Adformatie voorspelde die Limburg-L al in 2009

Die L van Limburg komt natuurlijk heel dicht in de buurt van de U van Unilever maar is al in 2009 letterlijk op de kaart gezet door Adformatie, in de vorm van de 1 van ThomsonOne.

‘Limburgs nieuwe logo lijkt verdacht veel op dat van Unilever’, kopte de Volkskrant op dinsdag 20 juni 2017. Het artikel in de Volkskrant verwijst uitdrukkelijk naar een blogpost van Roel Stavorinus van 13 juni 2017 op Marketingonline.nl met de kop ‘Is het een grap? De kracht van Limburg vervat in een logo/'Limburg‘ start campagne en kopieert logo van Unilever’.

Unilever koopt Limburg

En inderdaad, die L van Limburg die grafisch ontwerper Daan de Haan maakte voor Het Logo van Limburg doet wel erg nadrukkelijk denken aan de U van Unilever, logo dat in 2004 werd bedacht door het Britse designbureau Wolff Olins.
Op Facebook volgden talloze reacties in de trant van 'Unilever koopt Limburg op' en 'Vijandige overname Unilever Limburg'.

‘In 2011 publiceerde brandingdeskundige Martien Heijmink al eens een flinke verzameling vergelijkbare logo's’, schrijft de Volkskrant.

Maar al ruim twee jaar eerder, op 8 januari 2009, bracht Adformatie al een flinke verzameling vergelijkbare assemblage-logo’s samen in een 2/1 spread in het blad onder de kop ‘Nederland één groot verzamellogo’ (zie afbeelding).
We, grafisch ontwerper Martijn Oostra en ondergetekende, Erwin Wijman, brachten daarin heel veel - welgeteld 12, naar het aantal provincies - verzamellogo’s samen tot één groot verzamellogo, die samen de contouren van Nederland vormen.



Adformatie heeft daarmee destijds de L waar Limburg nu mee komt als provincielogo al voorspeld. Op de kaart wordt Limburg gevormd door de assemblage-1 van ThomsonOne, de financiële-informatieprovider die in 2008 opging in Thomson Reuters.
Het kan niet anders: de Limburgse L-ontwerper Daan de Haan moet zijn ‘inspiratie’ uit dat nummer van Adformatie hebben gehaald.

De 12 provinciën in assemblage-logo's

De andere logo’s die de 12 provincies vormen, naast Unilever:

-het nieuwe citymarketinglogo van Nijmegen, in 2008 gemaakt door BBK/Door Vriendschap Sterker in Amsterdam
-de N die het Amsterdamse Dutchlabel in 2006 maakte bij het 25-jarig bestaan van Stadsdeel Amsterdam-Noord
-de verzamel-T van Jaar van de Techniek/TechniekTalent.nu uit 2007
-de verzamel-R en -C van Regio College Zaandam-Purmerend (2008)
-het boom-beeldmerk van het gesneefde V&D (2007)
-de vlinder van de gemeente Oost-Gelre (2006, ontworpen door Frappant in Aalten)
-het wapen van kunstenaarscollectief Kultivator (2007, gemaakt door Floor Wesseling)
-het vogel-Nederland van Vogelbescherming Nederland
-het beeldmerk van Dutchtub, dat ook is geïnspireerd op de raamstickers die kinderen tegen de binnenkant van autoruiten plakken (gemaakt door Sinds 1416 in Arnhem)
-de telefoon van Meldpunt Openbare Ruimte van stadsdeel Amsterdam Oud-Zuid.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie