NRC Media Insights: 'Technoprogressie trend zet komende jaren door'

Uit diverse onderzoeken blijkt dat ‘technoprogressie’ een trend is die de komende jaren zal doorzetten. Steeds meer Nederlanders geloven dat technologische mogelijkheden en de natuurlijke leefomgeving niet per deŠnitie vijanden van elkaar zijn maar elkaar betekenisvol kunnen ondersteunen en verrijken. De smartphone en de wijze waarop we inmiddels vergroeid zijn met dit apparaat is daar wellicht het meest sprekende voorbeeld van.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De smartphone beheerst het leven van veel Nederlanders en dat zal in de nabije toekomst voor steeds meer mensen gelden.  De smartphone wordt in de toekomst meer nog dan nu uitgebreid met diverse accessoires, zoals de Google Glass. Met de smartwatches willen aanbieders ‘domotica’ mogelijk maken, dit is de interactie tussen het horloge en andere elektronische apparaten in het huishouden. Dit betekent in de praktijk dat er door middel van allerlei sensoren wordt gezorgd voor de aansturing van apparaten binnenshuis. Dit kan plaatsvinden vanuit de woning zelf, of door aansturing van buitenaf. Hierbij valt te denken aan het aanzetten van de verlichting, de verwarming of het koffiezetapparaat op basis van persoonlijke voorkeuren. Naast de ontwikkeling in mobiele apparatuur volgen ook de ontwikkelingen en mogelijkheden van de mobiele netwerken elkaar snel op. Inmiddels is in Nederland het 4G-netwerk gelanceerd door drie mobiele providers, die dit gestaag uitbreiden. 

Naast eerder genoemde trends op telecomgebied zijn er generieke trends van invloed op de wijze waarop Nederlanders omgaan met consumentenelektronica, ICT en telecom. Uit het algemeen trendonderzoek (oa van Motivaction) komt een belangrijke trend naar voren: gebruik wordt voor consumenten belangrijker dan bezit.  De komst van Netflix, sinds kort in Nederland actief, al snel gevolgd door de lancering van Videoland Unlimited, illustreert deze ontwikkeling. 

Met bovenstaande ontwikkelingen gaat televisiekijken een nieuw tijdperk in, regulier televisiekijken wordt ingehaald door tv on demand. Er wordt steeds meer uitgesteld gekeken via gemist-diensten van de omroepen en digitaal opnemen. De volgende revoluties op televisiegebied komen er ook alweer aan. Zo is er al Ultra HD/4k (televisie in ‘superresolutie’) en Chromecast, dat televisiekijkers content laat streamen vanaf een pc, tablet of smartphone en het mogelijk maakt om apps te starten en met de ingebouwde browser op de stick te werken. Ook komt binnenkort iTV op de markt. Dit zou het slimme antwoord van Apple zijn op de trend van smart-tv, waarbij tv-fabrikanten allerlei interactieve (internet)diensten aan hun toestellen toevoegen. Ook Laser TV, een televisie op basis van lasertechniek, die onder andere het probleem van televisiekijken met zonlicht opheft, is al bijna een feit. De uitdagingen op het gebied van consumentenelektronica, ICT en telecom zijn groot en volgen elkaar in rap tempo op. De economische crisis zorgt niet voor minder snelle ontwikkelingen maar leidt juist tot innovaties en betaalbare alternatieven die optimaal aansluiten bij de wensen en behoeften van de consument anno 2014

 

Bron: 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie