TikTok test delen advertentie-inkomsten met creators

Het socialmediaplatform start de test met 'top creators' en verdeelt de reclame-inkomsten 50/50. Nederland zit er nog niet bij.

TikTok start een nieuwe manier om populaire gebruikers geld te laten verdienen aan hun succes op het socialmediaplatform. Accounts met minimaal honderdduizend volgers komen vanaf vandaag in aanmerking voor TikTok Pulse, een nieuw programma waarmee TikTok de inkomsten uit reclames deelt met influencers.

TikTok toont kijkers advertenties naast video's van populaire accounts en zegt tegen The Verge vijftig procent van de advertentie-inkomsten af te staan aan influencers. De andere vijftig procent houdt het bedrijf zelf. Een marktonderzoeker verwacht dat TikTok dit jaar zeker tien miljard euro verdient aan reclame-inkomsten

Advertentie
advertisement

Stabielere inkomstenbron

Voor influencers met succes op TikTok lijkt het Pulse-programma de eerste manier om een stabiele bron van inkomsten uit TikTok te halen. Het socialmediaplatform betaalt populaire accounts al langer via een Creator Fund, maar deelnemende accounts zeggen dat die betalingen te klein en te onregelmatig zijn om erop te kunnen vertrouwen. 

Met Pulse beweegt TikTok zich meer naar oudere socialmediadiensten, die grote accounts al langer verzekeren van een stabiel inkomen. Zo deelt YouTube al tijden advertentie-inkomsten met influencers. Naar verluidt krijgen zij 55 procent van de inkomsten, dus iets meer dan op TikTok. 

Nog niet in Nederland

Het TikTok Pulse-programma start in juni in de Verenigde Staten en komt in de herfst in meer landen beschikbaar. Vooralsnog is onduidelijk of Pulse ook beschikbaar komt in Nederland en zo ja, wanneer. TikTok heeft naar schatting zeker drie miljoen Nederlandse gebruikers. Niet bekend is hoeveel er meer dan honderdduizend volgers hebben en dus in aanmerking zouden komen voor betalingen via Pulse.

Advertentie