Premium

De verpakkingen van morgen in 6 dilemma’s (6)

Vijf specialisten over wat de noodzaak van circulair ondernemen betekent voor de productverpakkingen van morgen. Vandaag dilemma 6 van 6.

Steven de Cleen - ProudDesign

Duurzaamheid en circulair ondernemen is voor elk bedrijf een issue, nu consumenten verwachten dat merken zich op dit gebied verantwoordelijk gedragen. Wij vroegen aan vijf specialisten wat dat betekent voor de productverpakking van morgen.

Advertentie
advertisement

Milieuvriendelijk vs aantrekkelijk

Verpakkingen zijn het nieuwe suiker. Ze krijgen vaak negatieve aandacht van consumenten die zo min mogelijk plastic en andere milieuverontreinigende materialen willen terugzien rondom de producten die ze aanschaffen. Bovendien verwachten consumenten in toenemende mate dat elke verpakking te recyclen is. Tegelijkertijd wil iedereen fijne, lekkere, mooie producten kopen die op aantrekkelijke wijze worden aangeboden.

Wat hierin de uitdagingen zijn en wat er moet gebeuren om de hele wereld milieuvriendelijk te verpakken, vervatten we in zes dilemma’s die we voorlegden aan vijf specialisten: 

  • Judy Schnitger-Zwinkels, Head of Corporate Communications bij Nestlé
  • Tom Schilders, marketingmanager bij verpakkingsspecialist Prokonpack
  • Joanny Lijbers, Marketing Director Beauty & Personal Care and Digital Transformation bij Unilever
  • Steven de Cleen, oprichter en creative strategy director bij PROUDdesign
  • Cristiana Caldarelli, Innovation Service Line Associate Director bij Ipsos Netherlands
Dilemma 6: Nieuwe verpakkingen moeten minstens zo functioneel zijn als bestaande oplossingen, mogen niet leiden tot grotere belasting van het milieu en ook niet tot veel hogere consumentenprijzen.

Judy Schnitger - Zwinkels:

‘Plastic verpakkingen spelen een belangrijke rol bij het veilig leveren van voedsel en dranken van hoge kwaliteit aan de consument en het verminderen van voedselverlies en verspilling. Daarom moeten we alternatieven zorgvuldig overwegen voordat we wijzigingen aanbrengen. Zo hebben we in Nederland bijvoorbeeld de YES!-repen voorzien van een papieren verpakking, van zevenentachtig procent papier en dertien procent waterbased coating. Dat papier is afkomstig van duurzame bronnen. Dit mag in alle Europese landen bij het papier, maar niet in Nederland waar oud-papier voor honderd procent uit papier moet bestaan. Er zijn wel afvalverwerkers die het goed kunnen verwerken, maar nog niet allemaal.

In zo’n geval worden er afwegingen gemaakt. Omdat de positieve impact van de papieren verpakking op het milieu voor alle Europese landen bij elkaar groter is dan de footprint voor Nederland, wordt er toch gekozen voor de verpakking van zevenentachtig procent papier. Wij geloven dat met de juiste aanpak inzameling en recycling mogelijk is zonder een schadelijk effect op het milieu te hebben. En het laat zien dat het absoluut noodzakelijk is dat alle actoren in de afvalwaardeketen  ̶ inclusief merken, verpakkingsproducenten, brancheorganisaties, afvalbeheerbedrijven, overheden en het maatschappelijk middenveld ̶ samenwerken om de verandering die we willen zien te bewerkstelligen.’

 

Cristiana Caldarelli:

‘Een verpakking die een eenvoudig te begrijpen functioneel voordeel oplevert - zoals voedsel dat langer vers blijft - en geassocieerd wordt met positieve milieu-impact vindt gehoor bij de consument. Sterker nog, drie op de vier consumenten, zowel wereldwijd als in Nederland, geven aan producten te willen kopen met zo min mogelijk verpakkingen. Een duurzame verpakking is slechts één aspect van de levenscyclus van een product, maar wordt als ecologisch verantwoord beschouwd en biedt consumenten daarmee het gevoel dat ze juist handelen.’

 

Tom Schilders:

'Aan gemak en veiligheid wordt waarde gehecht, maar als de consument voor hetzelfde geld kan kiezen voor een schone verpakking dan doet hij dat vaak wel. Zodra het substantieel meer geld kost, is die bereidheid veel kleiner. Dan is de redenering dat een verpakking uiteindelijk toch wordt weggegooid, dus waarom extra betalen? Daarom is het zo belangrijk dat meer merken gaan werken met duurzame verpakkingen en de kosten omlaag gaan.

Tegelijkertijd moeten bedrijven goed bedenken hoe duurzaam een nieuwe oplossing daadwerkelijk is. Je kunt een verpakking maken van plastic uit maïs waarvoor geen olie wordt gebruikt. Maar als dat ver weg van je afzetmarkt gebeurt en de verpakking wordt met een oliegestookt schip over de oceaan gevaren, wat schiet je er dan onder de streep mee op?'

 

Steven de Cleen:

‘Wat we bij ProudDesign zien is dat merken op zoek zijn naar monomateriaal. Niet meerdere soorten plastic en geen oververpakking: gebakken lucht in de verpakking is geen optie meer. Dus zo min mogelijk materiaal, maar wel veilig en mooi. De consument kijkt op zijn beurt naar de balans tussen kwaliteit, duurzaamheid en prijs. Om die drie als merk in elkaars verlengde te krijgen, is lastig. Het geschenkkarakter moet daarbij niet onderschat worden. Veel mensen winkelen met hun hoofd; als je de consument ergens van overtuigt, kun je hem daarna niet meer verleiden. Dan heeft hij een rationele band met je. Andersom werkt beter, dan blijft er ruimte voor de onderbouwing van de verleiding.’

 

Dit was de laatste stelling van de serie. De eerste 5 dilemma's gemist? Lees ze alsnog:

Dilemma 1

Dilemma 2  

Dilemma 3

Dilemma 4

Dilemma 5

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie