Belgische influencers moeten zich aan strengere reclameregels houden

De Belgische overheid voert per direct strengere regels in voor influencers die reclame maken. Dit levert meer transparantie op.

Vlogger neemt een video op.
Rawpixel / 123RF

Belgische influencers die op sociale media reclame maken voor een product, dienst of activiteit, moeten zich per direct houden aan strengere promotieregels. Bij commerciële berichten, foto's en video's dienen zij vanaf nu de hashtag #reclame, #advertentie of #publiciteit te gebruiken. De hashtag #gesponsord mag in sommige gevallen gebruikt worden. De zichtbaarheid van één van deze hashtags moet de consument in één oogopslag duidelijk maken dat een bericht commerciële waarde vertegenwoordigt. 

De nieuwe regels zijn opgesteld door de Belgische overheid en het Communicatie Centrum, dat de zelfregulering van de reclameindustrie overziet. 

Advertentie
advertisement

Adresgegevens op sociale media delen

Een andere nieuwe regel is dat influencers meer persoonlijke gegevens op hun socialmediaprofielen moeten plaatsen. Een influencer die 'op regelmatige basis reclameberichten publiceert voor merken' moet zich bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (de Belgische Kamer van Koophandel) registreren en zijn of haar ondernemingsnummer plaatsen in de biografie van socialmediaprofielen. Ook moet de influencer zijn e-mailadres en vestigingsadres vermelden. Dat laatste ligt gevoelig, want veel influencers werken officieel vanuit huis en gebruiken het vestigingsadres dus ook als woonadres. Veel influencers willen hun woonadres niet verplicht op sociale media delen omdat ze bang zijn voor stalking

De Belgische toezichthouder FOD Economie zegt tegen HLN: 'Deze verplichting geldt echter voor alle ondernemingen en dus ook voor bijvoorbeeld kappers of bakkers die boven hun zaak wonen. Ook zij zijn verplicht om hun ondernemingsadres — dat tevens hun privéadres is — op hun websites en sociale media te vermelden.' In Nederland kunnen zzp'ers hun adres sinds kort eenvoudiger afschermen

Boete van tachtigduizend euro

Influencers die de nieuwe regels schenden, krijgen eerst een waarschuwing van de FOD Economie. Als zij zich tegen de regels blijven verzetten, kan de toezichthouder een boete uitdelen van maximaal tachtigduizend euro. Belgische consumenten die denken dat een influencer zich niet aan de regels houdt, kunnen een klacht indienen bij een overheidsmeldpunt

Advertentie