Sportkoepel en Nederlandse Loterij gaan jeugd gezonder maken

De unieke samenwerking werd bedacht en begeleid door sportmarketingbureau 2Basics.

Sportkoepel NOC*NSF en zijn belangrijke financier Nederlandse Loterij gaan actief helpen de jeugd gezonder te maken.
123RF

Sportkoepel NOC*NSF en zijn belangrijke financier Nederlandse Loterij gaan actief helpen de jeugd gezonder te maken. Ze omarmen de Gezonde Generatie, het plan van twintig samenwerkende gezondheidsfondsen om de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste van de wereld te laten zijn. NOC*NSF zal onder meer olympische sporters en paralympische sporters uit Team NL inzetten om de jongeren te inspireren tot sport en bewegen. De unieke samenwerking werd bedacht en begeleid door sportmarketingbureau 2Basics.

'We zien dat steeds meer mensen chronisch ziek worden. Dat tij willen we keren. We willen daarbij beginnen bij de jeugd waar de gezondheidsachterstanden het grootst zijn', zegt directeur Mark Monsma van de Samenwerkende GezondheidsFondsen SGF over het ambitieuze plan. Hij is blij met de steun van NOC*NSF en Nederlandse Loterij. 'Sporten en bewegen vormen een belangrijke basis voor een gezonde generatie. We geloven in de enorme kracht die uit kan gaan van deze unieke samenwerking.'

Advertentie
advertisement

'Dit vraagt om een bijzondere aanpak'

Ruben Houkes, directeur van sportmarketingbureau 2Basics: 'Ik zie de Gezonde Generatie als het ultieme merk dat maatschappelijke impact wil scoren. De Gezonde Generatie wil Olympisch kampioen worden in alle sporten en in alle disciplines. Dit vraagt om een bijzondere aanpak. Onze strategie was om te kiezen voor de doelgroep waar de gezondheidswinst het grootst is en deze groep, het vmbo, te verbinden met het NOC*NSF en de sporters daarbij als hefboom te gebruiken binnen de programma’s en campagnes van de Gezonde Generatie.'

Recent internationaal onderzoek wees uit dat Nederlandse jongeren relatief gezond leven, maar dat het op veel terreinen nog beter kan. NOC*NSF noemt gezonde voeding en zeker ook sport en bewegen, want dit neemt onder jongeren in het voortgezet onderwijs "schrikbarend" af.

'Wij maken Nederland sterker met de kracht van sport. Op die manier dragen wij met overtuiging bij aan de ambitie om in 2040 de gezondste generatie van de wereld te hebben', zegt directeur Gerard Dielessen van NOC*NSF. 'Vandaar dat wij graag samenwerken met de gezondheidsfondsen. Hierdoor kunnen we de jeugdsport in Nederland versterken en deze gezondheidsfondsen helpen die gezondste generatie ook echt te realiseren.' De komende periode wordt een concreet programma uitgewerkt.'

Ruben Houkes van 2Basics vertelt meer over de samenwerking.

Hoe is dit tot stand gekomen?

We werden gevraagd om mee te doen met een pitch. Normaal voelen wij daar niet veel voor. Maar de SGF (de Vereniging Samenwerkende Gezondheidsfondsen, red.) als vertegenwoordiger van twintig gezondheidsfondsen past heel goed bij ons als bureau. Maatschappelijke impact zit in hun dna. 

Wat was jullie strategie?

Onze strategie leunde op twee pijlers: richt je op die groep waar je nog veel winst kan boeken én verbind je aan een groep die je communicatiekracht vergroot. Dat werd TeamNL en dat is natuurlijk geweldig. De sporters als voorbeelden, inspiratie, motivatie. Maar zeker ook hun kwetsbaarheid is prachtig. Wij kunnen hen als voorbeeld gebruiken om stappen te maken op weg naar de gezondste generatie in 2040.

Wat maakt de samenwerking uniek?

Nog nooit werkten zoveel fondsen samen om op één ambitie. Alleen dat is al uniek. Dat de 20 fondsen maatschappelijk partner worden van NOC*NSF en met TeamNL deze ambitie omarmen, is nog nooit eerder vertoond. Verder is het uniek dat de Nederlandse Loterij met hun bijdrage de samenwerking mede tot stand heeft gebracht. Dus drie partijen brengen nu top- en breedtesport, sport en gezondheid samen.

Wat wordt de rol van 2Basics?

2Basics is als bureau van SGF betrokken bij strategie, creatie en activatie. We zijn erop gericht om op een positieve manier de doelgroep vmbo te activeren.

Waarom is het vmbo als doelgroep gekozen?

In die doelgroep is de grootste gezondheidswinst te behalen, blijkt uit onderzoek.

Waar ben je het meest trots op?

Tot nu toe is het een zeer intensief traject geweest om drie partijen, met allen een best grote achterban, op een waardevolle manier samen te brengen en op één lijn te krijgen. Iedereen voelt de ambitie, snapt waar het heen moet. Maar ga het maar eens doen met elkaar. Dat dit partnerschap nu wordt beklonken voelt echt als een eerste medaille. Al is de ambitie veel groter. We gaan nu pas beginnen.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie