Grote campagne pro-vaccinatie of grote campagne pro-BMI-verlaging?

150 merken zijn in Duitsland een campagne gestart om ongevaccineerden te overtuigen een prik te halen. Aart Lensink denkt er het zijne van.

Maar liefst 150 grote Duitse merken, inclusief McDonald’s en Burger King, zijn een collectieve campagne gestart om de laatste ongevaccineerde Duitsers ertoe te bewegen een prikje te halen. 

Vooropgesteld: de ene campagne (pro-vaccinatie) hoeft de andere (verbetering volksgezondheid) niet uit te sluiten. Maar dat de keuze van al die grote merken valt op de pro-vaccinatie-invalshoek is alleszeggend.  Ze volgen de ‘we prikken ons uit de crisis’-verhaallijn. In landen waar vrijwel honderd procent is gevaccineerd weten ze inmiddels beter. Het virus blijft en daarmee het gevaar voor mensen met morbide overgewicht. Laten zij nou degenen zijn die de zorgcrisis veroorzaken.

Advertentie
advertisement
Gommers zal zich de tandjes vervelen

Het egoïsme van de marketeers is niet vreemd. Zij willen doorgaan met het verkopen van hun dikmakende waar aan zoveel mogelijk mensen. Het gemiddelde gewicht van Duitsers en Nederlanders, en vele andere wereldburgers, is tijdens de twintig maanden corona spectaculair toegenomen. Niet vreemd: sporten wordt bemoeilijkt, de McDonald’s blijft open.

McDonald’s (de familie Lensink is er overigens enorm fan van) en de andere merken kiezen voor een goedkope route. Iedereen een vaccin en we hebben onze maatschappelijke plicht gedaan. Maar het heeft niets met het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid te maken. Het is de goedkope route om te blijven doen wat veel bedrijven altijd al deden: mensen producten verkopen die bijdragen aan een krankzinnig hoog en daarmee ongezond BMI.

Dus voordat Nederlandse merken zich wagen aan een collectieve pro-vaccinatie-campagne, kijk eerst even naar optie B: een nooit eerder vertoonde actie om het Nationale BMI met een paar punten naar beneden te krijgen. De IC’s lopen leeg, Gommers zal zich de tandjes vervelen en je kunt later aan je kleinkinderen vertellen dat jouw mooie vakgebied de beslissende stap heeft gezet in het gezond maken van de Nederlandse bevolking en het beëindigen van de BMI/coronacrisis.

Advertentie