Mark Versteegen (KPN): 'Het lijkt een verloren jaar'

'We hadden prachtige campagnes klaarstaan voor het Songfestival, Sail en het Nederlands elftal. Het zou het mooiste jaar ever worden.'

'Het jaar lijkt verloren. En het had het mooiste jaar ever moeten worden', zei Mark Versteegen (head of sponsorship KPN) donderdagmiddag in Capital C. Tijdens de zevende uitzending van Adformatie Connects Live stond Versteegen op 1,5 meter afstand van Marijke Smallegange (head of digital marketing, communication & commerce Rijksmuseum) en Imre van Leeuwen (directeur Dutch Grand Prix en SportVibes). De drie spraken over de situatie in de evenementenbranche, die momenteel loodzware tijden doormaakt.

'We hadden prachtige campagnes klaarstaan voor het Songfestival, Sail en het Nederlands elftal', zei Versteegen. Ook voor het Rijksmuseum was het even slikken toen het roer om moest. 'Alle campagnes werden afgezet en we gingen dicht. We zijn meteen gaan kijken: wat kunnen we nog online doen? Aan de ene kant was het hard afremmen, aan de andere kant heel hard gas geven', aldus Smallegange.

Hoewel de digitalisering in sneltreinvaart gaat - ook het Rijksmuseum komt met veel online initiatieven - is de echte beleving niet te vervangen, zei Smallegange. 'Hoewel we veel extra dingen doen is het zelf zien en ervaren toch echt wat anders. Maar desondanks vinden we het heel belangrijk de binding met de bezoekers te behouden.'

Vanaf 1 juni mag het museum weer open. Smallegange: 'We weten niet goed wat er op ons af gaat komen, of er meteen heel veel mensen op de stoep staan. Dat durven we nog niet aan. Zodra het kan, gaan we weer rondleidingen doen.Het is korte termijn-schakelen. Je moet dingen voorbereiden, terwijl je niet weet of het gaat lukken. Je bent steeds met zaken bezig waarvan je eigenlijk denkt: dat zal toch wel niet doorgaan.'

Een ding is zeker: de crisis maakt creatief. Van Leeuwen: 'E-sports neemt nu een enorme vlucht. Ook worden er virtual reality concepten, zoals congressen uit de grond gestampt, die georganiseerd worden alsof je in de zaal zit. Dat doorbreekt het saaie Zoom-gevoel.' Versteegen: 'Mensen zitten thuis dus verbinding is nu belangrijker dan ooit. Het is hartverwarmend om te zien dat ook spelers van de eredivisie, die nu ook stilligt, ook zin krijgen om digitaal iets voor mensen te doen. Er is ontzettend veel compassie nu.'

Volgens Van Leeuwen lijkt de financiële schade van het niet doorgaan van de Grand Prix in Zandvoort voorlopig mee te vallen. 'We hebben er twee, drie jaar keihard aangetrokken en dan gaat het niet door. Dat is een enorme teleurstelling, want iedereen snakte ernaar. We hebben een jaar nodig om de boel weer op te starten, maar kunnen we kunnen pas echt aan de slag als we een jaartal weten. We kunnen niet managen wat we niet weten. We gaan volgend jaar wel naar Zandvoort, maar met of zonder publiek, dat is de vraag. We willen er echt een totaalbeleving van maken, want met iets minder resultaat voor Max moeten bezoekers ook een waanzinnige dag hebben. Dat wordt nog lastig in een 1,5 meter-maatschappij.'

'Hoe minder publiek er kan komen, hoe groter de schade is'

Meer overheidssteun lijkt noodzakelijk om de evenementenbranche te laten overleven. 'Er is natuurlijk niets vervelender dan je hand ophouden, maar het lijkt erop dat we niet anders kunnen. En dan niet alleen om het personeel te betalen, maar met name om onze afspraken na te komen. Hoe minder publiek er kan komen, hoe groter de schade straks is', zegt Van Leeuwen.

Smallegange: 'Hoewel we overheidssubsidie krijgen, zijn we ook afhankelijk van sponsoren en bezoekers. Als mensen nog een jaar wegblijven, dan hebben we echt een probleem.' Versteegen: 'Ik denk dat deze sector dat heel hard nodig heeft. En dan niet alleen de grote evenementen, maar ook kleine bijeenkomsten en seminars, geluidsmensen noem maar op: iedereen heeft een huis en hypotheek. En het kan langer duren dan we nu misschien denken.'

Of de drie nog advies hadden? Smallegange: 'Het is tijd om te blijven experimenteren. Wees niet bang.' Versteegen:  ‘Het is belangrijk om altijd vooruit te blijven kijken en de veerkracht hebben omdat plannen die je hebt uiteindelijk toch weer niet door kunnen gaan. Je kan met creativiteit heel ver komen. Je moet de digitale weg kiezen.' Van Leeuwen: ‘De can do-mentaliteit die we als branche hebben, moeten we in deze tijd misschien even opzij schuiven. Anders lopen we als kip zonder kop tegen de muur.’
 

Adformatie Connects Live

Adformatie brengt in de talkshow Adformatie Connects Live wekelijks industry leaders samen om over de impact van de coronacrisis op het marketing en communicatie-vak te praten. Vanuit Capital C wordt het vak in een half uur bijgepraat over de recente ontwikkelingen en hoe daar op korte en lange termijn mee om te gaan.

De livestream is elke donderdag vanaf 16.30 uur te volgen via deze pagina en via YouTube en Facebook. Meepraten kan via #adfoconnects.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie