 
Bij de cases Evert 45 van KPN en Pays with Views van Opel zit de uniciteit in de concepten die in de mediastrategie hun kracht openbaren.

ASN Bank maakt mooi onderscheidend werk. Heel eigen en bijdragend aan een lange termijn merkstrategie. Maar ook hele kleine cases kunnen winnen door hun creatieve insteek en doelgroep-activatie. Sociaal afhaalpunt en Vrij van bezet zijn mooie voorbeelden. We hebben 33 nominaties voor 33 unieke pareltjes. Dan kun je als juryvoorzitters alleen maar heel gelukkig zijn.’

Jullie zijn in januari begonnen, wat kun je vertellen over het proces tot nu toe?
Het was ook voor ons spannend. Samen op de Esprix-tandem. De een creatief, de ander meer vanuit strategie en effectiviteit. We merken dat we in die zin de kern van de Esprix symboliseren. We kenden elkaar niet, maar kunnen nu al niet meer zonder elkaar. Binnen de hele jury zie je overigens hetzelfde gebeuren, de Esprix wordt een award waarin makers en merken, strategen en creatieven, techneuten en designers elkaar aanvullen en van elkaar leren en zo tot hele zorgvuldige afwegingen en weloverwogen winnaars komen.

Wat is het voordeel van zo’n gemengde jury?
‘Een jury als deze heeft een grotere diversiteit met een beoordeling vanuit verschillende standpunten. De één kijkt meer vanuit een tactisch oogpunt, de ander vanuit het creatieve idee en zo oordeelt een strateeg op basis van de gekozen insights, waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en hoe die zijn door vertaald. Voor het eerst hebben we ook juniortalent in de jury, die  weer met een eigen blik naar de cases kijkt. Deze diversiteit levert verschillende inzichten op.’

Op 23 mei is de uitreiking in EYE. Waarom zouden mensen bij deze avond aanwezig moeten zijn?
De Esprix uitreiking is er niet alleen voor de winnaars, maar de winnaars zijn vooral de benchmark voor de industrie en een inspiratiebron voor ons allemaal. Bij de uitreiking komen de grote namen en de verassende vernieuwers uit de creatieve en marketingwereld samen. Dat geeft heel veel energie.

In Eye zie je het beste werk van afgelopen jaar, ontmoet je vakgenoten, discussieer je en vier je een geweldig feest met elkaar. Er zijn alleen maar winnaars de 23e  in Eye.’

Meer informatie over het programma, de jury en de genomineerden vind je op Esprix.nl, waar het ook mogelijk is om je in te schrijven voor de uitreiking.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie