Onderzoek: consument verwacht lagere Black Friday-kortingen maar wil meer uitgeven

Adviesbureau Simon-Kucher & Partners ondervroeg elfduizend respondenten uit onder meer Nederland.

Black Friday
123rf

Consumenten zijn bereid om dit jaar meer uit te geven op Black Friday (26 november), de dag waarop veel (web)winkels producten met korting aanbieden. Het gemiddelde budget ligt met 222 euro zo'n tien procent hoger dan vorig jaar, meldt adviesbureau Simon-Kucher & Partners op basis van eigen onderzoek. Het merendeel van de consumenten rekent op lagere kortingen, onder andere vanwege de sterke inflatie.

Coronapandemie deed budget dalen

Dat de consument gemiddeld meer wil uitgeven dan vorig jaar, wil niet zeggen dat het budget jaarlijks stijgt. Voor de coronapandemie lag het beoogde budget namelijk rond de 240 euro, wat zakte naar 204 euro en nu stijgt naar 222 euro. Althans, dat becijfert Simon-Kucher & Partners naar aanleiding van een onderzoek dat is uitgevoerd in samenwerking met Dynata. De partijen hebben ruim elfduizend consumenten in zeventien landen, waaronder Nederland, ondervraagd over hun koopintenties voor de feestdagen. 

Consument rekent op lagere kortingen

De Black Friday-hype - overgewaaid uit de Verenigde Staten - wint al jaren aan populariteit in Nederland. Ook dit jaar voorzien kenners weer meer interesse in de kortingsdag.

Door de sterke inflatie, hogere grondstoffenprijzen en beperkingen in de productie en logistiek lijken veel bedrijven dit jaar voorzichtig in het geven van échte kortingen. Consumenten zijn zich hiervan bewust, aldus Simon-Kucher & Partners. Zo zou bijna zestig procent van de ondervraagde consumenten verwachten dat de kortingen lager worden dan in voorgaande jaren.

Black Friday-week

Het onderzoek geeft daarnaast aan dat veel Nederlandse consumenten hun Black Friday-aankopen (voor de feestdagen) zowel online als bij fysieke winkels doen. Slechts één op de vijfde consumenten wil alleen online winkelen.

Voor retailers is de grote interesse in fysiek winkelen reden om extra uit te pakken rondom Black Friday, zegt Mark Helder van Simon-Kucher & Partners. 'Retailers zullen daarom naar verwachting ook dit jaar Black Friday weer breder trekken over een langere periode, om consumenten te prikkelen met kortingen gedurende hun kerstinkopen in de stad.' 

Uitdagingen voor webwinkels en retailers

Ook veel webwinkels gebruiken Black Friday om een hele week korting te geven en de druk op hun organisatie én partners als postbedrijven te spreiden. Fysieke winkels hebben een andere uitdaging: zij moeten voorlopig verplicht om 18:00 de deuren sluiten. Dit is één van de overheidsmaatregelen in de strijd tegen het coronavirus.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie