Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers zetten toeleveranciers onder druk en besteden meer aandacht aan accountability

De recessie hakt er stevig in bij marketeers. En bij toeleveranciers als (interactieve) reclamebureaus, designbureaus en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de tiende Grote Marketing Enquete van het Tijdschrift voor Marketing, Trendbox en WebAds onder Nederlandse 450 marketeers, die in het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing staat.

Eén op de twee marketeers ziet de recessie en de implicaties daarvan als een belangrijke bedreiging voor de eigen discipline - vrouwelijke marketeers meer (55 procent) dan mannelijke (37 procent), jongere marketeers tot 35 jaar meer (54 procent) dan de meer ervaren 45-plussers (40 procent).

Enkele andere opmerkelijke uitkomsten van het grootste en langstlopende Nederlandse onderzoek onder marketeers:

*Ter gelegenheid van de 10e editie van de enquete mochten de marketeers hun marketingtopper van de afgelopen 10 jaar kiezen. Albert Heijn staat bovenaan met 24 procent van de stemmen, vóór Apple (21 procent), Google (10 procent), Bol.com (9 procent) en Hema (8 procent). Op de vraag wie die rol in de komende tien jaar zal vervullen, kwam Google als winnaar naar voren. 16 procent van de marketeers koos dit merk.

*Anti-cyclisch adverteren is een utopie. Van de ondervraagde marketeers stelt 60 procent dat tussen droom en daad niet zozeer wetten staan als wel praktische bezwaren: de extra inspanningen zijn in slechte tijden budgettair gewoon niet haalbaar.

*Evenals in de afgelopen drie jaar is er bij 70 procent van de marketeers in het lopende boekjaar sprake geweest van een verschuiving van de marketinginspanningen richting internet; bij 18 procent was er een forse, bij 54 procent een beperkte verschuiving waarneembaar.

*De helft van de marketeers vindt van zichzelf dat zij over voldoende online-kennis beschikt. Vorig jaar was dat met 40 procent beduidend minder. Veel meer twijfels zijn er nog steeds op het gebied van mobiele marketing. Één op de vijf marketeers beoordeelt zijn kennis over de mogelijkheden van marketing via de mobiele telefoon als voldoende, nauwelijks meer dan vorig jaar.

*Vorig jaar gebruikte 1 procent van de Nederlandse marketeers wekelijks Twitter, nu is dat 13 procent. De grote winnaar is echter LinkedIn: vorig jaar zat 36 procent van de marketeers wekelijks op dit social network, nu is dat al 60 procent.

De Grote Marketing Enquête .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in