Winnen met social content

Talpa Social geeft vijf must do’s om te scoren.

Als merk winnen op social: hoe doe je dat? Allereerst is het natuurlijk belangrijk om je doelstellingen en doelgroep in kaart te brengen, zodat je weet welke social kanalen je moet inzetten. Ook wil je goed nadenken over jouw positionering en het verhaal dat je wil vertellen. Heb je dit op orde, dan kun je aan de slag met het allerleukste gedeelte: social content maken!

Volgens onderzoeksbureau Newcom scrollen we gemiddeld 107 minuten op social media (dat zijn héél wat meters aan content) en is onze aandachtspanne maar acht seconden. Ofwel, iedere seconde op social media telt. Hoe zorg je er dan voor dat iemand tussen ál die andere content bij jouw post stopt met scrollen? En zelfs likes en comments achterlaat? We geven je vijf tips om als merk te winnen op social.

1. Zet je doelgroep centraal

Als het goed is heb je een sterk merkverhaal en een duidelijke boodschap die je wilt overbrengen bij je doelgroep. Heel fijn, maar dit is vaak niet het verhaal waar zij op zitten te wachten. Stop met praten over jezelf, en begin met denken vanuit je doelgroep: wat willen zij zien en horen? Waar liggen hun interesses en eventuele pijnpunten? En op welke manier kan jouw merk hun hierin tegemoetkomen? Dáár ligt je sweet spot, dáár moet je content over maken.  Een goed voorbeeld is de campagne ‘In Haar Schoenen’ van Van Haren, waarbij fans een kijkje kregen in het leven van Nienke Plas. De campagne is gebaseerd op het inzicht dat we allemaal nieuwsgierig zijn naar het leven van anderen, vooral van bekende Nederlanders. Fans konden via deze campagne ervaren hoe het is om in de schoenen van Nienke Plas te staan.

https://www.kijk.nl/programmas/talpa-media-solutions/LQdJDNipLfrSoS

2. Wees sociaal en luister

Social is niet een plek om te zenden, maar juist om het gesprek aan te gaan met je doelgroep (het heet niet voor niks ‘social’ media). Ieder kanaal biedt tegenwoordig mogelijkheden om dit te doen: van interactieve stories tot polls en live sessies. Maar ook bij ‘normale’ posts stopt het niet zodra de content is gepubliceerd. Daar begint het eindelijk pas: en that’s where the magic happens! Waar veel merken wachten op likes en comments vanuit fans, gaat Bol.com proactief het gesprek met hen aan.

Ook doet het merk aan social listening, waardoor ze precies weet wat er speelt bij de doelgroep en op social media. Deze input wordt gebruikt om grappige, actuele inhakers te delen die spot on zijn voor de doelgroep (zie hieronder voorbeelden op Instagram en Facebook, waarbij ze zich op Instagram richten op een jongere doelgroep). Dát is scoren op social 😉 En ook (tijd) winnen voor jezelf, want door social listening doe je direct weer inspiratie op voor nieuwe content.

 

3. Laat je verhaal vertellen

Natuurlijk kun je zelf content gaan delen om je merkverhaal te vertellen, maar dit kunnen anderen ook voor je doen. “Wij van wc-eend” is toch een stuk ongeloofwaardiger dan wanneer je een influencer aan het woord laat. Het is hierbij belangrijk dat er een goede match is tussen de influencer en je merk, zodat de content authentiek is. Heb je die gevonden, dan kun je afhankelijk van je doelstelling de hele funnel door: van awareness en merkvoorkeur tot conversie. Dunkin’ Donuts wist dit op een effectieve manier te doen met TikTok-ster Charli D’Amelio, die groot liefhebber is van Dunkin’s Cold Brew. Samen hebben ze “The Charli” gelanceerd: een signature Cold Brew drankje. De social campagne had direct invloed op de verkoop, zorgde voor affiniteit bij een nieuwe generatie voor de Cold Brew en Dunkin’ Donuts én won een gouden EFFIE.
 

4. Creëer mobile first content

Bijna alle social mediakanalen worden voornamelijk via smartphone gebruikt. Zorg daarom dat je content mobile first is. Dat betekent allereerst verticale content, want hiermee maak je (letterlijk) meer impact op een telefoonscherm dan met vierkante content. Bovendien wordt verticale content beter verspreid door de algoritmes. (Over horizontale content hoeven we het hopelijk niet eens meer te hebben 😉).

Naast het belang van het formaat weten we ook dat mensen via smartphone weinig aandacht hebben tijdens het scrollen. Een aantal jaren geleden was de aandachtspanne nog dertien seconden, tegenwoordig is dat nog maar acht seconden. Je mag blij zijn wanneer iemand één of twee seconden aan jouw stukje content besteed. Waar je bij een tv-commercial opbouwt naar je belangrijkste boodschap, wil je dit bij social content direct aan het begin doen. Zo is de kans groter dat gebruikers in ieder geval jouw branding en boodschap hebben meegekregen, ook al hebben ze niet alles goed bekeken. 

5. Word vrienden met het algoritme

Of je het nu leuk vindt of niet: we zijn hartstikke afhankelijk van de social mediakanalen en hun algoritmes. Hoewel dit soms frustrerend is kun je er maar beter vrienden mee worden. Dit doe je door up-to-date te blijven van de nieuwste tools en mogelijkheden. Zo beweegt Instagram zich steeds meer naar een videoplatform en zal binnenkort alleen nog videocontent als Reels plaatsen (tenzij het langer is dan vijftien minuten). Dat betekent dat korte videocontent écht niet meer mag ontbreken in jouw social contentstrategie.

 

We weten dat het bijhouden van al deze social updates tegenwoordig zo’n beetje een dagtaak is, dus daar helpen we je graag bij!
Los van dat wij, Talpa Social een aantal eigen sterke social merken in huis heeft zoals StukTV, helpen we namelijk ook andere merken bij hun social- en contentstrategie. Wil je bijvoorbeeld een keer brainstormen wat werkt voor jouw merk? Laat het ons dan weten

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.