5 statistieken over influencer marketing die je moet weten

Wij hebben 5 belangrijke statistieken op een rijtje gezet die de kracht van influencer marketing bewijzen.

In een wereld waar data de koning is, gaan we bij influencer marketing nog vaak af op ons gevoel. Wij hebben daarom 5 belangrijke statistieken op een rijtje gezet die de kracht van influencer marketing bewijzen.

1. Marketeers verdienen gemiddeld $7,65 aan iedere dollar die aan influencer marketing wordt besteed

Het is duidelijk: influencer marketing werkt. Dat blijkt uit de resultaten van een online enquête die afgelopen jaar is gedaan door Influencer Marketing Hub. Maar deze statistiek is geen garantie dat je als merk automatisch dezelfde ROI behaalt. Uit de resultaten van de enquête komt namelijk ook naar voren dat een kwart van de marketeers geld verliest door influencer marketing. Het moet dus wel op de juiste manier worden gedaan. Factoren die hier een belangrijke rol in spelen zijn onder andere de match tussen de influencer en het merk, de kwaliteit van de content en de kanaalkeuze. Hier lees je meer over hoe je dit als merk doet. 

2. 49% van de consumenten vertrouwt op de aanbevelingen van influencers

Dit blijkt uit de resultaten van een onderzoek dat Annalect heeft gedaan onder meer dan 800 Twittergebruikers. Hoewel dit alleen is gebaseerd op Twittergebruikers, zegt deze statistiek zeker iets over de mate van invloed die influencers hebben. Fans van influencers hebben het gevoel dat zij een intieme band hebben met de influencers die zij volgen. Een soortgelijke band die zij ook hebben met een vriend of familielid. Influencers worden hierdoor gezien als betrouwbare informatiebron voor het krijgen van advies over bepaalde onderwerpen. Voor merken heel interessant, want door samen te werken met influencers kun je jouw merk bij een specifieke doelgroep onder de aandacht brengen.
 

3. 80% van de millennials doen geen aankoop zonder een online recensie te lezen

Online boilerbedrijf BOXT heeft onderzoek gedaan om inzicht te krijgen in het online koopgedrag van mensen. Hieruit blijkt dat online recensies ontzettend belangrijk zijn: maar liefst acht op de tien millennials doet geen aankoop zonder een online recensie te lezen. Kijkend naar de grootte van de millennial-generatie en hun aandeel in online shopping is dit dus een belangrijk onderdeel. Volgens onderzoeksbureau Nielson vindt 92% van de consumenten de mening van andere consumenten – waaronder influencers – betrouwbaarder dan informatie vanuit een merk. Recensies vanuit influencers zijn daarom nóg waardevoller, aangezien zij een groot bereik hebben en hierdoor veel invloed hebben op het aankoopproces van consumenten. 

4. 31% van de consumenten heeft ooit een aankoop gedaan o.b.v. een influencer post
In de huidige wereld zijn influencers op social media dé kracht achter de promotie van een merk of product. Uit onderzoek van CITE Research, dat is gedaan onder 4.000 socialmediagebruikers, blijkt zelfs dat drie op de tien consumenten ooit een aankoop heeft gedaan op basis van een post van een influencer. Wetende dat meer dan de helft van de internetgebruikers een influencer volgt op social media, is het als merk interessant om met influencers samen te werken. Het levert immers directe sales op!


5. 40% van de 13-20-jarigen zegt meer interesse te hebben in een merk als het met influencers samenwerkt
Voor veel marketeers voelt de jonge generatie ongrijpbaar. Zonde, want deze groep is wel degelijk te bereiken. Volgens onderzoek van Trendera volgt deze generatie veel influencers als kennis- en inspiratiebron. Wil je als merk deze jonge doelgroep bereiken? Dan is influencer marketing de juiste keuze.

 

Kortom, aan bewijzen geen gebrek. Influencer marketing is ontzettend effectief, mits je het op de juiste manier inzet. Ben je op zoek naar een expert die je hier meer over kan vertellen? Bij Storyboard zijn we gespecialiseerd in influencer marketing en helpen we je graag. Neem gerust contact met ons op via hello@storyboard-agency.com.

 


 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.