In 3 stappen vooruit - hoe professionele onrust te gebruiken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tijdens het Logeion-event Trends4Com spraken zo’n 100 professionals over de betekenis en actualiteitswaarde van de vier trends die Logeion in 2013 vaststelde: Glazen Huis, Horizontalisering, Emotiemaatschappij en Datamining. Een interessante bijeenkomst waar maar weer eens duidelijk werd hoe communicatie overal aan raakt: aan maatschappelijke thema’s, organisatievraagstukken en technologische ontwikkelingen. 

Aan het einde van de middag werd aan de bezoekers de vraag gesteld: wat vonden jullie van de dag? 

‘Ik word er onrustig van’, was een reactie. En dat is begrijpelijk. Ruim vier uur met vakgenoten praten over ontwikkelingen in het vak, zet je aan het denken: snap ik dit voldoende? Is mijn kennis up-to-date genoeg? Doe ik voldoende met trends?

Onrust geeft energie

Logische vragen dus. Maar de vervolgvraag die we onszelf moeten stellen is interessanter en belangrijker: wat doe ik met deze onrust? En helaas is de kans dan groot dat we die oncomfortabel voelende onrust wegstoppen. Heb ik het immers al niet druk genoeg? En welke plek moet ik die onrust dan geven? Brengt het me wel verder?

Uit je comfortzone stappen, maakt onrustig. En dat is een goed teken. Onrust geeft energie, het is alleen zaak om de onrust voor je te laten werken. Constructief, zodat je er als professional mee vooruit kunt. Hoe? Neem de volgende drie stappen:

1) Kanaliseer

Begin met de onrust te focussen. Je kunt bijvoorbeeld onrustig worden van het feit dat je overal om je heen hoort dat big data een belangrijk onderwerp is. Zorg ervoor dat je zo’n thema richting geeft aan de hand van je eigen werkzaamheden. Werk je als interne communicatieadviseur, beperk je onrust heel gericht tot dit onderwerp: wat kan ik vanuit interne communicatie met big data? Welke data heb ik al tot mijn beschikking? En welke data zou ik nog meer willen hebben om de interne communicatie te verbeteren? Big data, maar houd het ‘small’.

2) Verbind

Heb je de onrust voor jezelf ingekaderd, bespreek het dan met collega’s. Je mag er gerust van uitgaan dat jij niet de enige bent die ‘iets’ met een nieuw thema wil. En bespreek het niet (alleen) met je collega’s van de communicatieafdeling. Zoek andere perspectieven op. Tenslotte zijn ontwikkelingen niet gebonden aan een vak of discipline. In het eerder geschetste voorbeeld, drink een kop koffie met iemand van de HR-afdeling of van de afdeling Strategie. Bespreek hoe jullie aankijken tegen, in dit geval, big data en welke kansen dit biedt voor medewerkersbetrokkenheid of beleidsontwikkeling. En wees eerlijk over je onzekerheid en vragen. Zie je het goed? En hoe kijkt je collega hier tegenaan? Wat zijn gezamenlijke kansen?

3) Concretiseer

Verbind vervolgens de acties die je samen onderneemt aan concrete uitdagingen waar de organisatie mee te maken heeft. In het geval van big data, stel dat een belangrijk issue binnen de organisatie is dat de medewerkers de nieuwe strategie goed tussen de oren moeten krijgen. Zorg dat je het toepassen of verkrijgen van data koppelt aan je concrete inspanningen op dit onderwerp. Zo maak je het onderwerp voor jezelf, je vak en voor je organisatie tastbaar en relevant.

Kortom, onrust is goed, maar geef het richting. Maak het concreet en voor de organisatie relevant! En als je het gevoel hebt dat je een onderwerp eindelijk onder controle begint te krijgen, organiseer dan nieuwe onrust! Want onrust is beter dan stilstand. Het vormt de basis voor jouw persoonlijke ontwikkeling, die van je vak en die van de organisatie waarin je werkt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie