Premium

Storytelling heeft nu een eigen hoogleraar, en die heeft een waarschuwing

Storytelling is de hype voorbij. Dat kunnen we concluderen nu er ook een eerste hoogleraarschap aan het onderwerp is verbonden. José Sanders is vorige week aan de Radboud Universiteit benoemd tot hoogleraar Narratieve Communicatie, wat natuurlijk een veel mooiere omschrijving is dan de Engelstalige variant.

Sanders verbaast zich er zelf ook over hoe snel het is gegaan met de aandacht voor verhalen in communicatie en journalistiek. ‘Ik ben inmiddels 25 jaar bezig met het onderwerp, aanvankelijk vanuit de tekstwetenschap, maar de aandacht die het nu heeft is onvergelijkbaar met die tijd.’

Missende overtuigingskracht argumenten

Sanders is sinds 2009 universitair hoofddocent Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Radboud. Ze verklaart de populariteit van storytelling met de opkomst van de sociale media:

Sanders: ‘Daardoor lijken argumenten minder effect te hebben. Verhalen worden meer en meer gebruikt waar argumenten niet begrijpelijk zijn of overtuigingskracht missen.’

Gezondheidscommunicatie

De kersverse hoogleraar zal het een van haar onderzoeksonderwerpen maken. Ze wil verschillende facetten van verhalende communicatie onder de loep nemen. Hoe worden verhalen in print- en sociale media verteld en verspreid? Hoe kan het sterke effect van verhalen verklaard worden? Wanneer en bij wie zijn verhalen effectief zijn?

‘Daarbij besteed ik ook aandacht aan de communicatieve functie van verhalen voor organisaties, zoals in de narratieve journalistiek en narratieve gezondheidscommunicatie.’

Rondzingen

Een van de belangrijkste vragen zal zijn  tot op welke hoogte de strategische inzet van verhalen verdedigbaar is?  Dat raakt een belangrijke discussie, die relevanter is dan ooit. De kracht van verhalen zorgt ervoor dat argumentatieve communicatie steeds meer onder druk staat. Ofwel: als je verhaal maar klopt, dan doen de feiten er niet meer toe. Het tijdperk van post-truth en alternatieve facts (zie ook van Tom de Bruyne).

‘Rondzingende’ verhalen kunnen argumentatieve communicatie tegenwerken, aldus Sanders, die meent dat communicatieprofessionals daar in hun werk tegen moeten strijden. Dat kan door het bieden van tegenverhalen, maar ook door het verhaal altijd van context en andere data te voorzien.

‘Een verhaal is maar een deel van het verhaal. Een communicatiestrategie moet meer inhouden, moet gegevens bieden, staatjes, cijfers. Communicatie heeft zoveel genres, het verhaal is er een onderdeel van. Ik denk dat bewustzijn daarover van groot belang is voor de communicatieprofessionals.’

Foto: Radboud University

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie