IAB Europe wil zich inzetten om de CO2-uitstoot van mediacampagnes te verlagen

De branchevereniging voor online adverteerders en exploitanten richt er een speciale commissie voor op.

IAB Europe, de branchevereniging voor onder meer marketing- en mediabedrijven, zegt zich hard te willen maken om de CO2-uitstoot van de digitale mediasector omlaag te brengen. Daarom richt IAB Europe een Sustainability Standards Committee op dat een Green Media Standard gaat opstellen. Deze standaard moet bestaan uit 'praktische en meetbare maatregelen' die bedrijven kunnen gebruiken om de CO2-uitstoot van hun digitale media-uitingen te verlagen. 

Advertentie
advertisement

5,4 ton CO2 per campagne

Volgens de branchevereniging is actie ondernemen hard nodig omdat A) bedrijven zich meer bewust worden van klimaatverandering en B) omdat internet waaronder digitale reclames invloed hebben op die klimaatverandering. IAB Europe haalt een ouder onderzoek aan dat stelt dat het internet als geheel goed is voor twee tot vier procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Een doorsnee reclamecampagne zou 5,4 ton CO2 uitstoten. Die uitstoot kan en moet omlaag, luidt de redenatie van de adverteerdersvereniging. Het doel is om als digitale advertentieindustrie 'verantwoordelijk te worden voor de eigen emissie-uitstoot en om als één van de eerste industrieën net zero te bereiken.'

Leden gezocht

De IAB Europe-commissie die de groenere standaard gaat ontwikkelen, zoekt nog nieuwe leden. Om lid te kunnen worden, moet een bedrijf wel aangesloten zijn bij IAB Europe. Organisaties die geen IAB Europe-lid zijn maar wel willen bijdragen aan de groenere standaard, kunnen contact opnemen met de brancheorganisatie. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie