Onderzoek: 'influencermarketing via TikTok wint aan populariteit'

TikTok wordt voor marketeers steeds belangrijker, ten koste van YouTube en Facebook. Dat meldt een Amerikaans onderzoeksbureau.

Steeds meer Amerikaanse marketeers gespecialiseerd in influencermarketing verleggen hun aandacht én budget van Facebook en YouTube naar TikTok. Dat schrijft Techcrunch op basis van onderzoek door Insider Intelligence, dat voorheen eMarketer heette. Het analistenbureau focust dit onderzoek op influencermarketing en verwacht dat Amerikaanse marketeers dit jaar voor het eerst meer budget uitgeven dan TikTok (775 miljoen dollar) dan aan Facebook (739 miljoen dollar). 

In 2024 geven Amerikaanse marketeers vermoedelijk voor het eerst meer budget uit aan TikTok dan aan YouTube, aldus de analisten. 

Advertentie
advertisement

Instagram blijft koning

Dit jaar blijft YouTube (948 miljoen dollar) wel populairder dan TikTok als het gaat om influencermarketing. Instagram is heer en meester, met een influencermarketingbudget van 2,23 miljard dollar. Oftewel: dit jaar geven marketeers bijna drie keer zoveel budget uit aan Instagram dan aan TikTok. 

Lees al het nieuws over TikTok

Hoe de toekomst van TikTok en Instagram zich gaan ontwikkelen, is lastig te zeggen. Zo sleutelt Instagram regelmatig aan zijn plannen. Een week geleden maakte het socialmediaplatform bekend allerlei veranderingen door te gaan voeren om meer op concurrent TikTok te lijken. Na kritiek van influencers en gebruikers, kwam het bedrijf hier echter al snel op terug

Kleinere influencers meer in trek

Volgens het onderzoek van Insider Intelligence gaan Amerikaanse marketeers meer geld uitgeven aan kleinere influencers op Instagram dan aan hele grote. De analistenfirma verwacht dat er dit jaar liefst 220,5 procent meer budget gaat naar influencers met duizend tot vijfduizend volgers. Dat is veel meer dan de acht procent budgetstijging die het verwacht voor marketing via influencers minimaal één miljoen volgers. 

Kleinere influencers zijn dit jaar meer in trek door de hogere interactie van gebruikers omdat die vaker fan zijn en omdat kleinere accounts minder nepvolgers  en -views hebben.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie