Morrel aan identiteit en je krijgt morrende fans

Clubs die uit en thuis in verschillende tenues spelen hebben altijd al het risico genomen fans op kosten te jagen en op de kast te krijgen. Maar afgezien daarvan, eigenlijk erger is het bijkomende effect: onverschilligheid ten aanzien van je traditie en herkomst is ontkenning van je identiteit. En daarmee spel je gevaarlijk spel. Internazionale weet er sinds vandaag alles van.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wie twijfelt aan het nut om de authenticiteit en identiteit van merken streng te bewaken: hier is de inhoud van een brief die Inter-supporters schreven aan Inter-voorzitter Moratti, over de beslissing om komend seizoen in een volledig rood uit tenue te spelen:

'We hebben de laatste jaren veel meegemaakt. Voetballers met nummers van de Lotto op hun rug, wedstrijden op vrijdag of op zaterdag vroeg in de middag, Super Cup wedstrijden die gespeeld worden op alle plaatsen van de wereld. Alles wat ons nog bindt aan de club is de liefde voor de kleuren.

'Onze kleuren zijn zwart en blauw. Het rode uitshirt is een klap in het gezicht voor alle Interfans. Een belediging voor de geschiedenis en tradities van onze club. Waarschijnlijk wist de ontwerper van het shirt niet dat de kleur rood toebehoort aan een andere club uit Milaan.

'We zullen alle supporters oproepen dit uittenue niet te kopen. Bovendien zullen we niet op komen dagen bij de uitwedstrijden waarin onze club dit shirt draagt. We zijn verliefd op de kleuren zwart en blauw sinds onze kindertijd. De kleuren horen bij onze club, sinds 1908, het jaar dat Internazionale werd opgericht.'

Schitterend geschreven, vol passie en liefde voor deze club. Als club zou je God op je blote knietjes in het grind moeten danken dat je zoveel betrokken fans had. Dan zou je je toch wel twee keer bedenken voor je überhaupt thuis en uit in verschillende tenues ging spelen. Laat staan in een tenue met de kleur van de aartsvijand.

Op de keper beschouwd is het natuurlijk al heel lang een belediging voor voetbalsupporters dat ook clubs als Ajax, Feijenoord en Heerenveen hun prachtige, unieke oershirts in uitwedstrijden verruilen voor fantasieplorren zonder enige vorm van identiteit.

Commercieel interessant? Het zal wel. Maar je kunt je afvragen hoeveel clubliefde er niet verdwenen is bij fans die zo elk seizoen gedwongen worden weer nieuwe shirts aan te schaffen. En bij Inter is de grens nu dermate overschreden dat ze er rekening mee moeten houden met rekken vol uit-tenues te blijven zitten en de uitwedstrijden zonder eigen fans te spelen.

Waar en wanneer staat de merkbewaker in een club op en zegt: mensen, dit shirt is ons shirt, dit is wie we zijn - en daar spelen we dus vanaf nu elke wedstrijd mee. Zo’n bericht zou wel eens met groot gejuich ontvangen kunnen worden. En als we het dan toch over identiteit hebben: het zou typisch bij de Ajax identiteit van Amsterdamse branie, bluf en brutaliteit passen om dat dan weer als eerste te doen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie