'Vertrouwen in bedrijfsleven historisch laag'

Het Nederlandse vertrouwen in het bedrijfsleven heeft een historisch dieptepunt bereikt, volgens de Edelman Trust Barometer 2014.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit de jaarlijkse Trust Barometer van Edelman, een wereldwijd onderzoek naar het vertrouwen van opinieleiders en het algemene publiek in overheden, bedrijfsleven, media en non-gouvernementele organisaties (ngo’s), blijkt dat het vertrouwen het vertrouwen in het bedrijfsleven in Nederland aanzienlijk is gedaald.

Hoewel de totale Nederlandse vertrouwensscores nog steeds de hoogste zijn van de Westerse markten, is het vertrouwen in het bedrijfsleven lager dan tijdens de eerste meting in 2007. Daarmee zou het vertrouwen zelfs een historisch dieptepunt hebben bereikt. De mate waarin het Nederlandse publiek erop vertrouwt dat topbestuurders ‘ethische en morele beslissingen nemen’ ligt volgens de Edelman Trust Barometer 2014 lager dan het wereldwijde gemiddelde.

Wereldwijd wijst het onderzoek NGO&;s aan als meest betrouwbare instellingen en is de grootste kloof ooit waarneembaar tussen het vertrouwen in de overheid en het vertrouwen in het bedrijfsleven (14 procentpunten verschil).

Nederlanders staan vooral wantrouwend tegenover de zogenaamde &;zakelijke en bestuurlijke elite&;.  Hiermee wordt gedoeld op zakelijke en bestuurlijke leiders en CEO&;s. Ook scoort Nederland wereldwijd het laagst als het gaat om het vertrouwen in de bancaire sector.

Het vertrouwen in NGO&;s daarentegen steeg 10 procentpunten (van 57 naar 67 procent), wat NGO&;s tot de meest vertrouwde instellingen in Nederland maakt.

Hoewel het vertrouwen in de overheid in Nederland gelijk is gebleven (een vertrouwensscore van 60 procent), zakte het vertrouwen in de overheid wereldwijd met vier procentpunten naar vertrouwensscore van 44 procent, waardoor het voor het derde jaar op rij de minst vertrouwde instelling is.

In de Edelman Trust barometer 2014 wordt ook aandacht besteed aan wat CEO&;s volgens het publiek moeten doen om vertrouwen te winnen. 81 procent van de respondenten noemt hierbij &;helder en transparant communiceren&;. 79 procent noemt &;de waarheid vertellen, ongeacht hoe populair die is&;.

Annemieke Kievit, General Manager van Edelman Nederland: &;CEO&;s moeten Chief Engagement Officers worden. Niet alleen moet een CEO drive en visie tonen; het oppakken van signalen, luisteren, zelfreflectie en connecties aangaan met klanten, medewerkers en andere stakeholders zijn even belangrijk.&;

Technologie (77 procent) en consumentenelektronica (68 procent) zijn in Nederland wederom de meest vertrouwde sectoren, terwijl de banken (26 procent) het minst worden vertrouwd.

Wereldwijd worden familiebedrijven (71 procent) en het midden- en kleinbedrijf (68 procent) meer vertrouwd dan grote bedrijven (61 procent). In Nederland bestaat er zelfs een nog groter &;vertrouwensgat&; tussen het mkb en grotere, beursgenoteerde bedrijven, met een vertrouwensscore van 81 procent voor familiebedrijven en 79 procent voor het mkb, tegen 57 procent voor grote bedrijven. Azië is de enige regio waar niet familiebedrijven (62 procent) en het mkb (65 procent), maar beursgenoteerde bedrijven (74 procent) de meest vertrouwde ondernemingen zijn

Volgens de Edelman Trust Monitor 2014 gelden academici/deskundigen, &;mensen zoals ikzelf&; en reguliere werknemers in Nederland als de meest betrouwbare woordvoerders.

Natascha Verdurmen, Deputy General Manager van Edelman Nederland: &;CEO&;s moeten blijven leiden, maar om meer impact te hebben, moeten ze nu werknemers en academici informeren en aan het woord laten. Of het nu gaat om het vaststellen van bepaalde regelgeving, supply chain management of een reactie op een crisis, CEO’s moeten samenwerken met degenen die als meer geloofwaardig worden gezien.&;

De 14e editie van dit onderzoek is door onderzoeksbureau Edelman Berland uitgevoerd in 27 landen onder 27.000 respondenten uit het algemene publiek en 6.000 opinieleiders (leeftijdscategorie 25-64 jaar. Klik voor meer informatie over het onderzoek en de resultaten.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie