Platform voor organisatie- en communicatieadviseurs

Organisatie- en communicatieadvies liggen dicht tegen elkaar aan. Adviseurs van beide vakgebieden harken regelmatig in dezelfde tuin. Om de verschillen en de overeenkomsten tussen de beide disciplines boven tafel te krijgen, en te bekijken hoe ze elkaar kunnen versterken is Orgcomm opgericht: platform voor kennisuitwisseling tussen organisatie- en communicatieadviseurs.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Belangstelling voor elkaars werk is er genoeg, bleek uit onderzoek van Monique van Leijden en Willy Brouwer, de oprichters van Orgcomm. Van Leijden, in 2001 nog student Bedrijfscommunicatie, deed in opdracht van communicatieadviesbureau HDtt Public Relations onderzoek naar de overlap van de werkgebieden van organisatie- en communicatieadviseurs in Nederland. Haar afstudeerscriptie werd besproken in de vakbladen Adformatie en Communicatie.

Op deze publicaties kwamen veel reacties, onder andere van Willy Brouwer zelfstandig communicatieadviseur van Brouwer Communicatie Projecten te Bennekom. Zij had een soortgelijk onderzoek gedaan. Van Leijden en Brouwer staken de koppen bij elkaar en legden de deelnemers van hun oorspronkelijke onderzoeken een enquête voor. Hieruit bleek onder meer dat er bij organisatie- en communicatieadviseurs grote belangstelling bestond voor uitwisseling van kennis en ervaring tussen de beide vakgebieden in de vorm van een discussieplatform. Orgcomm was geboren.

Aan het platform nemen momenteel een kleine twintig, voornamelijk externe, adviseurs deel met een gelijke verdeling van het aantal communicatie- en organisatieadviseurs. ‘Groter wil Orgcomm vooralsnog niet worden’, zegt Van Leijden. ‘Het huidige aantal deelnemers maakt een persoonlijke uitwisseling van kennis en ervaring goed mogelijk.’Discussieleider van het platform is Marc Petit. Hij is momenteel werkzaam als organisatieadviseur bij KPMG, daarvoor was hij communicatieadviseur bij Van Sluis consultants.

De eerste twee discussiebijeenkomst hebben inmiddels plaatsgevonden. Opmerkelijk was het verschil in aanpak van cases. De organisatieadviseurs wilden eerst gaan organiseren, alvorens te communiceren. De communicatieadviseurs gingen meteen over tot actie en het communiceren daarover. In januari en april 2003 zijn vervolgbijeenkomsten gepland. Overeenkomsten en verschillen tussen beide disciplines zullen dan verder in kaart worden gebracht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie