Moeten we blij zijn met de nieuwe agile (marketing) manager?

De rol van managers verandert. Zo ook die van de marketing manager. De vraag is: moeten we hier blij mee zijn?

Het bedrijfsleven is al een lange tijd geleidelijk aan het veranderen. Van vaste uren naar flexwerken, van eigen kamers naar kantoortuinen, van traditionele manieren naar scrum en agile werken. Met deze veranderingen komen er ook obstakels. Veel managers vinden hun werk te zwaar (81%), en denken dat hun baan over 5 jaar verdwenen zal zijn (37%). Wat zeker is, is dat de rol van managers verandert. Zo ook die van de marketing manager. De vraag is: moeten we hier blij mee zijn?

Drie nieuwe managementrollen

De agile approach deelt de traditionele managersrol op in drie functies: Product Owner, Chapter Lead en Agile Coach.

De Product Owner houdt het doel voor ogen en is verantwoordelijk voor de visie en uitvoering van het project. Hij/zij geeft aan wanneer een projectonderdeel meer aandacht of voorrang moet krijgen. De Product Owner heeft een helikopter view over het gehele project en geeft de richting aan.

De Chapter Lead is verantwoordelijk voor de persoonlijke groei. Tegenwoordig kiezen werknemers bedrijven waarin ze kunnen leren en groeien. Kan dit niet, dan zijn ze weg. De Chapter Lead houdt daarom de persoonlijke groei van mensen in de gaten en definieert standaarden en richtlijnen. Wat ervoor zorgt dat zij zich blijven ontwikkelen en daardoor van toegevoegde waarde blijven.

De Agile Coach is verantwoordelijk voor de algehele groei van een team. Hij/zij zorgt voor ontwikkelingen van kennis en vaardigheden met verbeterde prestaties als gevolg.

Worden de belangrijkste taken van de traditionele manager gecoverd?

De Chapter Lead helpt groeien, geeft gewenste feedback en neemt obstakels weg zodat het team verder kan. De Product Owner neemt de juiste besluiten, stelt doelen en zorgt ervoor dat deze haalbaar zijn. En de Agile Coach motiveert de teams en voegt waarde toe aan het project. De belangrijkste taken van de traditionele manager gaan op deze manier dus niet verloren. 

Meer focus op medewerkers

Bijkomend voordeel is dat de agile aanpak de traditionele managersrol opdeelt en de nieuwe managersfuncties hierdoor lichter worden. Op die manier is er meer tijd en aandacht voor medewerkers. De Product Owner houdt het overzicht, de Chapter Lead zorgt voor de persoonlijke groei van medewerkers, en de Agile Coach voor het continu presteren van het team.

Geen reden tot zorg dus!

Meer weten over dit onderwerp? Lees het volledige rapport in het Engels hier of neem contact op met Sjoerd van Heck via sjoerd.vanheck@ipsos.com

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →