Nederlander gelooft kortingen Black Friday niet, koopt evengoed

Aankopen Black Friday vooral voor eigen wensenlijst.

123rf

Volgende week vrijdag is het weer zover: Black Friday. Een groot internationaal kortingen-bacchanaal waarin de Nederlandse consument en retailbranche met steeds meer genoegen participeren. Met genoegen, maar vanuit de zijde van de consument niet zonder scepsis, zo blijkt uit het Black Friday marktonderzoek 2019 van Simon-Kucher & Partners. Bijna zeventig procent van de Nederlanders denkt namelijk dat de kortingen op Black Friday fake zijn. Dat dit de pret niet mag drukken blijkt eveneens: één op de vijf Nederlanders is van plan sowieso iets aan te schaffen op deze dag.

Advertentie
advertisement

Fenomeen bekend, datum niet

De populariteit van Black Friday wint snel aan terrein in koopjes-minnend Nederland, zo’n 95% is bekend met het fenomeen. Toch weet slechts 25% van de Nederlanders wanneer Black Friday precies plaatsvindt, namelijk op de laatste vrijdag van november.

Eigen verwenlijstje first, Kerst en Sint second

De aankopen tijdens Black Friday worden vooral met het oog op het eigen wensenlijstje gedaan. Twee op de drie Nederlanders geeft aan vooral zichzelf te verwennen op deze dag (67%). Met het oog op de feestmaand die eraan komt worden er op Black Friday met name inkopen gedaan  voor kerst (42%), de Sint lijkt op zijn retour (24%).  

Daarnaast is er een duidelijke verdeling te zien in de koopjes die mannen en vrouwen jagen. Zo gaan mannen met name voor elektronica (44%) tijdens Black Friday en kopen vrouwen vooral modeartikelen (49%). Ook opvallend is het feit dat mannen eerder bereid zijn de portemonnee flink te trekken. Zo geeft bijna 45% van hen aan meer dan €100 euro uit te geven, ten opzichte van ruim 24% van de vrouwen.

Pas tevreden vanaf veertig procent korting

De Nederlander neemt niet zomaar genoegen met elke aanbieding. Zo geeft bijna 60% van de Nederlanders aan een aankoop pas een goede deal te vinden als de korting 40% of hoger is. En dat Black Friday voor sommige Nederlanders serious business is blijkt wel uit het feit dat 1 op de 4 bereid is om ‘s nachts de wekker te zetten voor de beste koop.

 Hoewel jongeren (18 - 24 jaar) Black Friday het vaakst als ‘hysterisch’ beschouwen staan zij er wel het meest positief tegenover (64%). Hiermee lijkt er een trend te ontstaan, want hoe ouder de Nederlander, hoe negatiever deze denkt over Black Friday.

Nederlander verslaafd aan korting

'Dat Nederlanders verslaafd zijn aan korting mag geen geheim zijn', zegt Jos Eeland van Simon-Kucher & Partners. 'Fabrikanten en retailers springen hier goed op in door dagen als Black Friday en Singles Day steeds groter neer te zetten. De ‘verslaafde’ consument zal in de komende jaren zijn koopgedrag steeds meer gaan aanpassen, en wachten met de aanschaf van luxe producten tot de bekende ‘promo-piekmomenten’. Het is nu aan retailers en fabrikanten om winstgevend te blijven onder al deze promotiedruk, zonder er een ‘Fake Friday’ van te maken.'

Opzet onderzoek

Het Black Friday onderzoek is in november 2019 door Simon-Kucher & Partners uitgevoerd onder een groep van 1.000 Nederlandse respondenten.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie