#lekkersociaal 24: over de gift of GIF’s, actie ondernemen tijdens rampen via Facebook en misleiding via Instagram

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over alwéér een nieuwe versie van Twitter, archiveren via Instagram en de invloed van Snapchat op offline aankopen.

Give GIF’s
Vandaag is het de dertigste verjaardag van het bestandtype GIF! Waarom dit jou wat zou moeten uitmaken? Omdat Facebook daarom vandaag eindelijk het GIF-icoontje op Facebook voor iedereen beschikbaar maakt! FEEST! In een eerdere blog schreven we al dat facebook deze functie aan het testen was, maar nu is het dan echt zo ver. In de balk waar je gewoonlijk reacties plaatst kan je dus vanaf nu ook voor een GIF’je kiezen. En dat is nog niet alles, je hoeft hem ook niet meer zelf op te zoeken maar kunt hem gewoon uit een database halen die Facebook voor je heeft gemaakt. En denk jij dat je de GIF-master bent en ze allemaal al wel eens voorbij hebt zien komen? Nou, dan heeft Facebook een verrassing voor je, want ze introduceren nieuwe en exclusieve beelden die zijn gecreëerd samen met de grootste sterren van het internet. Wij kunnen niet wachten!



 

Doneren via Safety Check
Facebook gaat binnen hun Safety check functie, waarbij je jezelf als ‘veilig’ kunt markeren wanneer er een ramp is gebeurd, de optie implementeren om fundraiders te starten. Hiermee zouden mensen direct hun bezorgdheid om kunnen zetten in actie in plaats van een afwachtende houding aan te nemen. Ook kunnen mensen, wanneer ze zich als veilig markeren, een persoonlijke notitie aan deze check toevoegen. Facebook stelt dat de Safety Check in de afgelopen twee jaar meer dan 600 keer geactiveerd is. 



 

Misleiding via Instagram
Zie jij ook wel eens een influencer voorbij komen op Instagram die een product zó overduidelijk in de spotlight zet, dat dit wel gesponsorde content moet zijn terwijl daar niks over wordt gezegd? Instagram is een gestandaardiseerd format aan het creëren waarmee het voor iedereen direct duidelijk moet worden dat een post is betaald door een adverteerder. In Amerika heeft de Federal Trade Commission recentelijk 90 influencers aangesproken op het feit dat ze expliciet moeten vermelden wanneer het om gesponsorde content gaat, en dit bijvoorbeeld moeten verstoppen onder de ‘meer info’ button. Met deze nieuwe functie zou dit dus verleden tijd moeten worden, Instagram is het op dit moment aan het testen met enkele grote namen op Instagram, zoals Aimee Song en Buzzfeed.



 

Archive is live!

Misschien heb je het al gezien in Instagram, maar vanaf nu kun je posts archiveren! In een vorige blog vertelden we er al over dat Instagram deze functie aan het testen was, maar vanaf nu af aan is hij dus beschikbaar. Dit betekent dat je posts waar je niet meer zo tevreden over bent niet direct hoeft te verwijderen, maar in een archief kunt stoppen dat alleen voor jou zichtbaar is. Ook kun je deze posts weer terugzetten in je feed als je toch besluit hem weer te willen plaatsen. Ideaal voor mensen die bijvoorbeeld in een knipperlichtrelatie zitten, iedere keer al die leuke foto’s van jullie samen verwijderen én daarna weer opnieuw moeten plaatsen is ook maar zonde van je tijd.



 

Snap’s invloed op aankopen      
Snapchat koopt de start-up Located, die moet gaan bewijzen dat Snapchat de offline verkoop van goederen stimuleert. Located is gespecialiseerd in data op basis van locaties en ad measurement, waarmee zij dus concreet kunnen maken of het gebruiken van geo-filters de omzet van bedrijven laat groeien. Even geleden werd bekend gemaakt dat Snapchat niet zoveel groei doormaakt als voorspelt en zij moeten natuurlijk wel kunnen bewijzen aan investeerders en adverteerders dat het hun geld waard is om bijvoorbeeld een filter bij Snapchat af te nemen.



Twitter 24.0
Was je toe aan een vernieuwde versie van Twitter? Wij ook niet. Maar toch krijg je er een! Twitter heeft een nieuwe update gedaan waarbij bijvoorbeeld je instellingen op een andere plek komen te zitten, nieuwe typografie wordt gebruikt en de vormen van iconen is veranderd. Deze update is al even geleden doorgevoerd onder Android gebruikers, en vanwege de positieve ontvangst wordt hij vandaag ook uitgerold onder iOS gebruikers. Wees voorbereid, want zo is bijvoorbeeld het ‘reply’ icoontje vervangen: het super herkenbare pijltje is nu omgezet in een praatwolkje. En ja, dit zijn inderdaad dingen waar wij ons druk over maken!



Je kunt weer met een gerust hart op het terras gaan zitten (gaan wij ook doen), want je bent weer helemaal up to date na de #lekkersociaal van deze week!

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ. Meer weten? Kijk op http://www.blauw-gras.com/

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie