Informatie wordt belevenis

Het enorme aanbod van informatie vraagt om andere vaardigheden van mensen en organisaties. Content marketing en branded content zijn de jongste buzzwoorden in de strijd om aandacht van doelgroepen. Belangrijk aandachtspunt voor content marketeers is om vooral ook oog te houden voor de vorm. Gelukkig kan technologie hier steeds meer bij helpen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sinds een van de vroege vormen van datavisualisatie van ;s tocht naar Rusland">Napoleon's tocht naar Rusland, is de vraag om het begrijpelijk aanbieden van informatie toegenomen. Sinds de komst van internet zelfs exponentieel.

Merken komen alleen nog op de radar bij hun doelgroepen indien ze in staat zijn om deel te nemen aan de (wereldwijde) dialoog op internet in het algemeen en social media in het bijzonder. Aanwezig zijn is niet de kunst. Relevant zijn, en op organische wijze deelnemen aan de online dialoog is dat wel. Content marketing is the game. En een van de spelregels is dat content, al dan niet 'branded', laagdrempelig geconsumeerd kan worden door informatievaardige mensen die steeds minder 'lineair' lezen. Technologie biedt hier de helpende hand om, met behulp van datavisualisatie, van informatie een overtuigende ervaring te maken.

Datavisualisatie wordt door marketeers nog te weinig toegepast. De avantgarde treffen we aan onder kunstenaars & designers, overheden en wetenschappers. Zo maakt designer Nicholas Feltron jaarlijks een jaarverslag van . Google opende recentelijk de , gebaseerd op overheidsinformatie. En Pedro M. Cruz visualiseert de .

Helaas is het belang van datavisualisatie nog onvoldoende doorgedrongen bij content marketeers. Toch worden er al enkele eerste stappen gemaakt. Zo lanceerde KPMG recentelijk haar jaarverslag voor het eerst . Door het effectief toepassen van datavisualisatie in combinatie met interactiviteit, ontstaat een overtuigende ervaring voor verschillende stakeholders, die het merk ondersteunt.

Marketeers kunnen nog veel winnen in het 'branden' van content in een online omgeving waar aandacht het meest schaarse goed is geworden. Maar gelukkig zijn er de vrienden van Adobe, Apple, Vimeo en andere software innovators die helpen om van droge informatie een branded experience te maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie