Ikea neemt afscheid van iconische catalogus

Als gevolg van de digitale transformatie van de Zweedse meubelgigant, stopt Ikea na zeventig jaar met de iconische catalogus. 

Ikea stopt na zeventig jaar met de iconische catalogus. Het besluit is een gevolg van de digitale transformatie die het Zweedse woonwarenhuis doormaakt. Dat heeft het warenhuis maandag laten weten.

Voor Ikea was de catalogus een manier om mensen over de hele wereld te bereiken en te inspireren met nieuwe meubels en slimme tips voor in huis. Het klantgedrag en de mediaconsumptie zijn de afgelopen tijd echter flink veranderd en de catalogus werd steeds minder gebruikt. Vorig jaar steeg de online verkoop wereldwijd met 45 procent en werd Ikea.com meer dan vier miljard keer bezocht. Ook verbeterde het bedrijf de digitale diensten en lanceerde het nieuwe apps voor een betere 'Ikea-ervaring.'

Emotioneel besluit

De afgelopen jaren testte het warenhuis nieuwe formats en manieren om de catalogus te verspreiden. In Nederland experimenteerde het bedrijf met een sterk verminderde oplage. Ikea noemt het afscheid van de catalogus een rationeel, maar ook emotioneel besluit. Als eerbetoon aan de catalogus verschijnt in het najaar van 2021 een Ikea-boek vol wooninspiratie.

Advertentie
advertisement

Zeventig jaar Ikea-catalogus: een tijdlijn

  • In 1951 stelde Ikea-oprichter Ingvar Kamprad eigenhandig de eerste catalogus samen en verspreidde 285.000 exemplaren
  • In 2000 was de catalogus voor het eerst beschikbaar in een gedrukte en digitale versie
  • In 2001 lanceerde Ikea voor het eerst e-commerce in Zweden en Denemarken
  • Op het hoogtepunt van de catalogus in 2016 werden er 200 miljoen exemplaren, in 69 verschillende versies, in 32 talen en meer dan 50 markten verspreid
  • Ikea introduceerde in Nederland in 2019 een luistercatalogus en werden woontips deze zomer gegeven door de Wandelende Catalogus
  • In de zomer van 2020 werd de laatste gedrukte en digitale catalogus gedistribueerd

 

Advertentie