Prijs der prijzen, index der indexen

De Effie Effectiveness Index brengt alle succescases ter wereld samen. ‘Het is een toetssteen voor al je handelen.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dik twee jaar geleden alweer, ging Effie Worldwide een samenwerking aan met Warc, de alom bekende leverancier van marketing intelligence. Het doel van de samenwerking is het verwezenlijken van de Effie Effectiveness Index, een cijfer dat de wereld rond op precies dezelfde manier wordt samengesteld en daarmee zowel binnen landen, als internationaal een goede vergelijking mogelijk maakt. Los van de mogelijk om te filteren op land, kan ook gezocht worden op productcategorie.

Daarmee kan een ranking gemaakt worden van ’s werelds meest effectieve bureaus, adverteerders en merken uit 40 landen. Op de site effieindex.com kan eenvoudig en – niet onbelangrijk voor reclamemensen in de huidige conjunctuur – gratis een login aangemaakt worden, en de data liggen voor het grijpen.

Rankings komen tot stand doordat er per uitgereikte Effie punten worden toegekend aan bureaus, adverteerders en merken. Zo levert een Grand Effie (in andere landen Platinum genoemd) 12 punten op. Goud, Zilver en Brons keren 8, 6 en 4 punten uit. Een Effie finalist (nominatie) levert altijd nog twee punten op. Dat betekent in Nederland dat inzenden twee punten in de pocket is. Ergo: inzenden loont sowieso. Bureaus die meewerken – dus niet het ‘eerste bureau’ krijgen ook punten voor behaalde Effies, maar minder, respectievelijk 6, 4, 3, 2 en 1.

De categorieën adverteerders en brands spreken voor zich. Bij de bureaus zijn er drie levels. Om te beginnen de meest effectieve bureaunetwerken. In de top vijf zien we WPP, Omnicom, Publicis Groupe, Interpublic Group (IPG) en tot slot – dwerg onder de reuzen - Havas Media. Volgend jaar ziet dat rijtje er natuurlijk anders uit, omdat ‘Publicom’, zoals het zich laat aanzien, WPP van de eerste plaats wipt. Dan zijn de netwerkbureaus te ranken (bijvoorbeeld DDB Amsterdam) en tot slot de onafhankelijke bureaus (bijvoorbeeld W+K Amsterdam).

‘Het wordt pas interessant naarmate de database meer gevuld raakt’, zegt Dick van der Lecq, directeur van Etcetera, terecht. Het eerste oogstjaar van de index is 2012, dus we staan nog maar aan het begin. Het echte plezier begint dus pas over een tijdje, in de tussentijd moeten we ervoor zorgen dat de Nederlandse database op de juiste manier wordt gevuld, zegt Van der Lecq. ‘Maar dat houdt de wereldwijde, in New York residerende Effie-organisatie heel goed in de gaten. Er wordt streng toegezien op de internationaal geldende protocollen.’

Maar wat maakt de Effie Effectiveness Index nou interessant voor de Nederlandse bureaus? Daar heeft Van der Lecq wel ideeën over. De index maakt het Effie-denken top of mind. Je wint een Effie nooit bij toeval. Je moet er van briefing tot en met de executie mee bezig zijn. En de juiste data verzamelen om een strakke case te bouwen. De Effie is –zou je kunnen zeggen- een toetssteen voor al je handelen. En de index houdt je extra bij de les.’

Van der Lecq ziet de index een beetje als een voetbalveld. ‘Zonder voetbalveld kan je ook geen wedstrijd spelen. De Effie Effectiveness Index maakt ons vak competitiever. Door het vergelijkbaar te maken, wordt het een marketinggame.’ Het plekje in de ranglijst dat verdedigd dient te worden. Of de positie vlak boven je aanvallen. ‘Het geeft je een extra doel om naar toe te werken. Het wordt meer een conversation piece.’ En ja, als je staat te presenteren bij een prospect, is de positie op de lijst een factor.

Dat de lijst niets meer of minder is dan een optelling van het aantal prijzen in voorgaande jaren, dat weet Van der Lecq ook wel. In die zin kon je nu ook al een ranking maken. ‘Maar’, zegt Van der Lecq, ‘dan moest je wel zoeken en heel erg je best doen. Het mooie aan dit initiatief is dat het van een onafhankelijke derde partij komt. Er is dus geen discussie over mogelijk. De ranglijst liegt niet. Ieder bureau zal zeggen dat het creatief is en voor resultaat gaat. Maar je kunt je slechts onderscheiden door dat in de praktijk te brengen. De Effie Index brengt dat haarscherp in kaart.’

2013 Effie Effectiveness Index: Overview

Most Effective Advertisers

Rank    Change            Advertiser                   Awards/finalists           Points

1          0                      Unilever                                   75                                278

2          0                      Procter & Gamble                     60                                218

3          +3                    Coca-Cola                                55                                206

4          -1                     Nestlé                                      53                                176

5          -1                     McDonald’s                             33                                152      

Most Effective Brands

Rank    Change            Brand                        Awards/finalists           Points

1          +1                    Coca-Cola                                33                                130

2          -1                     McDonald’s                             27                                114

3          +2                    Pepsi                                       19                                92

4          +3                    Vodafone                                21                                78

5          +4                    Volkswagen                             10                                48

Most Effective Agency Holding Group

Rank    Change            Holding Group                        Awards/finalists           Points

1          0                      WPP Group                             669                              2539

2          0                      Omnicom                                 602                              2314

3          +1                    Publicis Groupe                                   435                              1615

4          -1                     Interpublic (IPG)                       403                              1387

5          0                      Havas Advertising                    93                                333

Most Effective Agency Networks

Rank    Change            Agency Network         Awards/finalists           Points

1          0                      Ogilvy & Mather                       241                              1046

2          0                      BBDO Worldwide                     212                              861

3          +2                    McCann Worldgroup                 197                              656

4          -1                     DDB Worldwide                                   161                              619

5          -1                     Leo Burnett Worldwide              136                              509

Most Effective Agency Offices

Rank    Change            Agency                                    Awards/finalists           Points

1          0                      Ogilvy & Mather Pvt. Ltd., Mumbai                   24                    148

2          0                      Sancho BBDO Bogota                                     26                    98

3          +13                  Circus Comunicacion Integrada S.A.C., Lima     17                    80

4          +68                  OMD, Bogota                                                  21                    76

5          0                      Colenso BBDO, Auckland                                22                    72

Most Effective Independent Offices

Rank    Change            Agency                          Awards/finalists           Points

1          -                       Banda Agency, Kiev                                        15                    60

2          -                       Alametifarika, Istanbul                                      18                    54

3          -                       Rabarba, Istanbul                                             21                    48

4          -                       Pristop d.o.o., Ljubljana                                    9                      48

5          +73                  Barnes, Catmur & Friends, Auckland                 10                    46

 

Advertentie
advertisement
Advertentie