Geen Drie Dwaze Dagen? Da's pas dwaas!

Waarom de Bijenkorf een strategische fout maakt.

Het hoogtepunt voor menig consument: de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Je hebt Oud & Nieuw, Kerst, Sinterklaas, maar altijd eerst de Drie Dwaze Dagen.

Een fantastisch moment om naar toe te leven. Sterker nog, er stonden altijd rijen voor de deur te wachten, totdat deze open gingen.

Het was de uitverkoop-der-uitverkopen. Elke retailer keek er naar met een jaloerse blik. Daar sta je dan met je vlaggetjesweek of winterdeal. Blokker haakt nu handig in met de Dolle Dagen.

Maar voor

het eerst in 33 jaar zijn er geen Drie Dwaze Dagen meer. De Bijenkorf vindt het niet langer passen bij hun positionering als exclusief experience warenhuis. Want op een gewoon warenhuis wil de Bijenkorf beslist niet lijken. Geen V&D worden, dat is het motto.

En die strategische keuze begrijp ik. Evenals de consequenties. Zo zijn er vijf vestigingen gesloten, in Den Bosch, Breda, Groningen, Arnhem en Enschede. Exclusiviteit mensen !

En worden exclusieve merken in huis gehaald, zoals Chloé, Balenciaga, Longchamp, Louis Vuitton, Anya Hindmarch en Salvatore Ferragamo.  Exclusiviteit !

Maar het schrappen van de Drie Dwaze Dagen begrijp ik niet. Want juist de Drie Dwaze Dagen maakt de Bijenkorf exclusief.

Exclusief!
Ten eerste het hele concept. Het is namelijk geen gewone uitverkoop, maar een exclusieve uitverkoop.  Mensen staan buiten in de rij te wachten om naar binnen te mogen. Wachten op een exclusief assortiment, dat speciaal voor deze dagen is ingekocht, en iedere dag weer anders is. Een gelimiteerd aanbod, en na drie dagen is alles echt weg. Dat is premium experience avant la lettre.

Alleen trekt het het verkeerde publiek aan. Jan en alleman kwamen er op af. Niet de dagelijkse doelgroep van de Bijenkorf.

Maar dat is juist de crux. Juist die drie dagen voor het doorsnee publiek onderstreept de status en de exclusiviteit van de Bijenkorf.

WC-potten
De koning en de koningin trekken ook één dag per jaar het land is, met Koningsdag. Dan zwaaien ze naar iedereen, maken een praatje en vieren feest, tot het gooien met WC-potten aan toe. Eén dag per jaar tussen het gewone volk. Dat maakt het koningshuis exclusief.

Eén dag per jaar zijn ook de prachtige historische gebouwen van Nederland te bezichtigen, op Open Monumentendag. Dan kan iedereen zich van dichtbij laven aan ons cultureel historisch erfgoed.

Beroemdheden houden Meet & Greets. Dan maken gewone fans kans om hun held(in) in levende lijve te ontmoeten !

Juist het af en toe openstellen voor het gewone volk, maakt je exclusief.  En draagt bij aan je positionering als premium experience warenhuis. De Drie Dwaze Dagen waren hiervan het toonbeeld. Passend in de strategie. Dat doe je toch niet weg ?

Nu haakt de Blokker handig in met de Dolle Dagen, als copy cat. Dus dan weet je zeker, alle exclusiviteit is voorgoed verdwenen. Reuze jammer van een uniek en ijzersterk merk: de Drie Dwaze Dagen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie