Zo ontwikkel je als communicatieprofessional leiderschap

Betteke van Ruler over leiderschap in communicatie: 'Wordt dienstbaar vanuit je vak, je professie, en niet meer vanuit het slaafse.‘

Van Ruler Academy

Makkelijker gezegd dan gedaan. Dat snapt Betteke van Ruler ook wel, zegt ze in een podcast over leiderschap in de communicatie. Professioneel dienstbaar worden is lastig omdat het ‘doodeng’ is om problemen in de organisatie te benoemen. Want daar begint het mee. Dan is het veiliger om tegen je zin in te doen wat de baas wil en vast te houden aan de oude vertrouwde leidraad van ‘eerst organisatie en dan communicatie’: de organisatie neemt de besluiten, daarna mag de communicatieafdeling erover communiceren.

Begrijpelijk vindt Van Ruler het wel, deze ‘slaafse dienstbaarheid’. Het is gebrek aan zelfvertrouwen, maar ook een erfenis van vroeger, van de roots van het communicatievak: voorlichten en reclame maken. 'We houden het zelf ook in stand. Tegelijkertijd wil niemand dat meer, omdat iedereen snapt dat het onvoldoende is.'

Advertentie
advertisement

Organisatieprobleem én communicatieprobleem

Waar de organisatie veel meer aan heeft, is ‘professionele dienstbaarheid’ van communicatieprofessionals die vanuit hun vak dingen in de organisatie zien gebeuren en bespreekbaar maken, die ergens voor staan en dat uitdragen. Dán voeg je waarde toe. Vaak is zo’n kwestie een organisatieprobleem én communicatieprobleem tegelijk. Denk bijvoorbeeld aan twee afdelingen die niet goed samenwerken. Hoe kaart je dat aan bij de twee managers? Van Ruler geeft een voorzetje: 'Als jullie niet goed samenwerken en dus klanten het bos in sturen, vind ik dat een communicatieprobleem.'

Nieuwe rollen voor communicatieprofessionals

Hoe het daarna verder gaat? Stap voor stap. Zoek medestanders, sluit coalities met HR, met verandermanagers, met beleidsmakers. Richt je op de communicatie vóórdat de besluiten vallen, want als die slecht is leidt dat tot slechte besluiten. 'En die zijn niet meer te verkopen.' Daar horen wel nieuwe rollen voor communicatieprofessionals bij. Van Ruler noemt er drie:

  • De linking pin, die mensen in en buiten de organisatie verbindt
  • De change agent, die door te communiceren vanuit zijn vak veranderingen in gang zet
  • De sense maker, die als een antropoloog onderzoekt en duidt wat er speelt.

Ja, het kost tijd om als communicatieafdeling professioneel dienstbaar te worden. Waar haal je die vandaan? In de podcast geeft Van Ruler hier een confronterende maar leuke tip over.

Podcast: Betteke van Ruler over leiderschap in communicatie, een interview door communicatieprofessional Karine van den Noort.

Ben je communicatieprofessional en wil je professioneel dienstbaar worden? Dan is de masterclass Communicatie in Positie iets voor jou! Of je nu in dienst van een bureau of organisatie of als zelfstandige werkt. Kijk op de website  Van Ruler Academy

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie