Overslaan en naar de inhoud gaan

'Een slimme consument in een snelle markt'

Minister Brinkhorst van Economische Zaken stelde samen met staatssecretaris Van Gennip een actieplan samen om de marktpositie van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het plan staan keuzevrijheid voor de consument, vereenvoudigde klachtenafhandeling en geschillenbeslechting centraal. Reden voor het plan zijn de ontwikkelingen van de laatste jaren in de elektronische communicatiesector, met name de liberalisering en privatisering, die zorgen voor meer keuzemogelijkheden, veel nieuwe elektronische diensten en een keur aan tarieven, en kwaliteiten.

De minister verwacht van marktpartijen en gebruikersorganisaties dat ze zelf maatregelen zullen treffen om de positie van de consument te versterken. Maar indien marktpartijen niet tot afspraken komen, is regelgeving volgens hem nodig.

In het actieplan worden negen acties genoemd, waaronder:

  • Kwaliteitsoordeel vergelijkingssites. Op dit moment kan de consument volgens de minister onvoldoende beoordelen welke websites met vergelijkingen van producten en diensten betrouwbaar, onafhankelijk en actueel zijn. Met een zogenoemde E-rating wordt een kwaliteitsoordeel
    toegekend aan websites. Minister Brinkhorst verwacht dat dit door de
    markt wordt opgepakt. Maar hij kondigt aan dat als niet nog dit jaar een
    kansrijk initiatief op dit punt door de sector is gepresenteerd , hij in
    overleg met OPTA (de toezichthouder voor de telecomsector) zal gaan
    zoeken naar de meest effectieve opzet om E-rating te realiseren.
  • Notaspecificatie. Nog dit jaar wil minister Brinkhorst afspraken maken met de grote
    elektronische communicatieaanbieders en consumentenorganisaties over een
    basisniveau van notaspecificatie. Als dat niet lukt, komt hij met
    regelgeving om voor bijvoorbeeld telefonie en adsl een basisniveau van
    notaspecificatie verplicht te stellen. Voorafgaand daaraan wordt
    onderzoek verricht naar de situatie in andere EU-lidstaten.
  • Inzicht in netwerkkwaliteit. Er moeten objectieve en actuele gegevens beschikbaar komen over de
    kwaliteit van geboden diensten op de markten voor vaste telefonie,
    mobiele telecommunicatie en doorgifte van radio en tv signalen.
  • Contractduur na verlenging. Een lange stilzwijgende verlenging vindt de minister een ongewenste
    overstapdrempel. Daarom zal hij in 2006 regelen dat bij stilzwijgende
    verlenging van een overeenkomst in de elektronische communicatiesector de
    overeenkomst voor onbepaalde tijd wordt voortgezet, waarbij vanaf dat
    moment een opzegtermijn van een maand geldt. De volledige tekst van het actieplan is te vinden op (via actueel onder Kamerbrieven)
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in