Mond tot mond-reclame speelt grote rol, bij sommige producten en diensten

Het stimuleren van mond tot mond reclame is een trend in marketingland. Welke producten lenen zich hier nu goed voor? Research International vroeg aan bijna 200 Nederlanders over welke producten ze zich graag laten informeren door vrienden en bekenden. In het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing staan de belangrijkste resultaten, hier geven we de volledige tabellen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar liefst 73 procent van de ondervraagden zegt dat ze zich wel eens voor de aankoop van een product of dienst door anderen laten beïnvloeden. Nederlanders laten zich door vrienden en bekenden vooral graag adviseren over technisch geavanceerde producten als computers, een internetaansluiting of auto’s.

Daarnaast zijn films en vakanties ook typisch producten waar we ons graag over laten informeren. Producenten van deze productsoorten kunnen die beïnvloeding van bekenden en vrienden commercieel ondersteunen. Ofwel, een duwtje in de juiste richting geven.

In onze maatschappij waarin consumeren een belangrijke plek inneemt, wordt veel gepraat over spullen kopen. 79 procent van de Nederlanders beweert dat ze wel eens anderen adviseert over producten. Nederland blijkt vele computerspecialisten, internetexperts maar ook muziekkenners te hebben. Nederlanders vertellen anderen ook graag over vakanties.

Bij wat voor soort producten laat u zich graag adviseren door vrienden, bekenden of collega’s?

  • 1.Computer 39%
  • 2. Internetaansluiting 30%
  • 3. Auto 27%
  • 4. Film 26%
  • 5. Vakantie 25%
  • 6. Camera 24,2%
  • 7. Computersoftware 23,7%
  • 8. Telecomproducten (mobiele telefoon/ provider) 20,3%
  • 9. Aansluiting digitale TV 18,5%
  • 10. Hypotheek 17,1%
  • 11. Weet niet/ geen mening 17,0%
  • 12. Etenswaren 15,2%
  • 13. Kleding 14,8%
  • 14. Muziek 12,7%
  • 15. TV 11,9%
  • 16. Video/ DVD 11,3%
  • 17. Verzekeringen 9,7%
  • 18. Tuinproducten 9,2%
  • 19. Drank 8,1%
  • 20. Cosmetica 7,3%
  • 21. Persoonlijke verzorging 7,2%
  • 22. Huis 6,8%
  • 23. Wasmiddelen 6,8%
  • 24. Wasmachine 6,5%
  • 25. Stereo 5,8%
  • 26. Medische producten 5,4%
  • 27. Toiletartikelen 5,0%
  • 28. Meubels 4,4%
  • 29. Koelkast 4,1%
  • 30. Leningen 3,8%
  • 31. Anders, namelijk 3,0%
  • 32. Horloge 1,4%

Over welke producten of diensten adviseert u wel eens vrienden, bekenden of collega's?

  • 1. Computer 47,3%
  • 2. Internetaansluiting 45,7%
  • 3. Computersoftware 36,6%
  • 4. Camera 32,2%
  • 5. Muziek 32,1%
  • 6. Vakantie 30,4%
  • 7. Film 29,2%
  • 8. Auto 27,2%
  • 9. Aansluiting digitale TV 24,6%
  • 10. Telecomproducten (mobiele telefoon/ provider) 24,1%
  • 11. Etenswaren 20,8%
  • 12. Video/ DVD 19,3%
  • 13. Kleding 18,5%
  • 14. Hypotheek 16,5%
  • 15. Drank 16,4%
  • 16. TV 15,7%
  • 17. Persoonlijke verzorging 13,6%
  • 18. Verzekeringen 12,9%
  • 19. Medische producten 12,8%
  • 20. Cosmetica 10,3%
  • 21. Wasmachine 9,2%
  • 22. Stereo 8,7%
  • 23. Toiletartikelen 8,1%
  • 24. Wasmiddelen 7,9%
  • 25. Tuinproducten 7,1%
  • 26. Huis 7,1%
  • 27. Meubels 7,0%
  • 28. Horloge 6,2%
  • 29. Koelkast 5,4%
  • 30. Overige 4,3%
  • 31. Leningen 3,8%
Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie