Influencer marketing in 2024: wat is de volgende stap?

Het is in 2024 belangrijk om te investeren in de kracht van influencers. Om je te helpen op te vallen, delen we zes influencertrends met je.

Influencer marketing in 2024

Influencer marketing in 2024: wat is de volgende stap?

De veranderingen in influencer marketing zijn niet alleen tactisch. De rol van influencers evolueert; de balans verschuift richting creators en de immense invloed van AI. Alles bij elkaar genomen is het belangrijk om te investering in de kracht van influencers. In 2024 zal 67% van de marketeers hun uitgaven aan influencers aanzienlijk verhogen en 23% zal bijna de helft van hun totale budget aan besteden. Om je te helpen op te vallen in een zee van influencercampagnes, hebben we zes influencermarketingtrends geïdentificeerd die 2024 zullen domineren.

Het volgende fragment komt uit het DEPT® 2024 Trend Forecast event. Download het rapport 2024 digitale trends om al onze voorspellingen voor 2024 te bekijken.

1. Verbreding van doelstellingen en full-funnel influencer marketing

Prioriteiten gaan verschuiven, waarbij influencer marketing wordt erkend als een waardevol touchpoint in de totale user experience. En we zien het al gebeuren, hoewel sommige marketeers nog steeds meer waarde hechten aan merkbekendheid dan aan doelen die verder in de funnel liggen. Influencer marketing kan conversies en loyaliteit vergroten, waardoor merken die het niet alleen als reclame zien, maar als een krachtige manier om verkoop te stimuleren en een veel bredere impact kan hebben in alle fasen van het verkoopproces.

Peter Thomas Roth werkt bijvoorbeeld samen met influencers om de meest geliefde producten van het huidverzorgingsmerk aan te prijzen. En in 2023 zijn ze begonnen met directe verkoop via TikTok Shop. Hun commerceteam heeft een direct verband opgemerkt tussen de inspanningen van influencer marketing en sales, wat de kracht van TikTok onderstreept als een platform dat mensen betrekt en laat converteren. Gedurende twee weken in november 2023 kwam 48% van het totaal aantal bestellingen van TikTok, waarvan velen beïnvloed waren door influencers op het platform.

2. Influencers worden invloedrijker

Met toegenomen belang en investeringen zullen influencers mondiger worden in hun interacties met merken. Vroeger hadden influencers merken nodig voor hun primaire bron van inkomsten en vochten ze vaak voor merkpartnerschappen. Nu lijken de rollen om te draaien. Merken beginnen influencers nodig te hebben als kern van hun marketingstrategie. Door deze machtsverschuiving krijgen influencers meer inspraak in het werk dat ze kunnen maken en de opdrachten die ze accepteren. Platforms zullen hen meer ondersteunen door producten uit te rollen waarmee ze geld kunnen verdienen. 

Dit betekent dat merken hun verwachtingen rond compensatie moeten bijstellen, vooral voor high-profile influencers.

3. Variatie van inkomsten door meer producten en platforms

We verwachten dat influencer marketing zal verschuiven van een monopolie op Instagram naar een meer divers gebruik van platforms en mogelijkheden om geld te verdienen. De grote mogelijkheden zouden naar TikTok kunnen verschuiven vanwege het hoge aantal gebruikers, de betrokkenheid en de vele content. Maar juist in de afgelopen anderhalf jaar hebben verschillende platforms tien manieren geïntroduceerd waarmee creators inkomsten kunnen verdienen door content te maken, te testen en hun bereik te vergroten:

Dit duidt op een strijd om het grootste aandeel van creators op de verschillende platforms. Makers zullen toestromen naar waar ze hun publiek het beste kunnen bereiken, dus geen enkel platform is veilig. En na een bewogen jaar voor X, zal er misschien een nieuw social platform ontstaan.

4. De verschuiving van influencers naar creators

Creator commerce zal diep verankerd zijn in influencer marketing. Als grote persoonlijkheden met content, worden influencers vervangen door creators, waarbij ’t meer draait om de persoon áchter de content. De meerderheid van de door CreatorIQ onderzochte influencers definieert zichzelf al als content creators of gebruikt de woorden “creator” en “influencer” door elkaar, terwijl slechts 6% nog steeds liever gewoon influencers wordt genoemd. 
Merken zijn ook meer geneigd om te gaan samenwerken met content creators. Influencer Marketing Hub geeft aan dat 39% van de bedrijven van plan is om nano-influencers te gebruiken, terwijl slechts 12% van plan is om mega- of celebrity-influencers te gebruiken.

5. Uniforme en meer holistische meetbenaderingen

Een sterke nadruk op meten zal ervoor zorgen dat rapportage-methoden beter worden. Op dit moment gebruiken merken een gefragmenteerde aanpak waarbij de KPI’s niet altijd duidelijk zijn en bovendien voor alle organisaties en merken verschillend. Maar in 2024 verwachten we dat deze meetpuzzel zal verschuiven naar een uniforme meetstrategie. 

Er zullen bruikbare manieren zijn om de activiteit in elke fase van de funnel te meten, met een focus op waarde in plaats van ijdelheid. Wij zien het als volgt:

  • Geen ‘one size fits all’ KPI
  • Kijken naar metrics zoals EMV of waarde per euro
  • Meer waarde hechten aan engagement dan aan bereik
  • MarTech gebruiken om incrementality te bepalen
  • Een duidelijk zakelijk doel hebben om naartoe te werken

6. AI-gedreven proces

AI zal een belangrijke rol spelen bij het stroomlijnen van het proces achter influencercampagnes. Op dit moment is het ontdekken en doorlichten van influencers een van de meest tijdrovende onderdelen van influencer marketing. AI zal deze processen veel sneller maken met behulp van functies zoals:

  • Beeld- en videoherkenning
  • Doelgroepsegmentatie en profilering
  • Prestatieanalyse en learnings
  • Geautomatiseerde merkveiligheidsanalyse
  • Merkgeschiktheidsanalyse en -matching

Door te evalueren hoe de content van de influencers eruit ziet en of ze in het verleden met je concurrenten hebben samengewerkt, zal AI gemakkelijk een influencer vinden die aan al je specifieke wensen voldoet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →