Rijke Effie-oogst in 2013

De afgelopen jaren was bij de Effies-uitreiking schraalhans keukenmeester, maar dit jaar is er drie keer Goud, een keer Zilver en tien keer Brons.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorig jaar waren er ook 14 Effies te vieren, maar toen werd slechts één keer Goud vergeven (Bol.com). Bovendien lag het aantal inzendingen vorig jaar hoger (42) dan de 36 van dit jaar, dus relatief gezien staat het vak er dit jaar beter voor. Maar de winst is natuurlijk vooral het groter aantal cases dat het excellent doet: drie keer Goud! Hieronder het overzicht van alle bekroonde en niet-bekroonde inzendingen. 

GOUDEN EFFIE

Categorie: Merkcampagne
Titel Case: DELA. Voor Elkaar.
Adverteerder: DELA
Communicatieadviesbureau(s): Ogilvy & Mather Amsterdam, WeFilm


 

De kracht van de case samengevat
DELA wilde vanuit een strategische heroriëntatie met de visie ‘voor elkaar’ groeien als ondernemingsmerk. De mooiste woorden worden gesproken als iemand overleden is. Zonde. We legden speeches vast met verborgen camera’s; dit werden commercials. Advertenties met alleen ‘Lieve’ waren uitnodigingen om te uploaden en werden als unieke abri’s geplaatst bij de woonplaats van de ontvanger. Een en ander resulteerde in een campagne waardoor DELA qua merkbekendheid, associatie-, reputatie- en promotor-score gigantisch is gegroeid. En leidde tot een verdubbeling van de groei van het verzekerd kapitaal, premie-inkomsten en operationele activiteiten.
Adverteerder Korneel  Born
Bureaus Ogilvy & Mather Amsterdam - Strategie/account: Hans Veldhorst, Zilla Smith. Creatie: Darre van Dijk, Piebe Piebenga, Bas Derks, Bart te Riele Productie: Brenda Bentz Van Den Berg
Wefilm – Productie: Bas Welling. Regie: Roel Welling

Categorie: Merkcampagne
Titel Case: Telfort. Meedoen in de wereld hoeft niet duur te zijn.
Adverteerder: Telfort
Communicatieadviesbureau(s): N=5

De kracht van de case samengevat
Telfort weet met een slimme strategie en een sympathieke en opvallende campagne zichzelf opnieuw op de kaart te zetten. In nog geen twee jaar tijd heeft Telfort zich getransformeerd van schreeuwerige prijsvechter naar sympathiek value-for-money merk, met groot commercieel succes.
De campagne laat niet alleen ongekend goede commerciële resultaten zien maar weet dankzij de overtuigende resultaten het merk Telfort een boost te geven tot de mentale marktleider van het voordeelsegment. Met de Gouden Loeki als prachtig bewijs dat Telfort van een bekritiseerd merk een sympathiek en geliefd merk is geworden.

Adverteerder Yvette Belt, Bas van Vlierden, Amber Zonnenberg, Winifred Andriessen, Erik Broeren, Afra Uithoof, Miemie Man, Melvin Gaal
Bureau Strategie: Marc Pieterse. Creatie: Lukas van de Ven,  Bies Vermeulen, Sebastiaan Kenter, Roel Pijnacker, Wietse Vonk, Nik Sluijs, Nanette Visser

Categorie: Merkcampagne
Titel Case: Unox blijft Unox, 2007-2012
Adverteerder: Unilever Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\Neboko, Being There

 

De kracht van de case samengevat
Hoe laat je een gevestigd A-merk groeien ondanks de druk van huismerk, prijzenoorlog, discount en crisis? Door een uitgekiend samenspel van innovatie, activatie, thematische promotie en communicatie. Door een goed gevoel voor wat Nederlanders bindt en bezighoudt, vooral in het meest Hollandse seizoen. Maar altijd vanuit de kracht van het merk. Een merk dat duurzaamheid voor iedereen aantrekkelijk maakt door er juist niet zo moeilijk over te doen. Met een eigen stijl en humor waar menigeen jaloers op is. Want wat er ook verandert, Unox blijft Unox.

Adverteerder Aleks Fiege, Bart Kuppens
Bureau Strategie/account: Gert Jan Timmer, Valérie Dekeuwer, Tamara van Dalen, Robert Volten, Daan Remarque. Creatie: Bas Engels, Yacco Vijn

ZILVEREN EFFIE

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: We hebben Knaks gegeten!
Adverteerder: Unilever Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\Neboko

De kracht van de case samengevat

Unox Knaks bevat voortaan 100% kwaliteitsvlees. Goed nieuws, maar het maakt Knaks nog duurder ten opzichte van het marktleidende private label. Het ligt voor de hand om te focussen op deze kostbare USP, maar communicatie over de betere delen van het varken verovert niemands hart. Daarom besluiten we in communicatie de prioriteiten om te draaien: focus op hoe Knaks ieders favoriet is en gebruik 100% kwaliteitsvlees als geruststellende ondersteuning. Met deze slimme aanpak herovert Knaks het marktleiderschap op het private label en is het weer het onbetwiste A-merk. En dat in crisistijd.

Adverteerder: Aleks Fiege, Cleome van den Berg
Bureau Strategie/account: Gert Jan Timmer, Valérie Dekeuwer, Tamara van Dalen, Robert Volten, Daan Remarque. Creatie: Ivar van den Hove, Bert Kerkhof

BRONZEN EFFIE

Categorie: Bewustwordingscampagne

Titel Case: Over op IBAN
Adverteerder: De Nederlandsche Bank
Communicatieadviesbureau(s): FHV BBDO, Porter Novelli, PHD, 51North

 

De kracht van de case samengevat
Bij de SEPA-migratie staat veel op het spel. Maar begin 2012 werd dat nog nauwelijks onderkend. Het was gewoon geen issue. Dat is nu volstrekt anders. De campagne heeft de migratie op de kaart gezet. Zowel bij bedrijven als bij consumenten. Zonder angst te zaaien, zonder protest uit te lokken. Terwijl dat risico levensgroot aanwezig was. De speelruimte was klein. Maar de serieuze boodschap, op een sympathieke manier gebracht, heeft zijn werk uitzonderlijk goed gedaan. Inmiddels maakt Nederland in Europa een enorme inhaalslag. We zijn écht klaar voor IBAN.

Adverteerder Bernard Juffermans, Loek van Daalen, Robert Meulenbroek, Liselotte Nyst
Bureaus FHV BBDO - Account: Astrid Witteveen, Niels Heimens, Sanne Groot. Strategie: Caroline van Lieshout, Derk van Beek. Creatie: Thomas Overweg, Maarten Vrouwes,  Tim Visser, Friso Ludenhoff.
Porter Novelli - Ferdinand Helmann, Monique Botman
PHD - Marion Westbroek, Lisette Hagenaars
51North - Daan Kusters, Guido Smeets, Martijn Raap, Kamiel Meijers, Marcel Bold

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: GTST: Wie Is Tim?
Adverteerder: RTL Nederland
Communicatieadviesbureau(s): Endemol

De kracht van de case samengevat
GTST: Wie Is Tim?-format sloeg een brug tussen de cliffhanger en het nieuwe GTST-seizoen en bood via dit transmediale concept kijkers en fans negen weken lang spanning en entertainment, uitgerold over meerdere platformen en gebruikmakend van een brede mediamix. RTL voorzag hiermee in een behoefte en versterkte de betrokkenheid en de relatie met de doelgroep volgens de Total Experience-strategie.
Adverteerder Annemarieke Loderus
Bureau: Endemol

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Telfort. Net zo alles in één, maar dan super voordelig.
Adverteerder: Telfort
Communicatieadviesbureau(s): N=5



De kracht van de case samengevat
Met een slimme strategie heeft Telfort zich in nog geen jaar tijd op de kaart gezet als een volwaardige alles-in-1-aanbieder. Telfort is als nieuw merk in deze markt binnen een jaar gezichtsbepalend. Telfort en Ziggo bepalen samen de markt, UPC kopieert het Telfort-vaste-lage-prijsaanbod. De campagne laat niet alleen spectaculaire commerciële resultaten zien, maar weet ook zeer hoge campagneresultaten te realiseren en het merk Telfort een boost te geven. Telfort heeft zich in korte tijd ontwikkeld van een plat prijsmerk naar een geliefd value-for-money merk.

Adverteerder Yvette Belt, Erik Broeren, Winifred Andriessen, Afra Uithoof, Melvin Gaal
Bureau Strategie: Marc Pieterse. Creatie: Lukas van de Ven, Bies Vermeulen, Sebastiaan Kenter, Nik Sluijs, Nanette Visser

Ook brons voor de campagne: Net zo mobiel, maar dan supervoordelig (N=5):

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Eneco Toon
Adverteerder: Eneco
Communicatieadviesbureau(s): FHV BBDO, OMD, The USP Company, Linden&Barbosa

De kracht van de case samengevat
Ondanks felle concurrentie introduceerde Eneco met groot succes een compleet nieuw soort product: Toon, de nieuwe, revolutionaire thermostaat die mensen inzicht geeft in hun energieverbruik. De campagne wist de latente behoefte aan inzicht succesvol manifest te maken. Winnen op relevantie dus (en niet op gadgetwaarde). Eneco verkocht boven verwachting veel Toon. En meer nieuwe klanten dan ooit stapten over naar Eneco. Toon klanten zijn waardevolle klanten: Toon gebruikers blijven langer. Zo introduceerden we succesvol de nieuwe ‘inzichtwereld’ van Toon. Low interest maakten we high interest. En dat is Effie-waardig.

Adverteerder Erik van Engelen, Floortje van den Berg, Jolanda Ravenek
Bureau: FHV BBDO – Strategie: Caroline van Lieshout, Derk van Beek. Creatie: Paul Falla, Remco Bos, Maarten Vrouwes, Friso Ludenhoff, Mark Muller, Martin Cornelissen. Account: Eke Rog, Johan Coops, Eva van Santen
OMD - Tessa van Veen
The USP Company - HansMiddelhoek
Linden&Barbosa - Henk Boersen

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Postmedewerker. Deel van je leven.
Adverteerder: PostNL
Communicatieadviesbureau(s): Publicis

De kracht van de case samengevat
Een campagne die moeders, vutters, studenten en vele anderen op het idee heeft gebracht dat parttime postbezorger heel goed ‘Deel van je leven’ kan zijn. Met als gevolg 2,2 bezoeken aan de ‘werkenbijPostNl’-website (tegenover 1,2 miljoen in het jaar daarvoor), wat leidt tot een enorme groei van het aantal sollicitanten. Daardoor kon in 2012 volledig in de vacaturevraag van 24.000 nieuwe parttime postmedewerkers worden voorzien. Daarbij zagen we een spectaculaire stijging van PostNL op de ranking van favoriete werkgevers, van plaats 130 naar plaats 27.

Adverteerder Rob Paauw, Frank van Os, Kolja Urban, Marieke de Vries
Bureau Strategie: Caroline van Hoof, Gertjan Hafkamp, Mathijs Boonstra, Eppo Luiken
Creatie: Jeroen van Zwam, Marcel Hartog, Fred Rosenkamp, Rosanne van Oort. Account: Jeroen van den Brink, Hilbert Bult, Kim de Winter. Online: Dave Fransen, Kelly Kouw, Jeroen Hessing, Rianne Reijneveld. RTV: KimWolffensperger.

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Meer verzekerd dan je denkt
Adverteerder: Centraal Beheer Achmea
Communicatieadviesbureau(s): RAPP, DDB & Tribal Amsterdam

De kracht van de case samengevat
CBA is erin geslaagd om het low interest-product ‘inboedelverzekering’, waar consumenten enkel naar kijken tijdens een verhuizing, toch relevant te maken in een woningmarkt in crisis. Met herkenbare voorvallen weet CBA slim in te spelen op een gevoel van twijfel bij consumenten of zij alles wel goed geregeld hebben. Hiermee creëert CBA nieuwe vraag en zetten ze aan tot actie. Consumenten zijn overstag gegaan, wat 44% salesgroei heeft opgeleverd, goed voor een ROI van 187%. De optimalisatieslagen tussen de campagneperiodes door hebben een extra boost gegeven aan het resultaat.

Adverteerder: Ellen van der Horst, Yvette Stegeman
Bureaus: RAPP - Strategie: Jos Vis, Rogier van der Werf. Account:  Sander de Graauw. Creatie: Ingo Mettes, Patrick Wijnhoven, Bram Holzapfel. Projectmanagement : Matty Bakker, Jill van Kuetsem
DDB & Tribal Amsterdam - Christiaan  van Mansfeld

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Zin in een ijsje? Dan ga je naar McDonald&;s
Adverteerder: McDonald&;s Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\Neboko

De kracht van de case samengevat
Wie zin heeft in een ijsje, denkt niet aan McDonald’s. Met een uitgekiende campagne weet McDonald’s zich te positioneren als bestemming voor een ijsje of milkshake. Met een Always On- strategie, die draait om verleiding in plaats van om zomerse verfrissing. De consistente campagne met het product als held verleidt Nederlanders het hele jaar door. Elk jaar wordt ruim meer dan de beoogde 10% omzetgroei behaald, en in vier jaar wordt bijna 38 miljoen euro omzet toegevoegd. Zo wordt McDonald’s Nederland de beste McFlurry- en Milk Shake-verkoper ter wereld.

Adverteerder René Jaspers, HansBruning, Bram Uljee
Bureau Strategie/account: Gert Jan Timmer, Judith Weijers, Wim Jan Zijlstra, Ira Spits
Creatie: Matthijs Slot, Ernst Jan van Rossen, Bert  Kerkhof, Ivar van den Hove, Niels de Kuiper, Sander Volleman, Ton van Hecke, Hans van Dijk, Evert Limburg

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Hoe Indy het beste uit verzekeraars haalt. Van introverte vergelijker naar bekende partij boven de partijen.
Adverteerder: Independer
Communicatieadviesbureau(s): Etcetera

De kracht van de case samengevat
Independer ontpopte zich snel van introverte vergelijkingsdatabase naar de bekende partij boven de partijen die het beste uit verzekeraars haalt voor de consument en daardoor veel harder groeit dan de onlineverzekeringsmarkt.

Adverteerder Edmond Hilhorst, Ruud Martens, Natasja Hogendoorn, Maarten  Hoekstra
Bureau Strategie/account: Dick van der Lecq, Christian van der Ven, Frank Huiberts, Job Koopman. Creatie: Gido van der Vlies, Wouter Voges, Stan van Zon, Maarten Remmers
 

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Essent E-thermostaat. Van gas en licht naar een warm welkom.
Adverteerder: Essent
Communicatieadviesbureau(s): Etcetera

De kracht van de case samengevat
De huidige energiemarkt is voor marketeers een enorme uitdaging. Onverschillige consumenten vinden energie uitwisselbaar en kiezen steeds vaker voor de laagste prijs, waardoor de laagsteprijszoekers elk jaar worden rondgepompt. In dit geweld kiest Essent voor de toegevoegde waarde route, bijvoorbeeld met de E-thermostaat. Essent is aantoonbaar succesvol in het ‘de-commoditizen’ en verlengt de relatieduur. Met slimme inzichten en een doordachte campagnearchitectuur doorbreken we het eentonige prijsgeweld en profiteren van het first-mover advantage. Kortom, 65% extra energiecontracten, prettige na-ijleffecten en een, naar de fact based normen van McKinsey, uitzonderlijke ROI.

Adverteerder Ingrid Nagtzaam, JeroenSalomons,  Paul Sanders,  Karin van den Elzen, Tom Verwijst, Alexander Stoter

Bureau Strategie/account: Dick van der Lecq, Danny van de Wetering. Netteke Bak, Charon Boumann, Frank Huiberts,  Job Koopman. Creatie: Ben Imhoff,  Raymond van Schaik, Wouter Voges, MaartenRemmers,  Bart Heijboer

OVERIGE INZENDINGEN

Categorie: Bewustwordingscampagne
Titel Case: De Donorweek
Adverteerder: Ministerie van VWS / Dienst Publiek & Communicatie
Communicatieadviesbureau(s): KesselsKramer, JUST, Vizeum, ExPRtease

De kracht van de case samengevat
In Nederland is een nieuwe bewustwording over orgaandonatie ontstaan. De Donorweek maakt het ieder jaar vanzelfsprekender om over donorregistratie te praten en stimuleert om daadwerkelijk een Ja vast te leggen in het Donorregister. Niet in een campagne waarin de overheid burgers vertelt wat ze moeten doen, maar door mensen zelf aan elkaar te laten vragen: Ben jij al donor? Ja of Nee.

Adverteerder Nienke Doeve, Frederike van Dorst
Bureaus KesselsKramer - Strategie: Camiel Bulder, Matthijs de Jongh. Creatie: Gijs van den Berg , Niek Eijsbouts, Producer: Daphne Linthorst, Fleur Dusée
JUST -  Projectmanagement: Pim van Thiel. Creatie: Jeroen Wielaard, Merijn Straathof, Jasper van der Kamp, Emre Koç
Vizeum - Strategie: Evert Bronkhorst. (digital) mediaplanners: Christian de Smit, Jennifer Vervoord, Sebastiaan Landwaart, Jasper Distel
ExPRtease - Edzart Bentinck, Nienke van der Jagt    

Categorie: Bewustwordingscampagne
Titel Case: Dress Red Day
Adverteerder: Hartstichting
Communicatieadviesbureau(s): Publicis

De kracht van de case samengevat
Onder het thema ‘Laat je hart zien’ roept de Hartstichting vrouwen op om iets roods te dragen op Dress Red Day. En daarmee aandacht te vragen voor een onderschat probleem, het feit dat hart- en vaatziekten nog altijd doodsoorzaak nummer 1 zijn onder vrouwen en dat te weinig vrouwen zich hiervan bewust zijn. De campagne voor, door en met vrouwen bleek een doorslaand succes. Er werd massaal gehoor gegeven aan de oproep op 29 september iets roods te dragen. Zo werd een zwaar onderwerp middels een luchtige aanpak stevig op de kaart gezet.

Adverteerder Marion Beishuizen, Daan Zeelt, Marja Smits
Bureau Account: Marcella van Holten-Beekman, Martine de Kock, Viviane Cloin. Strategie: Gertjan Hafkamp, Bianca van den Boogaard, Mathijs Boonstra (online). Creatie: Jeroen de Korte (copy), Marco Sluijter (art), Eppo Luiken, Lucas Simons, Dave Fransen, Kelly Kouw, Jeroen Hessing

Categorie: Bewustwordingscampagne
Titel Case: FeyBlij
Adverteerder: a.s.r.
Communicatieadviesbureau(s): John Doe, Coebergh Communicatie & PR

De kracht van de case samengevat
Diergaarde Blijdorp en haar Feyenoord-mascotte Olli zijn dankzij een hartverwarmende campagne van verzekeraar a.s.r. in korte tijd publiekslieveling geworden. De campagnestrategie om Blijdorp hoofdsponsor te maken van Feyenoord om zo publiekslieveling te worden, is in combinatie met het creatieve concept en de middelenfocus op social/pr een groot succes gebleken. Een blijvend succes: wekelijks worden nog steeds 2000 Olli’s verkocht voor Diergaarde Blijdorp. De strategie van a.s.r. om te helpen door te doen, heeft met deze campagne een droomstart gemaakt.

Adverteerder: Bob Stehmann, Jacha van den Dungen, Jet Lageschaar, Jose la Fleur

Bureaus John Doe - Creatie: Diederiekje Bok, Hein Mevissen
Coebergh Communicatie & PR - Gervaise Coebergh

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Desso AirMaster
Adverteerder: Desso
Communicatieadviesbureau(s): SSSS & Orchestra

De kracht van de case samengevat
Reeds binnen 2,5 jaar na introductie van Desso AirMaster® is het product al uitgegroeid tot de absolute marktleider in Nederland en is de businessdoelstelling ruimschoots bereikt. De Desso AirMaster® mag een fantastisch product zijn, maar de claim ‘verlaagt de hoeveelheid schadelijk fijnstof 8 keer’ was voor velen vóór de start van de campagne niet geloofwaardig. Juist communicatie had de schone maar ook zware taak de kritische doelgroep te overtuigen. De campagne heeft onweerlegbaar bewezen dat je met een bescheiden budget de propositie geloofwaardig en overtuigend over kan brengen.

Adverteerder Rob Peters, Rob Kragt, Anette Timmer-Larsen
Bureau Strategie: Ed Stibbe. Creatie: Béla Stamenkovits, Ramon Stalenhoef

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: One Net
Adverteerder: Vodafone
Communicatieadviesbureau(s): THEY, ACHTUNG!, OMD, Blue Mango Interactive

De kracht van de case samengevat
Hoe overtuig je ondernemers om ook hun vaste telefonie onder te brengen bij een van oorsprong mobiele aanbieder? Met de One Net-campagne slaagde Vodafone hierin. Met een opvallende en herkenbare campagne en gelaagde media-aanpak positioneerde Vodafone zich als betrouwbare partner, die mobiele en vaste telefonie integreert en telefonie in de grootzakelijke markt een stuk eenvoudiger maakt. Dit leidde tot een flinke stijging van het aantal leads en orders, een ROI van 177% in vijf maanden en een verbeterde merkbekendheid als aanbieder van geïntegreerde diensten.

Adverteerder Brand & Marcom Team
Bureaus THEY, ACHTUNG!,  OMD, Blue Mango Interactive

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Beslist.nl
Adverteerder: Beslist.nl
Communicatieadviesbureau(s): Eigen Fabrikaat

De kracht van de case samengevat
Consequente communicatie over de uitgebreide keuzemogelijkheden bij beslist.nl als grootste online winkelcentrum, gecombineerd met de succesvolle sponsoring van de beslist.nl schaatsploeg, heeft als katalysator gefungeerd en is bepalend geweest voor het succes van het businessmodel. Slim geproduceerde en ingekochte communicatie leidt tot een bijzonder sterke groei in bekendheidscores, bezoekersaantallen en omzet. Hiermee is een grote stap gezet in het claimen van de categorie ‘online winkelcentrum’. Resultaat: een stijging van 33% naar 86% totale bekendheid, 90% meer bezoeken en een verdubbeling van de maandomzet binnen een jaar.

Adverteerder Kees Verpalen, Carla Vaandrager
Bureau Account: Tamara Saelman. Strategie: Gerrit Winkel. Creatie: Peter Scholtens

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: De EK-selectie van McDonald&;s
Adverteerder: McDonald&;s Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\Neboko

De kracht van de case samengevat
Tijdens voetbalkampioenschappen eet Nederland thuis voor de buis. De uitdaging: Hoe voorkomt McDonald’s de EK-dip? Ons inzicht: McDonald’s bleef tijdens toernooien te veel McDonald’s en werd onvoldoende oranje. Dit keer ging McDonald’s helemaal voor Oranje, net als de fan. We bedachten speciale producten, met de EK-Snackbox om mee te nemen op wedstrijddagen, een EK-burger, een Oranje Milk Shake en een Hollandse McFlurry. In de campagne verfden we de Duitse ambassade oranje en zongen we Hap-Holland-Hap. Nederlands’ favoriete EK-campagne trok bijna 1,1 miljoen meer bezoekers en realiseerde 18,8% meer omzet.

Adverteerder René Jaspers, Annemarie Swijtink, Irma Bollen
Bureau Account: Judith Weijers, Martijn Pots. Strategie: Wim Jan Zijlstra, Ira Spits. Creatie: Martijn van Marle, Evert Limburg, Peter van Rij

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Collectieve Inkoop Energie
Adverteerder: Vereniging Eigen Huis
Communicatieadviesbureau(s): XXS Communicatieadvies, Experian

De kracht van de case samengevat
Vereniging Eigen Huis had te maken met een teruglopend ledenaantal. Er moest nieuwe instroom komen, in een krimpende woningmarkt en met een beperkt budget. Deze case is een voorbeeld van hoe een organisatie vanuit een beperkt budget stapsgewijs een heldere mediaformule wist te ontwikkelen. Waarbij accountability Vereniging Eigen Huis het vertrouwen gaf om structureel budget te reserveren voor externe media. Een onderscheidende communicatiestrategie en slimme media-inzet zorgden ervoor dat ruim 60.000 nieuwe leden konden worden verwelkomd.

Adverteerder Ronnie Groenewold, Ingrid Miltenburg, Jan Wijn
Bureau Account: Francis Oud. Strategie: Joram Helmer, Marc Maas (online). Creatie: René Verhagen, Saskia Meijer, Dymphna Michels

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Melkunie Next Level
Adverteerder: Arla Foods B.V.
Communicatieadviesbureau(s): FHV BBDO, Isobar, exPRtease, Novad, PROUDdesign BV, The Gardeners

De kracht van de case samengevat
De zuivelmarkt krimpt. Het A-merk heeft fors aan relevantie ingeboet. Private label domineert. Maar de campagne gaf Melkunie, ondanks deze tegenwind, een uiterst succesvolle, vliegende start. De keuze voor een appèl aan het nostalgische gevoel in plaats van een ‘typische’ herintroductie, pakte zeer goed uit. Reclameduo Peer Mascini en zijn Melkunie-koe maakte het vertrouwde Melkunie helemaal van deze tijd. De campagne raakte mensen – en Melkunie doet het overtuigend beter dan Friesche Vlag. Heel Nederland heeft Melkunie weer in het hart gesloten. Een Effiewaardige prestatie.

Adverteerder Louis Rippen, Siham Ben Malek, Jan Tabak, Vera Brands

Bureaus FHV BBDO - Account: Johan Coops, Marcelle Menick. Strategie: Caroline van Lieshout, Derk van Beek. Creatie: Martin Cornelissen (art), Mark Muller (copy)
Isobar - Account: Bart Kokke. Strategie: Sandor Wouters. Creatie: Jilt Meeder. Producers: Joost Kroese, Jasna Zolota, Michelle van der Zee
exPRtease - Edzart Bentinck, Danielle Faas, Pola Zijlstra
Novad - Jos Elsendoorn, Joost Spek
PROUDdesign - Account: Gordana Visser. Strategie: Steven de Cleen. Creatie: Arthur van Hamersveld
The Gardeners - Strategie: Daan van Kuijeren. Projectmanagement: Agatha Hartendorp

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Het succesverhaal van Lexa.nl, als het om daten gaat!
Adverteerder: Meetic
Communicatieadviesbureau(s): Mindshare

 

De kracht van de case samengevat
Medio 2012 stond Lexa.nl voor een formidabele uitdaging. Groei in registraties via offlinecampagnes bleef fors achter op doelstelling, in een markt met groeiende clutter. Via econometrische modelling, waarmee de relatie tussen media-inzet en registraties is blootgelegd, zagen wij geen ruimte voor verdere campagneoptimalisatie. Tijd voor een radicale koerswijziging. Wij hebben vanaf augustus de mediastrategie sterk gewijzigd; in plaats van bursts naar continuïteit, zonder verhoging van het budget, door tv te verlagen ten gunste van radio. Dit heeft geleid tot een groei in offlineregistraties van 21,4%, waar de doelstelling +9,3% was.

Adverteerder Stefan van den Berg, Amber Williams
Bureau Business planning: Steven de Niet, Irene Eijs. RTV: Annemiek Kok, Mandy Koelman

Categorie: Gedragscampagne

Titel Case: Heineken Rugnummers
Adverteerder: Heineken Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\Neboko, \Neboko Retail

De kracht van de case samengevat
Hoe kan een duur biermerk scoren in de hausse van bieraanbiedingen en Oranjegadgets? Het inzicht dat Nederlanders graag meedoen in het collectief, maar ook individueel willen schitteren, leidt tot het ‘Rugnummershirt’, de sleutel tot een unieke crossmediale, sociale activatie. Acties van shirtdragende fans voor Oranje vormen een campagnecontent voor Facebook, print en VI Oranje (RTL). Het EK is voor Oranje snel voorbij, maar voor Heineken is het een winner: uniek positieve social/conversatieresultaten, een stijging op belangrijke merkwaarden en een boost voor de baseline sales.

Adverteerder Hans Böhm, Ralph Rijks, Rob van Griensven, Reinoud Ottervanger, Fleur de Vries
Bureaus TBWA\Neboko - Account: Jascha Hoogendijk. Strategie: Daan Remarque. Creatie: Tim Voors, Alex Danklof, Ron Engelbert           
\Neboko Retail - Creatie: Christian Peeters, Joppe

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Hi Wie belt er nou nog?
Adverteerder: Hi
Communicatieadviesbureau(s): FHV BBDO, Mindshare, Red Urban, De Werkvloer

De kracht van de case samengevat
Hi staat onder druk en introduceert als eerste provider een serie abonnementen waarin niet bellen en sms’en, maar mobiele internetdiensten centraal staan. De campagne stelde de vraag die geen enkele telecomprovider durfde te stellen: ‘Wie belt er nou nog?’ Het succes was spectaculair. In een krimpende markt met felle concurrentie realiseerde de campagne de grootste stijging van nieuwe klanten sinds jaren én een forse stijging van het marktaandeel. We maken van een bedreiging onze kracht. Zo bewees Hi wederom het enige telecommerk te zijn dat écht dicht bij jongeren staat.

Adverteerder Dave Frauenfelder, Steffen Rieter, Merel Baetings
Bureaus FHV BBDO - Account: Maryse van de Velde. Strategie: Derk van Beek, Pijke Oostra. Creatie: Rogier de Bruin, Mark Muller, Emilio de Haan
Mindshare: Inge Ginder
Red Urban - Account: Sanne van der Bie. Strategie: Erik Woning. Creatie: Jelle Kolleman, Damian Lavigne, Desmond Lissone, Robin Pas
De Werkvloer - Strategie: Rob Hoogeveen. Creatie: Jan Paul Tjen, Suzanne Beaumont

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Andrélon Oil & Care
Adverteerder: Unilever Benelux
Communicatieadviesbureau(s): JWT Amsterdam

De kracht van de case samengevat
Het is nieuw voor Nederland. En nieuw voor Andrélon. Een eerste stap in diversificatie naar allochtone groepen, een sprong naar een nieuw segment van een mainstreammerk. En dat met behoud van identiteit en mentaliteit. Een geslaagde sprong. De waardering voor en de impact van de uitingen is hoog en de campagne verdubbelt het marktaandeel van Andrélon Oil & Care. Daarmee illustreert deze case op een overtuigende manier dat een campagne sterk kan bijdragen aan een toch al mooie lijn.

Adverteerder Annemarieke de Haan, Joanny Lijbers, Marije Potman, Ram Huigen
Bureau Strategie: Jan Bouts. Creatie: Bas Korsten, Klaas Slooten, Gerard Foekema. Productie: Michael Leguijt, Sasja van Nie

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: De Actros van Mercedes-Benz: de zuinigste truck ter wereld.
Adverteerder: Mercedes-Benz Nederland B.V.
Communicatieadviesbureau(s): N=5

De kracht van de case samengevat
Mercedes-Benz breekt met de conventies in de truckmarkt en weet zo als enige merk de status-quo te doorbreken. Het marktaandeel van de Actros verdubbelt in drie jaar tijd van 9% naar 19%. De doelstelling is daarmee ruimschoots overtroffen. In tijd en marktaandeel. Mercedes-Benz weet brandstofverbruik hoog op de agenda van de transportondernemer te zetten en de activerende insteek van de campagne zorgt voor recordconversies van de DM’s en aantal proefritten (Fuel Duels). De opvallende en uitdagende aanpak creëert een positieve buzz en weet het negatieve sentiment te keren.

Adverteerder Mark Horsten, Martyn Fuite, Diederick Timp
Bureau Account: Tamara Schelvis. Strategie: Marc Pieterse. Creatie: Lukas van de Ven, Ed van Bennekom,, Jasper Diks

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: BobSport
Adverteerder: Rijksoverheid/Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Communicatieadviesbureau(s): N=5


De kracht van de case samengevat
BobSport heeft direct invloed gehad op het feitelijke gedrag van autorijdende bezoekers aan sportkantines. De sociale norm en als gevolg daarvan het waarneembaar gedrag zijn aantoonbaar beïnvloed door de campagne. De toch al positieve resultaten op landelijk niveau (5,6% meer alcoholvrije bestuurders) werden nog overtroffen in de pilotregio’s, waar de interventies bij de sportclubs plaats vonden (8,8% meer alcoholvrije bestuurders). Cruciaal is ook dat het aantal zware drinkers dat toch achter het stuur kruipt met de helft is verminderd, waardoor de kans op ernstige ongevallen aanzienlijk is afgenomen.

Adverteerder KoosTamis, Frederike van Dorst
Bureau Strategie: Jos Ahlers. Creatie:  Jeroen van der Sluis, Lukas van de Ven, Ed van Bennekom, Jasper Diks, Wieste Vonk, Roel Pijnacker

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Wagner Moto Cross Big Pizza Delivery
Adverteerder: Nestlé Wagner GmbH
Communicatieadviesbureau(s): Publicis, Publicis Dialog

De kracht van de case samengevat
Wagner is als een van de tien hoofdsponsors de uitdaging aangegaan om de uitbundig feestende festivalbezoekers van Zwarte Cross voor zich te winnen. En er is uiteindelijk toch maar één ding waar deze stoere mannen helemaal voor smelten: crossmotoren. Het ‘Wagner Moto Cross Big Pizza Delivery’-team, dat de pizza’s op crossmotoren vlak voor je tent afleverde, was dan ook een grote festivalhit. Deze onverwachte route van awareness door sales zorgde ervoor dat Wagner werd gezien, geliked en vooral enorm veel gekocht!

Adverteerder Hendrik Jäger
Bureau Publicis - Creatie: Lynsey Schouten, Boudewijn Pompe. Strategie: Bianca van den Boogaard, Mathijs Boonstra (online). Account: Marcella van Holten-Beekman, Els van Kuppeveld. Online: Mathijs Boonstra, Eppo Luiken (strategie), Lucas Simons, Joost Olsthoorn, Jeroen Hessing. Kelly Kouw. RTV: Kim Wolffensperger
Publicis Dialog - Els van Kuppeveld (csd)

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: De snelle hap vol groente
Adverteerder: Unilever Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\Neboko


De kracht van de case samengevat
Hoe laat je drukke families met kinderen vaker Unox Soep-in-Zak eten, in een tijd van veel populairdere snelle maaltijden als pizza, friet of tosti’s? Ons inzicht is dat ouders zich schuldig voelen over de snelle maaltijd omdat de groenten vaak ontbreken. Dit leidt tot de ijzersterke propositie ‘de snelle hap vol groenten’. Door deze slimme en relevante herpositionering van soep wordt het gemak van Unox Soep-in-Zak gekoppeld aan groente. Het resultaat: stijging van de Unox Soep-in-Zak consumptie met 23% en het omzetten van een dalend marktaandeel in +2,3% groei.

Adverteerder Aleks Fiege, Jiske Barten
Bureau Strategie/account: Gert Jan Timmer, Valérie Dekeuwer, Tamara van Dalen, Robert Volten, Daan Remarque. Creatie: Bas Engels (mcd), Yacco Vijn (mcd)

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Van obscure niche naar populairste reis- & vrijetijdsaanbieder
Adverteerder: Emesa - VakantieVeilingen.nl
Communicatieadviesbureau(s): Van Wanten

De kracht van de case samengevat
VakantieVeilingen.nl zorgt voor een nationale doorbraak van de nieuwe categorie door alle vertrouwensbarrières weg te nemen. VakantieVeilingen.nl groeit drie jaar op rij harder dan de onlinemarkten. En wordt ruim drie keer zo groot in drie jaar. Tegen het economisch tij en de oprukkende stroom concurrenten in. Van obscure niche naar populairste reis- en vrijetijdsaanbieder.

Adverteerder David Verschoor, Jayanthi Soerdjbalie, Marc  Muller
Bureau Strategie/account: Irene Hart, Luanne Quax, Job Koopman. Creatie: Ben Imhoff, Gijs van der Schoot, Fabian Schulting, Diewer Bulthuis, Chris Sant. RTV: Joze Rikken, Rosa Staal

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Amstel Vrienden van Amstel LIVE!
Adverteerder: Heineken Nederland
Communicatieadviesbureau(s): Doom&Dickson, De Combinatie van Factoren

De kracht van de case samengevat
Doordat de Vrienden van Amstel LIVE! al jaren bestaat en zo groots is, vergeet je bijna dat het een activatie is. Ahoy wordt tijdens de concertreeks even de grootste kroeg van Nederland. In 2012 kreeg de concertreeks een aantal ‘spin-offs’: op de winkelvloer en in een achtertuin in Hoorn. De resultaten: 380.000 verkochte kratten bier (veel meer dan in een gemiddelde campagneperiode), TOMA en merkwaarden krijgen een enorme boost, de waardering voor het evenement is hoger dan ooit en tijdens de zeven concertavonden wordt net zoveel bier verkocht als een gemiddelde kroeg in tien jaar doet.

Adverteerder: Hans Böhm, Maud Meijboom, Marc Scholten, Meike Dijkstra, Niels Grevenstuk
Bureaus Doom & Dickson - Strategie/account: Frieda Ulsamer de Waard, Margot Bouwman, Robert van Dijk, Marlies Mols. Creatie: Marcel Frensch, Rogier Mahieu
De Combinatie van Factoren - Strategie/account:  Jeroen Huisman, Esther de Kok
Creatie: Niels Streckfuss, Bas Boterman

Categorie: Merkcampagne
Titel Case: Speeljetoekomst.nu
Adverteerder: Aegon
Communicatieadviesbureau(s): THEY, Momkai, BrandWebbing

De kracht van de case samengevat
Het leek een onmogelijke opgave: mensen laten nadenken over hun pensioen. Toch is het Aegon gelukt. Tussen september 2012 en maart 2013 speelden honderdduizenden mensen hun toekomst. De campagne zette succesvol gamification in om bij te dragen aan de financiële bewustwording van mensen. Dankzij een geïntegreerde aanpak en intensieve samenwerking met en tussen bureaus presteerde het merk beter dan zijn directe concurrenten op merkoverweging en merkvoorkeur, ondanks een lagere share-of-voice. Inmiddels wordt gesproken met Aegon UK, India en Oost-Europa om te kijken hoe de campagne ook daar geïmplementeerd kan worden.

Adverteerder Jan Driessen, Debora de Laaf, Esther Oostrom
Bureaus THEY, Momkai, BrandWebbing

Categorie: Merkcampagne
Titel Case: Smartphone Crew
Adverteerder: Vodafone
Communicatieadviesbureau(s): THEY, ACHTUNG!, OMD, Blue Mango Interactive

De kracht van de case samengevat
Met de Smartphone Crew-campagne stelde Vodafone als eerste aanbieder in de markt service centraal. De Smartphone Crew speelde in op de groeiende behoefte bij de klant aan advies en gemak, en zorgde voor een omslag in het bedrijf: enthousiaste Vodafone-medewerkers werden de helden van de campagne en hadden via diverse kanalen ruim 1 miljoen contacten met hun klanten. Standing By. Met een unieke combinatie van een-op-eencommunicatie en bereiksopbouw slaagde Vodafone erin om als eerste en enige mobiele aanbieder een positieve NPS te behalen.

Adverteerder Brand & Marcom Team
Bureaus THEY, ACHTUNG!, OMD, Blue Mango Interactive

Categorie: Merkcampagne
Titel Case: Obvion. Hypotheken met een geweten.
Adverteerder: Obvion
Communicatieadviesbureau(s): Eigen Fabrikaat

De kracht van de case samengevat
Obvion heeft haar marktaandeel in de totale markt van hypotheken meer dan verdubbeld van 2,9% naar 7,7%. Een stijging van 165% terwijl Obvion haar producten ‘slechts’ via 1500 van de 5000 bestaande intermediairs aanbiedt. De merkcampagne ‘Hypotheken met een geweten’ heeft ervoor gezorgd dat Obvion in zeer korte tijd meerwaarde aan haar merk heeft toegevoegd. Obvion was als merk onbekend en binnen 1,5 jaar is een onderscheidend merk met een geweten neergezet. Obvion werd zo: 1) dé norm voor intermediairs, en 2) op een positieve wijze bekend bij de consumenten.

Adverteerder Cynthia Tulp, Natasja van Eijsden, Frank Heuts, Ferd Latour

Bureau Strategie/account: Karina Buitenhuis, Gerrit Winkel. Creatie: Peter Scholtens. Projectmanagement: Patricia de Groot
 

 

 

 


 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie