Premium

Dit zijn de meest gezonde supermarkten volgens de consument

GEZONDHEID De gezondste supermarkten krijgen niet per se de voorkeur boven minder gezonde supermarkten.

Albert Heijn wordt gezien door bijna een kwart (24 pct) van de Nederlanders van 18 jaar en oudergezien als de meest gezonde supermarkt. Daarna komt de biologische supermarkt Ekoplaza (19 pct), gevolgd door Jumbo (11 pct) en Lidl (9 pct). Dat blijkt uit het onderzoek ‘Health & Supermarkten’ onder 837 respondenten, dat op verzoek van Tijdschrift voor Marketing werd uitgevoerd door MeMo2, (onderzoeksverantwoording, zie onderaan dit artikel). Dit is de complete ranking:

Welke supermarkt beschouwt u als het meest gezond?

  • Albert Heijn 24%
  • ekoplaza 17%
  • Jumbo 11%
  • Lidl 9%
  • Marqt 5%
  • Plus 4%
  • Dirk 3%
  • emte 2%
  • Hoogvliet 2%
  • Aldi 1%
  • Coop 1%
  • Deen 1%
  • Vomar 1%
  • DekaMarkt 0%
  • Spar 0%

Fruit
Dat Albert Heijn de lijst aanvoert is niet heel verrassend. Niet alleen is Albert Heijn met een aandeel van 35 procent marktleider, ook sprak de supermarkt eind 2015 concreet het streven uit om een gezondere supermarkt te willen worden. Zo werd in eerste instantie het impuls-snoep bij de kassa vervangen door fruit en werd een Raad van Kinderen ingesteld die gingen meedenken over gezondheidsdilemma's.

Tekst loopt door onder afbeelding


Fruit bij de Albert Heijn-kassa

Healthy Albert
Een belangrijke stap die Albert Heijn nam is het onder de loep nemen van het assortiment. Zo werd in 2016 in producten onder het eigen merk het zoutgehalte verlaagd en werden E-nummers verwijderd. Meer recent introduceerde de supermarkt onder het eigen merk verse soepen, pastasauzen en curry’s die uitsluitend zijn gemaakt van pure ingrediënten. Albert Heijn gaf aan te stoppen met kindermarketing (vrolijke idolen op de verpakking) op ongezonde voedingsmiddelen (overigens in navolging van Plus supermarkten) en dit jaar herhaalde het de spaaractie ‘moestuintje’ en plakte daar zelfs allerlei tips en adviezen aan vast. En daar blijft het voorlopig niet bij. Kortgeleden ontpopte Albert Heijn zich nog tot groente-coach met de introductie van de mobiele app ‘Groenteboost’ en zette het met de nodige zelfspot boodschappers aan om zich fit te trainen met producten die ‘in de bonus’ zijn. Fitboy Davy Eduard King doet in een filmpje bijvoorbeeld voor hoe je je schouders en billen verstevigt door te trainen met flessen Lenor wasverzachter (40 procent korting). Gisteren lekte nog uit dat Albert Heijn in het najaar de ‘AH Sportactie’ initieert.

Ekoplaza
Een opvallende tweede plek is er voor Ekoplaza. Wel 17 procent van de respondenten noemt de biologische supermarkt (met naar schatting minder dan een procent aandeel in de markt) als ‘meest gezonde’. Dat geldt in wezen ook voor Marqt met 5 procent (op nummer 5). Jumbo en Lidl worden door respectievelijk 11 en 9 procent van de Nederlanders als ‘meest gezond’ gezien. Een radicaal verschil tussen de twee discounters die Nederland rijk is, Lidl en Aldi, mag niet onvermeld blijven. Qua marktaandeel ontlopen de twee elkaar ook weer niet zóveel, 10 en 7 procent, maar waar Lidl zoals voormeld door 9 procent wordt gezien als de gezondste, wordt dat door slechts 1 procent over Aldi gezegd. Zonder risico kan gezegd worden dat het hebben van een uitstekende groente- en fruitafdeling onontbeerlijk is in het opbouwen van een gezondheidsimago. Lidl mocht zichzelf immers vijf jaar achter elkaar, van 2010 tot en met 2014, ‘de beste in groente in fruit’ noemen (een award van Foodmagazine en GfK).

Tekst loopt door onder afbeelding


Beeld uit een recente campagne van Ekoplaza

Voorkeur
Laat de ranking van ‘gezonde supermarkten’ nu een duidelijke correlatie zien met de supermarktvoorkeur die mensen uitspreken? Ja en nee. Albert Heijn voert ook hier de lijst aan (zie onderaan), en wel met 30 procent. Jumbo staat op twee met 19 procent en Lidl op drie met 14 procent. Maar waar Ekoplaza en Marqt komen in de voorkeurslijst überhaupt niet voor. Coen Kempen, research director bij MeMo2, zegt in een toelichting op de onderzoeksresultaten: ‘De Nederlandse consument koopt steeds meer gezonde producten in de supermarkt (GfK, mei 2017). Wij stellen ons de vraag of dit “bewust” gezond koopgedrag is, of gedrag gedreven door het aanbod van de meestbezochte supermarkten. Een supermarkt als Ekoplaza wordt als zeer gezond gezien, maar is niet per definitie de supermarkt die wij het liefste bezoeken voor onze dagelijkse boodschappen. Andere factoren dan kennis over wat gezond voor ons is (onder andere locatie, aanbiedingen, aanbod van A-merken en communicatie), beïnvloeden mede de ratio in ons bezoekgedrag.’

Welke supermarkt heeft uw voorkeur voor de dagelijkse boodschappen?

  • Albert Heijn 30%
  • Jumbo 19%
  • Lidl 14%
  • Aldi 6%
  • Plus 5%
  • Dirk 5%
  • Overig 4%
  • Vomar 2%
  • Hoogvliet 2%
  • Emté 2%
  • Deka Markt 2%
  • Deen 2%
  • Coop 2%
  • Spar 0%
  • Marqt 0%
  • Ekoplaza 0%

 

Onderzoeksverantwoording
Dit artikel deelt inzicht in de resultaten van een MeMo² InsightScan™ gehouden voor de Nederlandse markt. De MeMo² InsightScan™ is in Mei 2017 (N=837) uitgevoerd onder consumenten van 18 jaar en ouder (de resultaten zijn gewogen naar de Gouden Standaard 2016 (MOA/CBS) op geslacht, leeftijd, opleiding, huishoudsituatie en regio teneinde een representatieve steekproef te garanderen).
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie