YouTube's nieuwe advertentiebeleid gaat alweer op de schop na klachten van creators

YouTube beperkt de advertentiemogelijkheden van creators die schelden in het begin van hun video's. Creators reageren boos.

YouTube zegt het advertentiebeleid rondom schelden in video's aan te passen na feedback van creators, oftewel videomakers. Een deel van de creators klaagt over het vernieuwde advertentiebeleid, dat in november is ingevoerd en de advertentiemogelijkheden beperkt als een creator scheldt in de eerste vijftien seconden van de video. De wijziging geldt ook voor bestaande video's.

Advertentie
advertisement

Aanpassingen

Google - het moederbedrijf van YouTube - blijft tegenover techsite The Verge nogal vaag over wát er gaat veranderen aan het recent ingevoerde advertentiebeleid. Het bedrijf belooft snel met meer details te komen en houdt het voor nu bij het volgende (vertaalde) statement: 'In de afgelopen weken hebben veel 'creators' zich laten horen over [het nieuwe advertentiebeleid]. Deze feedback is belangrijk voor ons en we zijn bezig om wat aanpassingen aan dit beleid te maken om eventuele zorgen weg te nemen.'

Schelden heeft invloed

Het voornaamste pijnpunt van het nieuwe advertentiebeleid is dat creators advertentie-inkomsten mislopen als zij in het begin van een video schelden. Wie scheldt in de eerste zeven seconden van een video komt niet in aanmerking voor advertentie-inkomsten. Schelden tussen seconden acht en vijftien kan de advertentie-inkomsten beperken, maar ook volledig ontzeggen. Te veel schelden in een video benadeelt de creator ook. 

Een deel van de creators uit op YouTube en andere sociale media hun ongenoegen over de wijzigingen van YouTube. Ook omdat die wijzigingen gelden voor zowel nieuwe als bestaande video's (en dus lopende advertentie-inkomsten). Creators zijn ook boos omdat de nieuwe regels niet gelden voor komedianten en muzikanten, en wel voor andere typen creators. Er wordt ook veel geklaagd over de gebrekkige communicatie door YouTube. Bekende creators zeggen tegen The Verge dat ze niet goed geïnformeerd zijn over de impact van de nieuwe regels en dat hun YouTube-contactpersonen de regels ook niet direct kenden.

Adverteerders waren aan zet

De nieuwe regels van YouTube zijn strikter dan voorheen. Onder het vorige beleid kon schelden ook invloed hebben op de advertentie-inkomsten van de creator, al was de beslissing toen niet voorbehouden aan YouTube. Adverteerders mochten zelf bepalen of zij wilden adverteren voor de start van een video waarin gescholden wordt. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie