Boris Veldhuijzen van Zanten, Serial Entrepreneur en voorzitter van IPAN:
Een oud gezegde is: "Lies, damn lies and statistics". Inmiddels kunnen we dan gezegde wel gebruiken voor Marketing en reclame. Al jaren wordt ons volgehouden dat dit wasmiddel nu écht schoner wast, deze auto écht veiliger is en dat deze nieuwe computer je écht meer vrijheid geeft.
En wie gelooft dat nou nog? En waarom blijven reclame makers het toch proberen? Ik denk dat marketeers een geloofwaardigheidsprobleem hebben en zich dat nog onvoldoende realiseren.
Ik koop geen product meer omdat er in de reclame gezegd wordt dat het een mooi product is. Natuurlijk zeggen ze dat in de reclame, maar wie gelooft er nou nog in reclame?
Ik koop pas een product als ik van een betrouwbare derde heb gehoord dat het een goed product is. En wie is die betrouwbare derde?
Dat is een verkoper in een winkel die een betrouwbare indruk maakt "ik heb hem zelf ook', een vriend van me die het product ook heeft gekocht en als derde en steeds belangrijker wordende factor luister ik naar bloggers.
Zo wilde ik onlangs een nieuwe digitale camera. In de reclame stond 'Small enough to fit in the palm of your hand'. Klinkt goed!
Maar een zoekopdracht via Technorati.com (dé Blog search engine) brengt me op tientallen blogs waar door echte consumenten wordt verteld over hun ervaringen met het apparaat.
Dan blijkt opeens dat hij inderdaad in je hand past maar in werkelijkheid 2 keer zo dik is als hij in de reclame lijkt. Hij is dus wel klein maar ook heel dik.
Daarnaast is het een zwaar ding en zit er zo'n grote power adapter bij dat als je alles wilt meenemen je toch een tasje nodig hebt. En aangezien de batterij ook heel klein is kun je maar 30 foto's maken voor de accu leeg is.
Tsja, dat stond niet in de reclame natuurlijk. Mijn conclusie: consumenten zullen steeds meer reclame gaan negeren en luisteren alleen nog naar die 50 miljoen bloggers als ze iets wilt aanschaffen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu