FWA highlights #16: Next to You, Snickers 'honger algoritme' en Savio: Negrido

Een wekelijkse recap van de beste inzendingen voor de Favourite Website Awards.


Creatie: UNIT 9, Filmakademie Baden-Württemberg, Four Music

Van video&;s van andere artiesten tot prank filmpjes en skateboardende honden; het web staat bol van vermaak. Neem daarbij de minimale spanningsboog van de gemiddelde consument en het zal duidelijk zijn dat een muzikant met echt iets bijzonders moet komen om op te vallen.    

De Duitse rapper Kontra K is dit gelukt. Zijn ‘Next To You’ is een meeslepende interactieve film die je tussen heden en het verleden laat switchen om aanwijzingen te vinden in een mysterieuze moordzaak. Door je spatiebalk in te drukken of je vinger op je telefoonscherm te houden, schakel je naar het verleden, waarbij beide films perfect in elkaar overgaan. 

Behalve het beeld is ook de muziek aangepast per tijdsdimensie. In het heden luister je naar de originele track, in de verleden tijd hoor je een andere, gedemptere versie. In beide dimensies zijn aanwijzingen verstopt die -indien je in de juiste dimensie zit- worden uitgelicht met een visuele hint. Het aantal aanwijzingen dat je ontdekt, bepaalt welk van de drie verschillende eindes je te zien krijgt.

Maar welk einde je ook voorgeschoteld krijgt, Next to You is absoluut je aandacht waard. 


Creatie: Clemenger BBDO Melbourne

Met de Hungerithm website bouwt Snickers in Australië voort op hun langlopende campagne thema ‘Je bent jezelf niet als je honger hebt’. Op basis van het online sentiment bepaalt een algoritme op de site de prijs van een Snickers. Hoe meer boze, chagrijnige en negatieve opmerkingen op het web, hoe goedkoper de reep. Wat op zijn beurt weer zal leiden tot minder mensen die chagrijnig van de honger zijn, aldus de Snickers filosofie.  

De site geeft real-time inzicht in de ontwikkeling van het sentiment en de prijs en wordt iedere tien minuten aangepast. Bezoek je de site op je mobiel, dan kun je gelijk een barcode aanmaken als je de prijs laag genoeg vindt. Daarmee heb je een uur de tijd om een Snickers te kopen bij een van de vele 7-Elevens in Australië. Geen idee waar de dichtstbijzijnde winkel is? Gebruik gewoon de store locator op de site. 

Hungerithm sluit perfect aan op het online gedrag van de jongere generatie: mobile first, met snappy content en zonder het gedoe van een app downloaden of een voucher printen. Dat de site een succes is, blijkt uit de plannen om het &;honger algoritme&; volgend jaar ook buiten Australië te gaan inzetten. 


Creatie: Magnus V. Ostergren

Daniel Savio is een pionier op het gebied van elektronische muziek. De DJ en producer die bekend staat om zijn futuristische muziek, gaf kopers van zijn nieuwe EP een visuele vertaling van zijn track als extraatje. 

Savio: Negrido is een 360° experience die zich afspeelt in een soort intergalactische grafische omgeving waar voorwerpen, licht en kleur zich real-time aanpassen aan het ritme en karakter van Savio’s track. Terwijl je voortraast over iets dat lijkt op een oneindige snelweg kun je, door je muis ingedrukt te houden en te bewegen, volledig om je heen kijken. Met behulp van de spatiebalk kun je afremmen om even rustig je omgeving te bekijken, of juist snelheid maken. Gaandeweg ontdek je allerlei geabstraheerde objecten en vormen; van een gigantische discobal die de zon lijkt te voeden via een laserstraal tot een zwerm van vorm veranderende zwevende elementen. Bij ieder bezoek is de ervaring een beetje anders door aanpassingen in kleur, licht en objecten. 

Een interessante manier om muziek te visualiseren en een passende bonus voor fans van Savio’s muziekstijl. 

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie